vi har nyss köpt ett hus via en mäklare, och nu när vi bott där ett tag så upptäcker jag att det läcker in från taket ( som tur är så ligger det en byggplast bara där det läcker in från taket så det har inte runnit vidare in i huset) men det känns väldigt konstigt att det ligger byggplast bara där det läcker in ca 2x2m och så är det gjort som en "skål" precis som att dom visste om att det läcker in vatten och att det varit deras sätt att hantera problemet men vi blev aldrig upplysta om det felet, vi hade en besiktningsman som kontrollerade huset tyvärr så hade han just gått i pension så han har inga försökringar, och han var den enda besiktningsmannen här så det var inte så mycket att välja på.
Och nu när det börjar bli kallt så upptäcker vi oxå att alla fönster immar igen vilket vi inte heller har blivit upplysta om, tror att det är ventilationen som är för dålig, men jag känner mig lurad känns som att det inte är något nytt fenomen något av felen, med kontakt med mäklatren så säger hon att säljarna inte har något ansvar i detta och att jag måste stå för allt om jag inte kommer överens med säljarna om något annat, men dom är ju inte så sugna på att betala något ;( känns mest som man blivit lurad trodde man som säljare hade ett visst ansvar men det verkar inte som det?
 
Var den här plasten omöjlig att se vid besiktningen? Fick ni riva nån vägg eller så för att komma åt den? Har inte besiktningsmannen sett den vid besiktningen?
 
den var inte omöjlig att se men, den låg ganska gömd eller vad man ska säga, väldigt svårt att upptäcka då läckan var som bakom ett ventilations rör som går upp genom vinden + att det låg en massa skrot som dom hade lämnat kvar där, som låg "ivägen"
 
Huruvida besiktningsmannen har en försäkring är hans problem. Han är ansvarig om han gör fel ändå, har han försäkring så är det för att skydda sig själv.
 
ja fast han jobbar ju inte längre som besiktningsman utan har gått i pension men eftersom det inte finns någon annan besiktningsman att tillgå här så var vi ju tvugna att anlita honom och han sa ju innan oxå att han ej hade någon försäkring, men mäklaren och även säljarna ville att huset skulle besiktas snarast så kändes inte som vi hade en chans att anlita någon utifrån som hade försäkringar, nu i efterhand var det ju otroligt korkat ...men säljarna har inte dom något som helst ansvar i detta?
känns precis som dom har lurat oss...
 
Igen, det har ingen som helst betydelse för er om han har försäkring eller inte. Det är hans problem.
 
Men om han gjorde besiktningen utanför sin yrkesroll så spelar det väl stor roll, eller? Som jag tolkar det så hade besiktingsmannen redan gått i pension när han utförde besiktningen och att mindz anlitat honom som kunnig privatperson.
 
Om han gjorde det som en tjänst eller mot svarta pengar kan det ju vara svårare att ställa honom till svars. Men tog han betalt vitt så är han ansvarig, försäkring eller ej.

Jag är inte säker på vad som menas med att han gått i pension i det här fallet. Är det att han börjat plocka ut sin pension eller är det att han inte arbetar kvar på det företag han jobbade på tidigare?
 
nej det var inga svarta pengar eller någon tjänst.
Han jobbar inte kvar på företaget utan han är pensionär på heltid eller vad man ska säga, men eftersom det inte finns någon annan besiktnings man så ställer han upp för dom som behöver en besiktnings man han betalar då skatt på det han tjänar så. ja fast han klargjorde ju för oss att han ej hade någon försäkring vilket han oxå skrev i besiktnings protokollet, men jag får väl ringa och prata med honom.
Han har ett väldigt gott rykte om sig att vara noggran och att upptäcka dom mest konstiga fel på husen men som sagt alla är ju inte felfria även han kan missa saker vilket han nu oxå gjorde men som sagt var väldigt svårt att se då det var en massa skrot ivägen oxå.
 
Villket företag var det ni betalade till? Har han en egen firma eller betalade ni till hans tidigare arbetsgivare?

Igen, att han upplyser om att han inte har någon försäkring är irrelevant. Hans försäkring är till för att skydda honom, inte er.
 
Imman tror jag inte du kan få något för. Fixa lite ventilation, betala mer värmekostnad och se glad ut. Byggplasten låter skumt däremot.
 
Det är ju betydelsefullt hur ni anlitade den här besiktningsmannen. Var det bara som en kompis ni tog med er för att få lite synpunkter? Fick han betalt? Skrev han ett protokoll? Som han sedan undertecknade? Har ni anlitat honom professionellt spelar det ingen roll om han är pensionär eller försäkrad.

Men innan ni river upp himmel och jord måste ni ju kolla hur allvarlig den här skadan är. Det kan ju vara en struntsak som man fixar på en timme.
 
Jag tycker du skall börja i den änden att du kontrollerar vad det är som läcker in från taket. Vatten har en tendens att kunna hamna lite varstans och med tiden kan det bli väldigt uppruttet om vattnet även rinner utefter taket på insidan och hamnar i t.ex. en vägg. Nu borde besiktningsmannen rimligen ha upptäckt sådana saker, så försöker ni få ordning på taket omgående är det nog inte så farligt.

Om det inte är alltför stora saker med taket är det heller inga gigantiska pengar det handlar om att reparera det, och då är det måhända inte så mycket att bråka om med besiktningsman heller.

Ventilationen skall ni kolla. Det är inte helt ovanligt att någon "dumsnål" människa täppt till någon ventilation för att spara några värmekronor, men på sikt leder det till omfattande skador på huset. Ibland kan det räcka med att bara öppna upp en decimeter av tätningslisten runt fönstret så får man det drag man behöver.
 
Swetrot skrev:
Jag tycker du skall börja i den änden att du kontrollerar vad det är som läcker in från taket.
Tycker lika som ovan att det som är viktigast just nu är att begränsa skadan. Sitta och känna sej lurade har ni tid för senare när taket är tätt :). Fotografera/ dokumentera skadan innan ni åtgärdar - det har ni nytta av vid vidare diskusioner.

På vilken sida immar fönstren? Inomhus, utomhus eller emellan rutorna? Det kan vara allt från för bra till för dålig isolerande rutor och/eller ventilationen och uppvärmningen som är för låg. Enkelt att åtgärda själv bara man vet orsaken.
Så är det att vara husägare - man får vara sin egen vaktmästare :).
gaia
 
han har nog en egen firma som vi betalade till, vi anlitade honom som profisionell yrkesman, han skrev protokoll och vi fick en faktura som vi betalade.
Jag har åtgärdat taket kostade väl inte så många tusen lappar men ändå så känns det lite surt, men det var ju bara att ordna det så fort som möjligt innan det spridit sig vidare in i huset.
Fönstren immar igen på insidan av huset, ja det är ju just det om jag visste orsaken så jag kunde åtgärda problemet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.