Erik_D skrev:
Okej, det börjar bli dags för mig att värdera det nygamla rucklet, ska bli himla spännande. Frågan e bara vart man får tag på en mäklare som gillar gamla hus o ser värdet i det. Vet av erfarenhet i området att olika mäklarfirmor värderar otroligt olika. En kåk längre bort blev värderad av mäklare x till 750.000 en annan mäklare sa 1,5 mille.

Helt sjukt tycker jag.
Sjukt e´bara förnamnet, Tokgissningar på högsta stollenivå är vad det är, Värdet är dom pengar man får i handen av en köpare..........
 
Man tycker juh att dom borde ha lärt sig nått för att bli mäklare ?

Nån sorts värdemall att gå efter
 
En annan anledning till att renovera, och som inte tagits upp här är läget. Nya hus anläggs ofta på nya områden och den del av charmen i ett gammalt område går inte att kopiera i ett nyanlagt sådant. Närheten till det lokala "centrumet" är viktigt. Centrum är centrum…

Vi ville inte bo mitt i smeten utan ville bit ut i naturen. Samtidigt är det skönt att kunna cykla eller gå till jobb eller pendlingsstationer och inte behöva sitta i bilköer varje dag. Vi hittade vårt drömhus eller läget på vårt drömhus. Det ligger i en gammal by som växt ihop med resten av stan. Det tar 10 min med cykel in till centrum samtidigt som vi precis gränsar till naturresarvat, ängar med får hästar och kor. Passar oss precis, men hade huset vi köpt varit i samma dåliga skick men legat på en annan plats hade det varit värt en tiondel.

Huset renoverar vi nu upp för att bli det vi drömt om…

plexi
 
Ceja skrev:
Alla gamla spegeldörrar fanns kvar under täckskivorna.
Det var tyligen väldigt populärt en gång i tiden att spika över spegeldörrar så dom såg ut som släta dörrar..

Hittade några nya spegeldörrar i helgen, trodde att det var masonite dörrar.. Men när jag brutit bort masoniten så var det fina spegeldörrar under.


Har även hittat "orginal" ytterdörrarna från 1880 - 1890 nångång, dom stod längst in i garaget och samlade dam... så dom ska såklart fixas upp och sättas tillbaka där dom hör hemma.
 
Avundsjuk!

Jag har bara två set med pardörrar kvar och de sitter inne i huset och mot trapphuset. Men ytterdörrarna letar jag fortfarande efter.

Annars verkar ditt hus vara i samma stil som mitt med samma sorts "skatter" (garaget och ladan kan man def. gå på skattjakt i).

Så Sara_B, det går visst att få ordning på torpet men som du själv nämnde så måste man känna för den här typen av hus.
 
en pryl jag ska tänka på vid nästa renovering är en enkel regel...

uppifrån å ner, innifrån å ut (samma sak som när man målar golv typ)

övervåning först (allt damm åker neråt hur man än gör)

sen rum efter rum MOT ytterdörrar, så man inte förstör en nyrenoverad hall genom att bära in material till de innre rummen etc etc...
 
TiGGrE skrev:
en pryl jag ska tänka på vid nästa renovering är en enkel regel...

uppifrån å ner, innifrån å ut (samma sak som när man målar golv typ)

övervåning först (allt damm åker neråt hur man än gör)

sen rum efter rum MOT ytterdörrar, så man inte förstör en nyrenoverad hall genom att bära in material till de innre rummen etc etc...
Håller nästan med... förutom att jag anser att man ska fixa till köket först oavsett vart det ligger.. och sedan kan man ta tag i övervåningen.
 
Ceja skrev:
Jag har bara två set med pardörrar kvar och de sitter inne i huset och mot trapphuset. Men ytterdörrarna letar jag fortfarande efter.
Det kan ju vara så illa att dörrarna var i dåligt skick att dom har blivit ved. Om du ska bygga nya så kan jag ta lite foton av mina och ge lite mått för inspiration...

Annars verkar ditt hus vara i samma stil som mitt med samma sorts "skatter" (garaget och ladan kan man def. gå på skattjakt i).
Japp, mycket gammalt skrot finns det.. Men allt är ju inte skrot.
Ska fixa till två gamla "bulliga" element som också stod i garaget och sätta in i köket nu när jag renoverar det.

Huset är helrenoverat -82, och då slängde dom ut mycket av det gamla och köpte nytt.. men nu när jag bygger om och renoverar så kommer mycket av det gamla tillbaka in igen.

 
Tjabba !

Att tänka på när man tar på sig ett ruckel är att multiplicera allt med pi i kvadrat ???....

Allt kommer att ta så mycket längre tid och kosta så mycket mer ;D

Vi köpte ett ruckel för 150kkr och efter sista värderingen sitter vi i ett hus för 375kkr... Har nu lagt till drygt 30 kvadrat bo yta till våra 90 och skall värdera om huset innan jul.

Att renovera ruckel är mer en livs stil än något annat och det är bra mycket hälsosammare än sobril ;)

Fördelen med att renovera ruckel är att du gör som du vill, du skapar det hem du vill ha. Rena rama husmanskosten. Frågan är snarare om du vill leva livet som husrenoverare, det frestar på och för att orka måste du/ni verkligen inse att det medför stora uppoffringar... Om inte era vänner och er familj är "hustomtar" kommer erat sociala liv att leva på sparlåga under några år !!!!

Meeeeen, tillfredställelsen med att skapa sitt eget är stor och vad gäller händigheten så lär man sig efter vägen....

Så förverkliga era drömmar, det är bra för själen !!!!
 
C
Vi totalrotar vårt hus som består av 4 huskroppar byggt 1930,1930,1975 o 1986. tillsammans en byggyta på 170m2. 5 meter från sjön i absolut söderläge o ute på landet,ser de svenska flodkräftorna(o kan plocka dom med handen) tog en öring på 4 kg 3 meter från bryggan....

Hittills nytt papptak,ny infiltration,ny vattenbrunn, nymålad fasad,tilläggsisolerade tak o en massa annat småkrafs.Kostnad hittills 200.000:-.

Det här är säkert vårt 10:e hus och förhoppningsvis det sista... vi är i mogen ålder. Det är som nån skrev ett sätt att leva.Vi försökte bo utomlands vintern 03-04 stod ut i 7 månader...

O.K. det tar tid o pengar men vaddå?

carra ;D ;D ;D
 
Hej

Har ett hus från -28 som är i bra skick men det är ändå mycket att göra, har lagt all ledig tid även hela semestrar på detta under 3år har lärt mig mycket med tiden, men det känns bra när man tänker 3-5år framåt när man är klar för då säljer jag kåken och köper nyckel färdigt.

Jämna skiten med marken och bygg nytt, är det tok för mucket att göra så lönar det sig med några hundringar extra i lån, lita på det. Det går betydligt fortare med nytt :p
 
Selle skrev:
Hej

Har ett hus från -28 som är i bra skick men det är ändå mycket att göra, har lagt all ledig tid även hela semestrar på detta under 3år har lärt mig mycket med tiden, men det känns bra när man tänker 3-5år framåt när man är klar för då säljer jag kåken och köper nyckel färdigt.

Jämna skiten med marken och bygg nytt, är det tok för mucket att göra så lönar det sig med några hundringar extra i lån, lita på det. Det går betydligt fortare med nytt :p
Detta är nog individuellt hur man känner det. Vill man ha ett hus att bara bo i eller tycker man renoverandet och fixandet är en kul hobby så känner man väldigt annurlunda. Vi ska vara glada att det finns eldsjälar som vill ta hand om våra kulturarv. Tänk vad trist om det inte fanns hus som var äldre än 10 år. Mångfald förhöjer!

mvh plexi
 
Vi har bott i vårt 1800-talshus i fem år nu men har hittills bara uttnyttjat bottenvåningen eftersom övervåningen inte var isolerad och inredd.

Nu lagom till jul har vi äntligen fått övervåningen klar.
Helt underbart att se drömmen om ett enda stort vardagsrum med innertak ända upp i nocken och med synliga stockar gå i uppfyllelse.

Även om man är händig och tycker att det är kul att snickra så blir det jobbigt om det påverkar vardagslivet. Om man måste bo i huset under renoveringen känns det alltid som att man måste be om ursäkt inför besökare att det är så stökigt.

Vi hade under en mycket lång tid virkesförråd i sovrummet som vi använde. Fördelen var att jag på min sida av sängen hade ett mycket stadigt nattduksbord.

Mina kommande projekt, utbygge av nytt bad/tvätt-rum samt renovering av uthus, kommer inte att kännas lika jobbiga då vi nu har 160kvm fungerande bostad.
Nu kan man mer känna att snickerierna är en hobby och inte ett tvång.
 
hus2.jpg
Ungefär så här såg vårt "renoveringsobjekt" ut i våras, även om bilden är från 2003.
Taket är av plåt och ser bra ut, för man ser inte att det lades på för sent och har skador i bjälkarna. Fönstret på framsidan till höger är helt, inget av de andra.
Ingen el, inget vatten eller några moderna bekvämligheter och absolut ingen isolering.

Så här ser det ut nu:
hus_dec.jpg
Allt upptill är utbytt, nytt tegeltak, ny skorstenstock. Alla fönstren är nya och även takkupan. Panelen är bytt, med isolering, och grunden ommurad. Ytterdörren ska ersättas med en pardörr och få en farstukvist.

I maj flyttar vi in, då skall även insidan vara klar.

Visst har det blivit fantastiskt!

/EB
som längtar till våren
 
EB skrev:
Visst har det blivit fantastiskt!
Absolut, mycket tack vare att ni har satt in fönster på bottenvåningen i samma stil som de tidigare. Det tycker jag att ni skulle ha gjort på ovanvåningen också. Då hade det varit ännu ett strå vassare. ;)
Lycka till med insidan!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.