maggan9 skrev:
Men hur är det med vvs-dragningen i hus med betongväggar? Vi har byggt ett lättbetonghus och funderade länge på betongväggar i våtrummen, men tyvärr klarade inte byggfirman att fixa det utan sa att det är mycket lättare om vi har träreglar där istället.
Detta förstår jag absolut inte! Min byggare hävdade bestämt att det var mycket lättare att fixa lättbetongväggar även i våtutrymmet just för att inte blanda material.
 
Som sagt var BYGGFIRMAN klarade inte av att fixa det. Säger väl mer om byggfirman än om snickare i allmänhet. Det är mycket som roxistenhus säger " det går inte" (= kaklat upp till innertaket där vi på öv har snedtak), är omöjligt eller det är inget fel...

Jag la in frågan för jag har haft mina misstankar att det är bullshit.
 
"Men hur är det med vvs-dragningen i hus med betongväggar? Vi har byggt ett lättbetonghus och funderade länge på betongväggar i våtrummen, men tyvärr klarade inte byggfirman att fixa det utan sa att det är mycket lättare om vi har träreglar där istället."

Jag kan förstå att dom inte vill sätta betongväggar i våtutrymmena, men inte att dom vill regla en lättbetongvägg.
Antingen eller ska det vara. Regla en lättbetongvägg är bara korkat...
Varför ska man göra en gjutning i betong i väggen där man lika bra kan köra med materialet som resten av väggarna är?
Kan det vara den frågeställningen som rört till ngt?

Någon har fått nått om bakfoten tror jag...

Alla väggarna i ett våtutrymme bör vara av samma grundmaterial, då får man fogar med bra förutsättningar.....
 
Redigerat:
Vem har nämnt något om att regla en lättbetongvägg?
Var har du fått det ifrån? Inte av mig i alla fall...
????
 
jag bara citerade texten, det var byggfirman som uttryckte det... Typ att istället för btg vägg så reglade man upp en vägg
 
Hej Drömbygge.
Jag tycker du ska absolut vända dej till en stenhuslevertör, För att lyssna hur ni ska bygga hus, NI ska inte på några som helst omständigheter putsa på trä, Jo om ni vill få problem i framtiden..
 
Hej Drömbygge.
Det är klart att man kan ha träreglar och gips i ett lättbetonghus, men du får räkna med att det i alla övergångar mellan lb-vägg och trävägg blir sprickor i tapeten eller vad du nu tänker ha för yta på. De olika materialen rör sig ju olika mycket. Själv har jag lb-väggar på nedre plan där allt är i lb, medans jag uppe där det ändå är ett tak av trä valt att ha regelväggar. Men jag ångrar det idag då alla övergångar har sprickor!!!. När det gäller all rördragning i lbväggar är det precis som larsu skrev. Inga problem.

Mvh Honken
 
Hej Drömbygge!


Om du vill bygga ett drömhus tycker jag du ska kontakta Lindénvillan. De lägger syll-papp under alla reglar av trä som står mot betonggrunden. Stenväggarna är gjutna i betong, färdiga i den putsstruktur du väljer;), och sätts på plats på en dag.
Har du tur regnar det inte den veckan de lägger på taket, och slipper byggfläktarna.
Rekommenderar varmt www.lindenvillan.com
 
giraff29 skrev:
Om du vill bygga ett drömhus tycker jag du ska kontakta Lindénvillan. De lägger syll-papp under alla reglar av trä som står mot betonggrunden.
Bara en sådan sak är skäl nog att välja husleverantören du hänvisar till, eller hur? Påkostat, verkligen.


giraff29 skrev:
Stenväggarna är gjutna i betong, färdiga i den putsstruktur du väljer;), och sätts på plats på en dag.
Har du tur regnar det inte den veckan de lägger på taket, och slipper byggfläktarna.
Rekommenderar varmt www.lindenvillan.com
...Och den putsen ser ut därefter. Tror det har diskuterats tidigare, beträffande mindre tilltalande estetik hos färdiga väggelement, och om möjligt ännu fulare fogar element sinsemellan. Ett elställverk modell större gör sig nog lika bra på bild som dessa färdiga väggelement från diverse producent.
 
Honken_byggare skrev:
Det är klart att man kan ha träreglar och gips i ett lättbetonghus, men du får räkna med att det i alla övergångar mellan lb-vägg och trävägg blir sprickor i tapeten eller vad du nu tänker ha för yta på. De olika materialen rör sig ju olika mycket.
Träreglar, visst, men varför inte testa med plåtreglar och dubbel gips? Finns inget levande material där inte. Fast jag tror inte att varianten med OSB plus gips hade rört sig heller.
 
OSBskivor plus gips bygger man innerväggarna av hos Lindénvillan. Vi har hängt rejält tunga saker i väggarna.

Isolde!
Vad menade du med putsen. Jag gillar inte Lindenvillans elementskarvar heller, men jag har hellre en snygg varaktig fasad. De få skarvarna som blir kan man hellre fylla på med ngn slags mjukfog än att laga flagnad puts på hela huset.

Nöjd och glad!
 
Plåtreglar var det viktiga i sammanhanget, för att inte få sprickor på ställen där lättbetong/tegel/betong möter en reglad vägg. Det är nog inte så många husleverantörer som använder sig av plåtreglar.

Vad menar du med att du "hellre" väljer en "en snygg varaktig fasad"? Du får det att låta som ett val, antingen eller. Så är inte fallet. Att laga puts på hela huset låter som skrämselpropaganda. Mig veterligen behöver inga korrekt utförda fasader putsas om, eller lagas på decennier. Varför skulle jag då välja en fasad med industriell finish och dessutom trixa med att dölja fula fogar med mjukfog, som du föreslår?

Bifoga gärna en närbild från ca 1m på hur putsen ser ut på ditt hus, samt hardcore-fogar, så visar jag hur en snygg putsad fasad ser ut.
 
Isolde
På tanke på att sätten för normal putsad vägg och putsad prefab element görs på samma sätt. Så skiljer det nog inte mer än vem gör det.
Sen finns så många fler ytor som kan göra med prefab än att göra det på plats som till ex matriser.
Visst fogar finns det. enklaste sättet är att följa med stuprör eller en vinkel.
Men sen kan man putsa fogarna så syns de inte alls :)
 
AnneFi
har aldrig sett ett putsat hus med fogar, eller är jag helt ute och cykar?
vaddå för fogar?

visst kan man väl pusta ett trähus?
 
AnneFi skrev:
har aldrig sett ett putsat hus med fogar, eller är jag helt ute och cykar?
vaddå för fogar?

visst kan man väl pusta ett trähus?
Oftast rör det sig om dillatationsfogar, dvs fogar för att kunna ta upp rörelser om de skulle uppträda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.