Om vi håller oss till en ren stenvägg (ytterputs-sten-innerputs) av lättbetong eller leca. Hur tjocka blir väggarna med de nya energikraven som kommer?

/
 
om man vet hur huset skall se ut i övrigt. Ett relativt enkelt sätt är www.energiberakning.se

Jag räknade ut att 600 mm lättbetong motsvarar ett U-värde på ca 0.3 W/m2 K. Det är nog där man hamnar ungefär.
Men nuförtiden beror det ju på fönster och tak och golv och värmepump också. Allt skall räknas samman och energianvändningen får inte överstiga 110 kWh/m2 golvarea per år. Idag!
Men kraven kommer nog att skärpas ytterligare om man värmer med el.
 
Det är betydligt fler faktorer som måste tas med i beräkningen för att kunna besvara den frågan.
Vilken uppvärmningskälla har huset?
Hur stora fönster finns det åt respektive väderstreck?
Vad är isoleringsvärdet i dessa?
Hur isolerad är grunden och taket?
Var i landet ligger huset?

........så det fattas massor med uppgifter!
 
Energiberäknaren skrev:
Jag räknade ut att 600 mm lättbetong motsvarar ett U-värde på ca 0.3 W/m2 K. Det är nog där man hamnar ungefär.
Hur räknade du egentligen? Jag vågar påstå att din uträkning inte är representativ för något nybygge. Har du lust kan du alltid klistra in dina uträkningar.

Som Volvo påpekar är ytterväggens tjocklek bara en variabel av många. Med nuvarande regler kan man lätt kompensera genom att förbättra andra variabler, om man mot förmodan inte skulle klara energikravet. Hela regelverket är utformat så att det premierar värmepumpar och straffar direktverkande el.
 
Är det verkligen några som helst problem att klara av energikraven på 110kWh/m2 och år?
 
Husfirmorna som bygger med lättbetong har idag en tjocklek på betongen på 365mm medan vi som byggde 2006 hade 300 mm. Ser inte att kraven skulle öka så mycket att man skulle vara tvungen att öka tjockleken ytterliggare med135 mm...
 
Redigerat:
Förstår att det givetvis inte går att ge ett exakt svar, utan att titta på ett enskilt hus. Jag är mer ute efter en generell uppskattning... Som nämnts bygger man idag med 365mm tjocka lättbetongväggar.

Kommer man att behöva öka tjockleken ytterligare?

Kommer det att vara praktiskt/ekonomiskt genomförbart att bygga med massiv leca-vägg, då lecan isolerar sämre än lättbetong?
 
Hej,

Dagens energikrav på 110kwh/m2 och år skall väl snart stramas åt?
Se nedanståeende text från miljörapporten.se:

"Men för eluppvärmda bostäder skruvas tumskruvarna åt. Bostäder i de tre zonerna får förbruka 55 kWh i södra zonen, 75 kWh i mellanzonen och 95 kWh för norra zonen. Därmed får en bostad i södra Sverige bara dra hälften så mycket energi som idag.

Men Boverket skärper även kraven på husets värmeslag. Konsekvensen är att de så populära frånluftvärmepumparna och elpannorna kommer att försvinna. Skälet är att de inte är tillräckligt energieffektiva.
- För att klara kraven krävs berg-, luftvatten-, sjö-, eller jordvärmepumpar, säger Peter Johansson."

Jag har inte fått någon klarhet när de nya kraven skall träda in...jag har läst både 1:e Januari 2009 samt 1:e Januari 2010. Någon som vet?
 
Det är nog bara en tidsfråga innan tråden flyttas till sektionen "Värme allmänt".

Att frånluftsvärmepumpar kommer att försvinna tror jag inte på. De nya är ungefär lika effektiva som markvärmepumpar, i alla fall när det inte är riktigt kallt, under -10C eller så. Tack vare växthuseffekten vågar jag påstå att det blir allt färre köldknäppar, och tekniken går alltid framåt.
Med årsmedelvärde COP=4,0 klarar man sig galant. Dessutom så länge 'utväxlingen' förblir hög, blir det inte lönsamt att tilläggsisolera ett stenhus (nybygge, 36,5cm LB, räknat med årsmedel-COP 3,0). Den tråden finns någonstans på forumet.

Ta en titt på en synnerligen effektiv frånluftsvärmepump och döm själva
http://www.comfortzone.se/ArligBesparing.htm

Bygger man nytt, ska man framförallt se till att isolera på de ställen där man inte kan tilläggsisolera i framtiden, och därmed anpassa huset till framtida energikrav. T ex omöjliggör den populära metoden med platta på mark att stoppa in extra isolering, och de allra flesta standardgrunder från landets husleverantörer innehåller inte mer än 20cm cellplast. Självbyggare lägger 30cm. Inom några år tippar jag att 40cm blir det vanliga, medan 30cm blir budget.
 
Men för eluppvärmda bostäder skruvas tumskruvarna åt. Bostäder i de tre zonerna får förbruka 55 kWh i södra zonen
Det är ju bara löjligt, det finns inte en chans i verkligheten att mitt 70-tals hus skulle klara av en gräns på 55 kWh/kvm. Är det bara för nybyggda hus som det gäller, annars kan jag lika gärna elda upp det direkt och bygga ett nytt ....

- M
 
Det gäller naturligtvis nybyggda hus enbart.
 
isolde skrev:
Hur räknade du egentligen? Jag vågar påstå att din uträkning inte är representativ för något nybygge. Har du lust kan du alltid klistra in dina uträkningar.
.
Jag provar att ladda upp en skärmdump från www.energiberakning.se Vi får se hur det går...

Men, som många påpekat här, måste man räkna på hela huset. För U-värdet (medelvärdet), gäller dock att det får vara högst 0,5 W/m2 K. Eftersom fönster och dörrar vanligen ligger över 1,0 så måste golv och tak vara kraftigt isolerade för att kompensera de mindre isolerade byggnadsdelarna.

För elvärmda hus kommer detta U-värde sannolikt att sänkas till 0,4 W/m2 K.

Om det finns intresse i detta forum så kunde vi gemensamt försöka konstruera ett lättbetonghus som uppfyller de kommande kraven.
 
  • 600mmLBtg.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Verkar vara lite hög densitet på lättbetongen på energiberäknaren.se sen så tror jag inte på Trä-furu rehlar när man murar lättbetong eller lecaväggar. En mer realistisk densitet borde vara mellan 350-450 kg/kubikmeter. Och tillverkarna säger U=0,25-0,3 för 300-375mm tjocka väggar.
 
F
isolde skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan tråden flyttas till sektionen "Värme allmänt".

Bygger man nytt, ska man framförallt se till att isolera på de ställen där man inte kan tilläggsisolera i framtiden, och därmed anpassa huset till framtida energikrav. T ex omöjliggör den populära metoden med platta på mark att stoppa in extra isolering, och de allra flesta standardgrunder från landets husleverantörer innehåller inte mer än 20cm cellplast. Självbyggare lägger 30cm. Inom några år tippar jag att 40cm blir det vanliga, medan 30cm blir budget.
Det är en otrolig fokusering på cellplast under plattan men att bygga vardagsrum med gigantiska fönster upp till taket är inga problem (utom på sommaren då man smälter bort).

Gjorde ett exempel på energiberäkning.se och bara genom en reducering av fönster med 10-12%så fick jag samma resultat med 100mm mindre cellplast under plattan. Sen så tror jag att det finns energi att spara på snabbreglerande värmesystem, dvs inte ingjuten golvvärme utan flytande golvvärme och en ouppvärmd platta.
 
fsn skrev:
Verkar vara lite hög densitet på lättbetongen på energiberäknaren.se sen så tror jag inte på Trä-furu rehlar när man murar lättbetong eller lecaväggar. En mer realistisk densitet borde vara mellan 350-450 kg/kubikmeter. Och tillverkarna säger U=0,25-0,3 för 300-375mm tjocka väggar.
För tydlighetens skull redovisar jag här att regelandelen är satt till 0 %. Det kan vara lite missvisande att defaultvärdet *trä* visas.

Finns det något bättre lambdavärde att tillgå för lättbetong, så skulle jag kunna göra om denna beräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.