Nån som har erfarenhet av denna isolering?

http://www.nwe.fi/index.php?language=sv

Med Lambda-värde på 0.024 så är Stiferite GT en intressant isolering till mitt vindstak. Frågan är om det är en bra isolering att använda i vanliga hus??
 
Hmm, denna tråd kanske skulle flyttas till Byggnadsmaterial och byggteknik??
 
Säkert ett alldeles utmärkt isoleringsmtrl.
PU-skum brukar dock vara dyrt.
Används oftast i kylskåp och husvagnar.
Ibland även i båtar som sandwichmtrl.
 
Nää.. jag tycker tråden gör sig hemma här. Dock så brukar det som sagt vara dyrt. Som vanligt med cellplast & likande matreal är det svårt att få det tätt i skarvar. Vilket drar ner U-värdet på konstruktionen, beroende på hur duktig man är att få det tätt.

Dubbla lager med över skjutande skarvar är väll kanske det närmaste optimala man kan komma.. då ska man bygga över reglarna.. så man kanske inte sparar på mycket plats?
 
Per-Erik skrev:
Dubbla lager med över skjutande skarvar är väll kanske det närmaste optimala man kan komma.. då ska man bygga över reglarna.. så man kanske inte sparar på mycket plats?
Eftersom reglarna bara medger max 12-14cm isolering så skulle jag nog isolera över reglarna ändå. Dessutom isolerar man ju bort den köldbärare som reglarna utgör. Kanske 20cm totalt? Hur mycket glasull skulle 20 cm Stiferite isolering motsvara tror ni experter?

Frågan är hur man fäster isoleringen på bästa sätt om man isolerar över reglarna?

Vad är smartast? Att spackla och måla direkt på isoleringen? Sätta gips utanpå isoleringen och sedan spackla och måla?

Om man vill fästa gips hur gör man det om man isolerat över reglarna? Ska man använda denna Stiferite-produkt som yttersta lager för att både skruva fast isoleringen i reglarna och sedan skruva fast gipsen på isoleringen?
http://www.nwe.fi/product_info.php?cPath=24&products_id=98
 
kuntri skrev:
Hur mycket glasull skulle 20 cm Stiferite isolering motsvara tror ni experter?

[länk]
37/24 * 20= ~30 cm ! Om nu verkligen det lambda som uppgetts stämmer.
 
anaitis skrev:
37/24 * 20= ~30 cm ! Om nu verkligen det lambda som uppgetts stämmer.
Fast nu ser jag att den sida du refererar till uppger ett annat lambda.
Då blir det i stället 37/20*20= ~26 cm
 
Om det rör sig om runt 10cm extra isolering så blir det antagligen billigare med glasull eller liknande produkter.

Det beror på hur man ser på det antar jag... Med 10cm extra isolering utanför reglarna förlorar jag ungefär 1kvm yta i rummet jag ska isolera. Varje kvm är på pappret värd ca 28.000kr. Då borde det vara värt att köra med dyrare isolering, eller vad tycker ni?
 
Hej
Visserligen är denna tråd några månader gammal redan, men i alla fall vill jag blanda mig i diskussionen.
Lambda värdet på Stiferite GT, tillverkaren garanterar 0,024. Den andra produkten som har förekommit i tråden heter ISOVENTILATO och har respektive värden 0,026 och 0,028. Detta alltså själva isoleringsmaterialet. Sedan är det en annan sak hur man lyckas montera det. Som det förekommer i diskussionen får det inte finnas tomrum tex. mellan spanter och isolering. Dett görs med skumlim, Polyuretanbaserad skum som är bra lim och expanderar ca. till det 3-dubbla när den härdnar. Detta limmar fast skivan på köpet och skarven är garanterat tät.. Jag brukar säga att skivan skall skäras till ca. 2-4 cm smalare än utrymmet den skall ligga i för att skummet skall ha utrymme att svälla.

mvh
KimmoW
 
Redigerat av moderator:
Är det någon som har provat detta. Har de några återförsäljare i Sverige?
 
Jag har bestämt mig att tillägg isolering utifrån vägg, och kollat in på Paroc uno 37, men de säger inte bra med uno 34 vet inte varför, ska prata med Paroc.

Och upptäckte här och blev intressant med Stiferite otrolig kan det vara, bättre än Thermo reflex, någon vet vilken typ lämplig är det.

Verkar att de Stiferite finns inte utifrån, utan rekommendera inomhus vägg, men varför tak då är det utomhus därefter takpannor ovanpå. Jag tänker ju bara att lägga Stiferite och vindskyddpapp och ha luftspalt sen sist med fibercement panel.

Någon som vet vad kostar det Stiferite isolering, ange typ och tjocklek lämplig att tillägg isolering på asfaltboard har jag bakom träpanel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.