Såhär kan det se ut efter lite värme från lampan:

Min fd badrumsbelysning på bilden.
 
  • IMGP0995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mike Wazowski skrev:
Berätta för mej VARFÖR det inte är OK. Vad kan hända?
Största problemet tycker jag är att VP-röret inte blir tätat utan det dras in varm fuktig luft som sedan kondeserar någonstans, ev i centralen.
 
Har aldrig fått någon besiktningsanmärkning på FK i EKK-hölje.
Om det är för att besiktningsmännen varit ouppmärksamma eller det är godkänt får någon annan svara på.


Mvh
 
dagens i-landsproblem..... den besiktningsman som slår ner på det har ju bara problem med sig själv.. kanske har svårt att hävda sig, frugan kanske är för dominant, då går det ut över jobbet istället... ;)
 
electrocuted skrev:
dagens i-landsproblem..... den besiktningsman som slår ner på det har ju bara problem med sig själv.. kanske har svårt att hävda sig, frugan kanske är för dominant, då går det ut över jobbet istället... ;)
Sant!:)
 
ha ha
 
på mitt skithus ser det ut såhär... Byggt 1980...
Blå och gul fk.
(Älskar verkligen den fantasin man hade när det gällde tapeter på den tiden... Detta är det sista rummet kvar att bli av med alla blommiga väggar...)
 
  • fk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..kul.. gul FK blev väl dessutom förbjudet 1970?
 
mycke_nu skrev:
..kul.. gul FK blev väl dessutom förbjudet 1970?
Har faktiskt inte reflekterat över vilket år det blev förbjudet, men det är inte kul att se... reagerade desto mer när jag hittade vad som satt under dessa! (Efter att jag la upp bilden förut fick jag för mig att kolla lite mer på hur det såg ut.)
Jag hade kunnat acceptera om det iaf satt i en sockerbit anslutet till lampans trådar, men idioten som kopplat det har använt "kabeltjyvar". Tycker det är nog illa att folk fortfarande fuskar med dessa när de kopplar extraljus på bilen, men i elen i huset hade jag aldrig kunnat drömma om. Hade sockerbitar tillgängliga så nu fick jag min dagliga dos av elkopplande... Vet, borde göra en vettigare installation, men tar det när det är dags att göra om hela den toaletten...

Är det trögt att dra EKLK 3g1,5 mm i vp16? Om inte kanske jag ska fixa till det i helgen... (har ändå kabel liggandes)
 
ja EKLK kan bli trögt om det är böjar på röret, finns risk att det kan glida isär i en skarv, men EKK går hyfsat lätt genom VP16
 
Jag har satt en DMT Minikanal 12x20 mm E1159000 som täcker rörutloppet och ner till badrumsskåpet.
"Minikanal i PVC är godkänd för förläggning av enkelisolerad kabel."
 
Du kan ju skala upp kabeln och bara behålla manteln de sista 20-30 cm i röret. EK-ledarna är lite lättare att dra i än hela kabeln med mantel och allt.
 
electrocuted skrev:
ja EKLK kan bli trögt om det är böjar på röret, finns risk att det kan glida isär i en skarv, men EKK går hyfsat lätt genom VP16
Ok, det finns några böjar på vägen, men det är inte så långt... Ska nog se efter om jag har nån EKK liggandes. Tack för tipset, inte så kul att bryta upp en vägg när rören gått isär... Fick göra det nyligen så jag vet tyvärr...
 
Bjurran skrev:
Blå och gul fk.
= svensk installation. :eek: :D
 
Bjurran skrev:
på mitt skithus ser det ut såhär... Byggt 1980...
Blå och gul fk.
(Älskar verkligen den fantasin man hade när det gällde tapeter på den tiden... Detta är det sista rummet kvar att bli av med alla blommiga väggar...)
samma tapet som jag har i tvättstugan, månne om du åxå har ett tapetserat elstängsel (älvsbyhus)? jag har då både gul och grön fk samt gul/grön fk, älvsbyhus 1980
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.