Hej,
I en av årets julklappar jag tänkt ge bort finns en sådan där digital fotoram (Denver DPF-537) där man med ett SD-kort kan visa bilder i bildspel.

Vid närmare granskning så visar fotoramen dock bilden i ett "Wideformat" på 480x234 punkter.

Bilderna som normalt kommer från vår digitalkamera (Avant DC536) har dock ett format på 2048x1536 punkter.

Så överför man bilderna rakt av innebär det att det blir svarta kanter i fotoramen hela tiden.

Lösningen borde ju vara att ändra formatet i kameran (om det är möjligt).
Men till vilket?
 
Beskär i ett fotoredigeringsprogramistället, i Photoshop kan man sätta crop-verktyget till t.ex 480*234, sen är det bara att beskära och spara bilderna.
Fördelen är att man kan välja vad i bilden man vill ha med, man slipper svarta kanter och de färdiga filerna blir väldigt små så man får plats med fler bilder i fotoramen. Det är ju dumt att skicka med en väldans massa extra information som fotoramen ändå bara kommer att slänga när den skalar om bilderna till 480*234

Nackdelen är ju att det tar lite extra tid att öppna, beskära och spara alla bilder man vill ha.
 
Ja, det är en tanke som slagit mig också.
Dock använder jag inte Photoshop, utan XnView.

Någon som vet om denna "crop"funktion finns även i detta program, eller om man måste hantera varje bild för hand?

Om inte, tips på andra program (gratis) som kan göra detta?
 
http://gimp.org/ för fotoredigering.
Sen är det en helt annan sak med bildformatet.

Din kamera har som många digitalkameror ett 4:3 bredd/höjdförhållande på bilden.

Fotoramen har enligt upplösningen ett helt annat förhållande, men jagganska säker på att det inte är kvadratiska pixlar, alltså så att en 4:3 bild visas med korrekta proportioner ändå.

Ramen är ju inte mer än dubbelt så bred som hög vilket en borde vara om det är 480x234 och kvadratiska pixlar.

Att skala om bilderna asymetriskt till 480x234 och sen välja att ramen ska "fylla hela rutan" borde ge de resultat du vill ha, men bilden kommer ju att se helknasig ut om du tittar på den i datorn. Enda fördelarna du uppnår är fler bilder på fotoramens minneskort, och kanske snabbare bildväxling.
Å andra sidan är minneskort väldigt billiga idag, och att ha en fullformatbild sparad som backup i fotoramen är bättre än en kraftigt nerskalad ut backupsynpunkt.

Jag hade satsat på en 800x600 fotoram och inte skalat om alls, men beskurit bilden i de fall det behövdes.
 
Hej,

Jag har haft ett antal ramar. Satsa på de som är lite dyrare / kända för just detta glänser de på. Just hur de behandlar bilderna. De billiga jag har haft har varit en riktig pain att få till. På en del har man fått riktigt bråka och lura den halvintelligenta skalningen i ramen. På de har det inte räckt att bara göra crop 480x234 eller liknande.

Philips och Kodak tycker jag har fungerat vettigt.
 
Den aktuella ramen är redan inköpt.
Vilket kanske inte framgår av tidigare inlägg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.