Jag hade nog jämnat eländet med marken och börjat om istället. Då slipper du alla begränsningar som följer med en ombyggnad/renovering. Det du missar är ju charmen med ett gammalt hus, men för den som vill, så går det ju att bygga nytt med gammaldags känsla...
Jag tror inte det blir så mycket dyrare att göra allt nytt, det går snabbare, och även om du gör allt själv så får du ju värdera din tid på nått sätt....
Fördelen är ju att allt är nytt, du slipper underhåll på ett bra tag och får lägre fastighetsskatt de första 10 åren.
 
MrMagic skrev:
Jag hade nog jämnat eländet med marken och börjat om istället. Då slipper du alla begränsningar som följer med en ombyggnad/renovering. Det du missar är ju charmen med ett gammalt hus, men för den som vill, så går det ju att bygga nytt med gammaldags känsla...
Jag tror inte det blir så mycket dyrare att göra allt nytt, det går snabbare, och även om du gör allt själv så får du ju värdera din tid på nått sätt....
Fördelen är ju att allt är nytt, du slipper underhåll på ett bra tag och får lägre fastighetsskatt de första 10 åren.
Av någon anledning så är det många som säger så när dom varit på besök hos oss  - "Ni funderade aldrig på att jämna skiten med marken...?"

Jag gissar att vi renoverar hela huset till hög eller mycket hög standard (hur man nu definerar det) för cirka en miljon spänn. Kan du nybygga 260kvm för dessa pengar? Rimligtvis får vi väl anta att vi lösvirkesbygger med egen handkraft. Grund, värmesystem, badrum, kök, rubbet skall inkluderas.

Jag tror att det viktigaste skälet till att renovera med egen kraft istället för att köpa nytt är just att det är billigare. Fast jag kan ju ha fel.... ::)
 
Jag hoppas du har rätt för taNken har slagit mig alldeles för många gånger att man skulle jämnat skiten me marken istället ;)
 
MathiasS skrev:
Jag tror att det viktigaste skälet till att renovera med egen kraft istället för att köpa nytt är just att det är billigare. Fast jag kan ju ha fel.... ::)
Ett annat viktigt skäl tror jag också kan vara att när man renoverar GÅR det ju ofta att samtidigt BO i sitt hus, även om det är förenat med viss obekvämhet. Men att låta bygg/renoveringsprocessen ta den tid den behöver istället för att stresa på ett nybygge för att slippa dyra kreditiv och slippa dubbelt boende är ju också ett bra skäl för att renovera istället för att bygga nytt.

Och har man kunskapen och möjligheten och har ett hus med en bra stomme tror jag att känslan i ett renoverat hus alltid slår känslan i ett nytt. Även om ett nytt hus naturligtvis är otroligt fint och bra även det!
 
Ett argument som jag håller som starkt är att man tycker det är KUL att renovera och greja hemma, personligen hade jag nog fått lite panik om jag byggt nytt då man helt plötsligt inte haft några renoveringsprojekt på G för sisådär 10-15 år framöver......(och troligtvis inga pengar att renovera för heller).
Så mitt råd är att hitta ett beboligt objekt i bra läge, och renovera med omsorg efter hand....
 
MrMagic skrev:
Jag hade nog jämnat eländet med marken och börjat om istället. Då slipper du alla begränsningar som följer med en ombyggnad/renovering. Det du missar är ju charmen med ett gammalt hus, men för den som vill, så går det ju att bygga nytt med gammaldags känsla...
Jag tror inte det blir så mycket dyrare att göra allt nytt, det går snabbare, och även om du gör allt själv så får du ju värdera din tid på nått sätt....
Fördelen är ju att allt är nytt, du slipper underhåll på ett bra tag och får lägre fastighetsskatt de första 10 åren.
Blir lite full i skratt :); själv har jag totalt motsatt inställning; det finns jättefins hus från t.ex. 50-talet till salu för ungefär samma kostnad som jag antar att det kostar att renovera detta; det är ju inte för att man tror att man kan spara pengar som man ger sig på ett sådant projekt...
Anledningen är att jag är en av dom som blir riktigt, riktigt lycklig när jag ser ett gammalt, handgjort fönster med munblåsta glasrutor - försiktigt renoverat förstås, så det blir varmt och skönt. Fabrikttillverkade standardfönster från 80-talet får inte igång mig alls... ;)
Sen har jag inget emot helt nybyggda hus heller, tipptopp på alla sätt, med modern och häftig arkitektur - det kan vara jättesnyggt det också! Däremot tycker jag att nybyggda hus i "gammal" stil som regel är både fula och smaklösa :p (kan egentligen bara komma på ett par undantag). Moderna "lägenhetsfönster" med påklistrad spröjs och betongpannor i tegelimitation... Blä!
Sammanfattningsvis ser jag inte nödvändigtvis ett gammalt hus som en begränsning, utan som en tillgång och ett plusvärde... Fast det är ju min åsikt, jag säger inte att alla andra har fel för det!
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
En stor fördel som jag märkt med vårt renoveringsobjekt är att man slipper gissa sig till hur huset skall disponeras. Man ser alla rum "live" och kan förändra dem enligt egna önskemål. De som byggde huset från början har gjort "grov-tänkandet" och man förändrar det befintliga så att det passar ens behov. Resultatet är ett hus med en själ samtidigt som det har en prägel av en själv.
Är tak och väggar i skick kan man dessutom ta en paus i renoverandet när man vill... och det bör man göra nu och då, renovera skall vara roligt!
 
En aspekt som jag fortfarande är orolig över är hur marknaden ser på renoverade ruckel.

Hur har det gått för er som är någorlunda klara och har fått rucklet värderat, går det hela ihop ekonomiskt?
 
Vi räknar med att landa på runt 2 miljoner totalt. Marknadsvärdet i dagsläget är ca 2,5 så vi känner oss lugna. Nu har vi ju inte gjort det här jobbet för att tjäna pengar eftersom vi räknar med att bo kvar i en 30 år eller så, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.
 
Vi bor i ett "ruckel" och renoverar samtidigt, våning per våning och så lite mittimellan med ;)

Vi renoverar enligt gamla beprövade sätt och visst är det hårt i bland, både tidsmässigt och ekonomiskt. Nu har vi turen att kunna få tag på billigt virke och "byter grejer" med grannar och vänner. Jag tänker inte heller sätta in spotlights överallt eller hypermoderna prylar helt enkelt för att jag vill bevara det gamla, inte för att jag inte gillar det. En del av en av våningarna måste dock bli en "doldis" och vara kablade och helt med i tiden för företagens skull.

Husen i området värderas lågt i jämnförelse med vad jag är van vid men det får lov att fungera det med. Vi lägger bara ut ca 350.000 tack vare eget arbete och har fått en muntlig värdering på runt 650.000.

Kostanden ligger på skorsten, badrum och kök som i de flesta fall. Fönstrena var i vårt fall ett fynd. Såg ruttna ut men är i riktigt bra skick och har ny nya glas och färg (90 årgamla ramar). Alla gamla spegeldörrar fanns kvar under täckskivorna. Trägolv i alla rum. Stommar, grund och innertak kunde lätt åtgärdas.

Vad jag menar är att undersök ordentligt; det ÄR massor av jobb att återställa allt men det kan finnas mer "skatter" i huset än som det först ser ut.

Sen har jag lärt mig att på landet anser många att ge gamla husdelarna är skräp och säljer det gärna till dig billigt, billigt :)
 
Starfighter skrev:
Vi räknar med att landa på runt 2 miljoner totalt. Marknadsvärdet i dagsläget är ca 2,5 så vi känner oss lugna. Nu har vi ju inte gjort det här jobbet för att tjäna pengar eftersom vi räknar med att bo kvar i en 30 år eller så, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.
2 miljoner låter hemskt dyrt :surprised:, tycker jag. Är det en renovering enligt modellen att allt gammalt ska bytas mot nytt, eller vad har ni gjort egentligen???
 
Vi har försökt att behålla husets själ, men har hela tiden vägt det mot funktionalitet. Vi har inte rivit mer än en vägg och bara(?) flyttat två dörröppningar. Ingen yta gick att behålla (utanpåliggande el är inte snyggt trots att det är tidsenligt) så det är renoveringsgips för hela slanten. Så här ser våra kostnader ut på ett ungefär:

Ruckel + tomt = 1 000 tkr
Ny putsad fasad (den gamla var bortom all hjälp) 200 tkr
Nytt avlopp o vatten + lite nya element 100 tkr
2 nya Badrum (Fanns ett på 4 kvm i källaren...) 100 tkr
Vitvaror 50 tkr
Dränering 50 tkr
Kök (bytt allt) 75 tkr
Diverse ospecificerat såsom elarbeten, färg, tapeter, gips, fönster, dörrar, otaliga verktyg etc etc. 150 tkr
Summa 1 725 tkr

Sedan ska vi bygga till ett garage och fixa lite i källaren och trädgården så det kommer nog att bli runt 2 Mille när vi är klara.
 
Då förstår jag!
Jag tror att du stillade mångas nyfikenhet just nu.. :)


Skillnaden kanske ligger i vad man väljer att göra av det och vilken typ av hus det gäller.
Renovering och delvis utbyte av träfasad ovanpå timmerstomme: 6 000 sek,

Vatten och avlopp; 12 000 sek (med hjälp av röris-vänner),

Badrum och tvättstuga; ca 40 000,

Kök och vitvaror; 60 000 sek (bygger på gamla köket och köper alltså nästan bara vitvarorna),

Elen återstår .. :(

Intressant med en jämnförelse!
 
Okej, det börjar bli dags för mig att värdera det nygamla rucklet, ska bli himla spännande. Frågan e bara vart man får tag på en mäklare som gillar gamla hus o ser värdet i det. Vet av erfarenhet i området att olika mäklarfirmor värderar otroligt olika. En kåk längre bort blev värderad av mäklare x till 750.000 en annan mäklare sa 1,5 mille.

Helt sjukt tycker jag.
 
Hej

Vårt renoverade hus blev värderat till 2miljoner +/- 100 000.
Mäklaren som gjorde värdering uppskattade gammla charmig hus, han tyckte att de flesta nybyggen såg likadana ut, och de gick ATT värdera från utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.