Ja, fönstren på övervåningen var en kompromiss med säkerheten. De gamla höga fönstren gick för långt ner, och det kändes obehagligt att gå fram till dem (för mig med svindel i alla fall). Det kunde kanske lösts med galler, men vi tog mindre fönster i stället.

Ibland får man kompromissa. (För ofta kanske?)

/EB
 
EB skrev:
Ungefär så här såg vårt "renoveringsobjekt" ut i våras, .........
Ser kanon ut!
Ni hade ju turen att träden växte nära grunden och på utsidan.
Jag känner en som håller på och pular med ett objekt där träden växte innefrån och ut genom väggen
;) :D (puh!)
 
Tag med någon kunnig person som kan tala om för er vad som absolut måste åtgärdas och hur mkt kostnaden kan bli och be eventuellet någon byggherre ge en offert på hur mkt det skulle kosta att renovera hela huset. Då kan ni utgå från hans beräkningar och se något ungefär vad det skulle kosta.
Men det finns alltid mer att göra än man tror.
 
jureit skrev:
De bitarna är svåra att bygga nya.

Blir alltid lite full i skratt när man annonserar ut "nybyggda sekelskifteshus", och då är det nog inte millennieskiftet man åsyftar.

Vi försöker ju själva bygga vårt hus med någon form av gammal stugkänsla i men inte fasen går det.
Ett renoverat hus, även om det bara är grund och stomme kvar (eller ens det), är och förblir ett renoverat hus på gott och ont med en viss känsla i.

Därmed inte sagt att det alltid skulle vara fel att jämna skiten med marken.

Håller fullständigt med även om man river i stort sett hela huset så finns en kännsla kvar som jag tror man aldrig kan få i ett nybygge. Håller skälv på med ett vansinnes projekt . Det blev visst bara stommen o grunden kvar av min kåk dock så är det en mindre stuga. Men är man 23år ensamstående och en renoveringsbudget på 100 000 så har man att göra. Go for it!!!
 
Sara_B skrev:
2 miljoner låter hemskt dyrt :surprised:, tycker jag. Är det en renovering enligt modellen att allt gammalt ska bytas mot nytt, eller vad har ni gjort egentligen???
Hur gick det? Finns planerna kvar?

Mitt råd är att kontakta antingen länsstyrelsen eller FIBOR (www.fibor.org) för att hitta en "riktig" byggnadsvårdare som kan hjälpa er med en ordentlig projektering. På så sätt får man lättare koll på omfattningen av renoveringen (alltid lättare för ett tränat öga att bedöma) och sedan kan man i lugn och ro fundera över budget och vilka delar man ska göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.