Hej,

Har plöjt igenom oräkniliga trådar här i forumet och känner att jag lärt mig en hel del om dom olika arbetsmomenten för grund & markarbeten, STORT TACK till alla som delar med sig.

Har absolut ingen erfarenhet av detta då jag och sambon köpte vårt första hur för drygt ett år sen, brukar dock lyckas bra med de projekt jag tar mig an så känner ingen direkt oro.

Vårt hus är en 1 1/2 plansvilla på 120kvm stående på en grundmur. Under halva huset är det torpargrund och andra halvan är källare. Torpargrunden är väldigt fin, torr och i sammanhanget varm....alltså inga problem alls.

Källaren däremot har väldigt mkt inträngande fukt, speciellt vid regniga perioder. Fukten kryper in framförallt underifrån genom "plattan" (verkar bara vara nån purös lättbetong som man skulle kunna slå en kraftig skruvmejsel igenom). Dessutom kryper det in lite vatten där golv övergår till mur, precis i hörnet.

Förutsättningarna är följande...

1. Dränering samt isolering av grundmur och sula finns ej.

2. Regnvatten avleds inte alls utan rinner ner intill grundmuren, har i.o.f.s avhjälpt temporärt med hjälp av regnvattentunnor.

Vid husköpet sa besiktningsmannen att vi bör dränera källargrunden men att fuktvärden och träbjälklagret såg fint ut....alltså menade han på att det inte var nån panik.

Kan även nämna att källaren inte kommer att användas till något lagringsutrymme eller boende ö.h.t så uppvärmning kommer inte att ske. (bortsett från avfuktare).

Jag är som person sån som oroar mig för saker som kanske inte är så allvarliga, och för att stilla denna oro vill jag få bukt med problemen innan dom blir allvarliga....hellre förebygga än att avhjälpa skador.

Så nu vill jag höra med er sakkunniga om min prio på åtgärder är i rätt ordning eller om jag bör lägga om arbetsgången.

Steg 1. Isolera grundmuren med platons system enligt konstens regler, samtidigt lägga dräneringsrör och rör för att föra regnvatten från stuprör till ett sandfång och sen pumpa vidare till kommunens dagvattensystem via dagvattenbrunn.

Steg 2. När dränering och isolering är gjord vill jag fortsätta med att bila upp sulan och lägga dräneringsslang, makadam, isolering och sen gjuta ny betongplatta. Har även tänkt gjuta en stödmur i detta delprojekt.

Steg 3. Förhoppningsvis har jag uppnått betydligt trevligare miljö nu och kan "fräscha upp" insidan av källaren så där ser trevligt ut.

Har ni några synpukter eller tankar kring mitt resonemang så är jag tacksam för kommentarer, tror ni detta är rätt ordningsföljd eller bör jag göra på annat sätt?

Tack på förhand!

//Peter

PS. Kan ta lite foton ifall ni är nyfikna på hur eländet ser ut

EDIT: Kan tillägga att vi bor i Billinge utanför Eslöv.
 
Redigerat:
Ska du isolera så är kanske isodrän ett alternativ, det är platon + isolering "i ett".

Tror att du är på rätt spår men för att vara säker, sätt inget regelverk+gips på insidan utan putsa upp och måla med "öppen färg" så att väggarna kan andas.

Glöm inte golvvärmeslangarna & isolering under när du gjuter plattan, de kan bli guld värda ;)
 
Hejsan!

Vi håller precis på att avsluta vårt "källarprojekt". Vi har ett 1½-planshus med källare (byggt på 60-talet). I vår källare kom fukten upp både genom golvet men framförallt genom väggarna. Dessutom hade tidigare ägare försökt göra om några av rummen till "bo-rum" och då lagt plastmattor på golven och isolerat väggarna på insidan....med stora svarta fuktrosor på väggarna som naturlig följd.:(

Vi började med att dränera om hela huset och då samtidigt isolera källaren utvändigt med Pordrän (ungefär samma som isodrän) och att även dra takavvattningen vidare till närmsta dike. Det upptäcktes då att vi istort sett har huset i "blålera" så vi har lagt ner enorma mängder grus (trots att detta inte ska behövas då man använder Pordrän) för att vara helt säker på att vattnet leds bort ordentligt.

Därefter rev vi ut ALLT i källaren, sedan fick den stå och torka ca 1 år. Luften blev en helt annan och väggarna kändes betydligt mycket torrare! ...inte konstigt eftersom man tidigare tom gjutit in träbjälkar i betongolvet....gissa om det var murket??? ...och massvis med tusenfotingar...

Därefter knackade vi ner all puts från väggarna som vi sedan putsade upp på nytt och alla fönstren byttes i samma veva. Sedan skulle putsen torka i några månader och därefter målade vi med Putsfärg som ska göra att väggen kan "andas". De flesta golven klinkrades, utom två där vi lagt laminat med platonmatta under (sk "flytande golv").

Nu väntar vi och hoppas (och håller tummarna) för att vår källare ska fortsätta att vara fräsch! :D Vi har medvetet valt att använda material och färg som andas för att inte bygga in fukt. Det är också därför som vi enbart målat väggarna (inte reglat upp nya innerväggar).

Så ett källarprojekt är ett stooort jobb men så otroligt skönt när det börjar falla på plats!! (vi är fortfarande inte helt klar, något innertak saknas samt att vi inte fått upp innerdörrarna men det är bagateller;) )
 
Ska du verkligen isolera källaren om du inte ska använda den? Dränera och släng dit fuktisolermatta (platon), avvakta och se hur det utveklar sig. Det kan räcka för att få ett bra klimat. Bila upp och gjuta ny platta samt isolera är ett drygt och dyrt jobb...
 
H
Jag håller med föregående. Regnvattnet är nog den största boven. Gräv ned ca 60 cm, lägg ned markduk, makadam och en infiltationsledning vid varje stupränna så du för regnvattet bort från kåken. I min erfarenhet räcker det med 15 meter dike för infiltrationen och någon stenkista behövs inte. Om infiltationsledningen dras upp till marknivån där den slutar kan man spola rent den om ett antal år. Lövrensare måste man ha så inte löven åker ned i infiltationsledningen.

Dränering av grundmuren är väl nästa steg + platonmatta (eller Byggmax motsvarande)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.