Felder 700 serien (den nya för i år) är utan tvekan den mest ekonomiskt mest försvarbara. Du får inte bättre såg för pengar.

Här är en länk Pingler på hur du bygger en fin jigg bild tre. Kolla även den sista där står om hur man ställer in en justersåg i alla moment. http://www.davidpbest.com/Publications.htm

Mvh pär
 
Intressant länk pär h.
Ambitiös kille. Den där jiggritningen var ju kanon.
Ja, shoppa verktyg o maskiner. Det är alltid lika kul att fundera på.
Har i tankarna att uppgradera justersågen (Rojek) eftersom jag även nu säljer en bandsåg samt gamla justersågen. Tillsammans borde de täcka en ny(are) såg. Skulle gärna vilja ha 2,5 m bord. Får allt för ofta ta till stora Festoolsågen och 3-meterslinjalen för att klyva plank eller klyva ner skivor. Garderoberna man gör är ju sällan under 2 meter.
Moretens Multifräs har jag dreglat över en längre tid. Men lite svårare att motivera innan man har en perfekt såg.
Är också inne på att köpa en gammal rikthyvel med lååångt bord.
Har kollat in Feldersågarna och de verkar vara bra grejor. Men en begagnad Altendorf kan inte vara helt fel heller. Finns mängder i Tyskland om man kan ordna transporten.
Såg någon förresten den nästan nya Martinsågen med digital inställning av allt, som gick på KVD häromveckan? Nypris stod angivet som 70'. Den kostar snarare 170'. Den gick för 82'. Snacka om kap (hrm).
 
Det jag har lärt mej efter tre års letande på blocket dagligen och dom flesta maskinförsäljare i sverige nästan varje dag är att det är sjukt svårt att hitta en bra begagnad justersåg som inte är äldre än 10 år.
Det lilla jag tittat på tyska sidor som säljer begagnade maskiner är att det inte blir så mycket billigare att det blir lönsamt med tanke på garanti osv. Vid flera tillfällen så har det till och med varit dyrare att köpa från tyskland.

Vist en gammal justersåg 10 år och äldre är genuin men en sak med att man vill byta upp sig är att man vill kunna öka produktiviteten och det gör man inte med en gammal såg. Med en gammal såg så är det ställa in, såga. prova. ställa in, såga, prova som gäller för alla skalor på äldre maskiner är inte lika noggranna som dagens och det är inte bara skalor.

Och köper man en gammal såg så måste man alltid först renovera justerbordet.
Justerbordet är själva hjärtat i sågen så det är ju a och o att det är bra. Och det är sällan som det är 100 % på en begagnad såg.

En annan viktig sak att tänka på vid köp av gamla maskiner och det gäller alla maskiner är att man alltid undantagslöst måste tillverka eller modifiera spån ut suget och det kanske man inte alltid tänker på.

Summa sumarum är att jag inte tyckte det var värt att köpa något äldre än säg 5år gamma såg och hur lätt var det i princip omöjligt så jag bestämde mig för att köpa en ny såg men så av en slump så hittade jag min såg.

Men även fast den är hyfsat ny (5 år) så har det faktiskt hänt en hel del saker om man jämför med en likadan som är ny men det tar jag vid ett senare tillfälle i recensionen i tråden tankar vid val av justersåg.

Kan bara säga att det är stor skillnad på min gamla HAMMER B3 winner comfort och min FELDER K900 professional. Är prisskilnaden värt det Svar JA

Mvh Pär H
 
Pär H>Ännu en fördel med den amerikanska sågtypen, dvs där justerbordet inte går invid klingan. Jag ser flera fördelar såsom enklare att göra nollinlägg, jiggar etc precis som skrivits innan, Men det är som mycket annat tycke och smak.

/Kent
 
Självklart är det tycke och smak !

jag kanske är lite trög men varför skulle det vara enklare att göra jiggar till en bords såg kontra justersåg. Och en till sak vad är nollinläg?

Mvh Pär H
 
Pär>Nollinlägg är inlägg kring klingan som ligger så tight så man kan få fram t ex tunna remsor för intarsia. Klart det går på en europeisk med men då får man klyva med justerbordet.

Sen gillar jag känslan med de amerikanska, man står direkt framför klingan medan man på europeiska oftast står till vänster om formatbordet. Sen när man skall klyva så är formatbordet eller dess stänger/stativ i vägen då jag skall gå runt.

Angående jiggar, på en europeisk fästes de i justerbordet, fastspänningen blir mer kritisk eftersom det blir ett moment på jiggen.
På amerikanska sågar är man lite friare eftersom de två spåren är perfekta för att föra kaplådor etc i.
Att använda klyvanhållet för nån jigg är enklare på en amerikansk eftersom man kommer runt lättare, på europeiska är formatbordet eller dess stativ hela tiden i vägen om man vill stå lite mer till vänster om klingan, jfr arbetsposition vid vertikalfräs.

För större ämnen, skivor, kantning av tyngre plank etc är de europeiska suveräna, men vid finlir typ köra dörrspeglar, sinka, tappa, slitsa etc föredrar jag de amerikanska. Jag kommer liksom närmare klingan.

Monstersågen på firman (stor SCM med 3200 slaglängd) inbjuder inte till finlir, den sågar med suverän precision men känns rent ut sagt fel för att ställa sig och köra småbitar med.

Personligen så hade jag helst haft en Felder som renodlad formatsåg och sen nån lite mindre maskin för finlir.

Lite olika sätt att jobba med andra ord, man lär sig olika sätt beroende på vad man vant sig vid.

/Kent
 
Snickarboden jag förstår vad du menar. Fast jag personligen inte håller med jag tycker att det går ypperligt bra att göra nollinläg med europeiska då jag ofta håller på med faner

Vist även om du skjuter justerbordet fram så sticker underredet ut mot dig där man vill stå man kommer inte lika nära som du säger. Jag tyckte likadant som du efter att jag hade sålt min ejca w59 kombi till förmån för min Hammer. Det var jäv... bökigt i början även om jag är van att arbeta med stora justersågar så kom man inte nära som du säger. Och här kommer det jag omvändes jag upptäckte dom stora fördelarna. Framför alt säkerheten är mycket större och det gick att göra allt som innan fast mycket bättre.

Men som sagt smaken är som baken delad !

Mvh Pär H
 
Är inte helt säker på att jag följer med i resonemanget, men det intryck jag får här är att de jobb som Snickarboden syftar på, som blir bättre med amerikanska justersågar(?) också kan utföras på en ordinär klyv utan justerbord? Kanske poängen jag missat är att det då inte alltid finns spår att köra jiggar i?

Min erfarenhet av justerbord är att de är bäst till skivor (givetvis), kapning och ändfräsning. Klyvning är väl mer beroende av bordslängd. Hur tänker ni?

Funderar över tid på att skaffa en stor Felder med fräs.
 
Redigerat:
Mr Handyman>Hängde inte riktigt med men beskriver djupare för andra eftersom jag gissar det blir förvirrat annars.

Amerikanska sågar är bordssågar typ kinamaskinen som jag länkade till innan eller varför inte DW744, man kan sätta justerbord på dem.

Europeiska sågar är typ Felder, SCM m fl och där formatbordet löper invid klingan.

Klyvning kör man på olika sätt...
Med amerikanska klyver man på bordet till höger om klingan mot klyvanhållet.
Med europeiska klyver man oftast med formatbordet, dvs spänner fast plankan och kör med formatbordet.

Justerbord/formatbord, nog tycke om smak där med, jag föredrar att kalla det skjutbara bordet till t ex en W59 eller kinamaskinen för justerbord och Felders bord för formatbord. Sen följer jag inte det helt själv heller som syntes ovan *S*
Blir kul när man sen skall säga vad som är vad, är t ex en Felder justersåg eller formatsåg?

/Kent
 
Hej det finns ingen skillnad mellan justersåg och formatsåg det är samma eller likadana sågar .

Så här är det (om jag inte är helt ute och cyklar) justerbordet är det rörliga bordet som löper parallellt med klingan antingen intill klingan eller på ändan av sågbordet.

Formatbordet (även kallat för utligare) är den del som sitter fast på justerbordet
åt vänstar där man lägger upp sina stora bitar även kapanhålet sitter fast här som man kan vinkla på (en del speciellt äldre sågar är den fast i 90 gr mot klingan).

Jag skulle vilja säga att så fort en såg har en form av juterbord så skulle jag kalla det för justersåg som länken snickarboden la upp.

Klyver gör man väl alltid på samma sätt mot annhållet till höger heter klyvanhåll oavsett vilken såg man har.
Men om man har en bit som inte har en rak sida tex en planka som inte är kantad så lägger man upp den på sitt justerbord

Mvh Pär H
 
Redigerat:
När man klyver ordinärt så är justersågen som vilken klyv som helst, om man inte behöver skapa en rak linje, då blir det lite som att använda sänksågen med skenan.

Det som fick mig lite förvirrad var nog att det kallades amerikanskt, för flera äldre justersågar av Lunafabrikat jag kört är egentligen en vanlig klyvsåg som man monterat på ett justerbord på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.