Hej,
Vi ska renovera vårt 30-tals kök och min man och jag är lite oense. Nu börjar jag också vackla.
Vi ska riva ut underskåpen och sätta nya. Vi river skafferi, men behåller ett stort väggfast vitrinskåp. Vi tar bort köksbordet och gör en ö med häll i mitten. Vi sätter ditt ett hög inbyggnadsskåp med ugn och micro. Allt blir vitt med röd/svarta granitbänkar. Vi slipar om furugolvet med riktig nåtning.

Nu till frågan. Jag vill försöka behålla lite av karaktären på huset och behålla de sneda överskåpen och måla de vita. Min man vill riva dom också och sätta in IKEA-skåp.

Vad tycker ni?

/Karin
 
  • kk2_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle absolut vara rädd om dom! De är av oändligt mycket bättre kvalitet än de du köper på IKEA... Dessutom är de ju jättesnygga och originella!

Fast jag skulle å andra sidan vara rädd om underskåpen också om de är ok, av samma anledning. Skulle ha tagit dit en kökssnickare som fick ända om dom, lägga till nya funktioner, höja, flytta runt och kanske installera fullutdragsmekanism i dom.

Alternativt skulle jag ha köpt andra underskåp i liknande stil som de gamla, från en snickare, från Blocket eller från någon kökstillverkare som gör sådana (är det inte Kvänum som har nytillverkade liknande?).

Sparar man delar av den gamla inredningen, skåp, diskbänk etc. kan ju kompletteringarna få kosta ganska mycket, och prislappen blir ändå överkomlig.
 
T
Riv ut hela skiten inklusive dom fula överskåpen, ärligt talat ser köket för jävligt ut i nuvarande skick, urk :-? :p
 
Tack så mycket för era synpunkter. Problemet med underskåpen är att det ena (som finns på bilden) är inte mycket att ha. Det andra är ett litet kastrullskåp som bara är smäck och sitter fel. Man kanske kan anlita någon att bygga, men det känns dyrt och man måste hitta rätt person etc. Vi får fundera.

Hoppas på fler synpunkter. Min man var mycket glad åt det andra inlägget :)
 
Jag är av åsikten att det finns en anledning till att man gör överskåpen djupare idag, mycket mer praktiskt. Dörrarna på det befintliga överskåpet ser inte ut att vara i storform heller, och att byta dem och få det snyggt tror jag blir oerhört svårt, om man inte råkar vara snickare eller nåt...
 
Helt ärligt så tycker jag att sådana överskåp är urfula... Det får vara hur bra kvalitet det vill, men de är fula och opraktiska och jag skulle ALDRIG behålla dem om jag hade chansen att bli av med dem.

/Mia
 
Vi har också såna där gamla snedskåp.
Tycker att de är klassiskt charmiga, och kommer att behålla dem.
Fast våra kommer inne i en vrå, och vi sätter in nya skåp längs en annan vägg.
 
Jag skulle behållt dem!
Tycker de är alldeles för charmiga och att de tillför rätt tidsanda till köket.
När man desutom renoverar och sprutmålar luckorna så borde man kunna få samma känsla som i de nya.
Men det man måste fråga sig är ju om man tycker att de är snygga nog för att stå ut med att skåpen inte är så djupa och att dragspåret behöver en del tillsyn.
Men behål dem och få ett personligare kök imho...
 
Jag skulle ha behållt överskåpen, sprutlackerat dem och målat inuti för att fräscha upp dem. De tillför en väldigt personlig prägel, men jag skulle kombinera med nya bänkskåp för att de ska bli mer praktiskt. En kompromiss med praktiskt, och personligt...

En ide kan vara att göra diskställ i de nedersta överskåpen, en kompis har fräst längsgående hål i sina för att ställa ren disk i. Och med tanke på att ni har diskhon under i dagsläget, så bör det fungera bra. Förutsatt att ni ska ha kvar diskhon på densamma plats...
 
Behåll, behåll, behåll!!!
Ditt kök har ju ett antikvariskt värde! Hörde någon (från Boverket?) som sa att en kulturskatt från 30-50-talet är på väg att försvinna eftersom kök från den här tiden slits ned och ersätts med högblanda diton. Om tio år är ditt 50-talskök högvilt. Nu ska man inte välja kök utifrån vad det är värt om tio år.
Men jag hade aldrig i livet bytt ut de övre luckorna. Möjligen hade jag bytt ut bänkskåpen eftersom de ser slitna ut och inte verkar särskilt stora.
Om ni har mucho dolares skulle jag köpa nya bänkskåp från Kvänum. De har en serie som heter Banér och skulle funka utmärkt till era fina överskåp.
Lycka till hur ni än gör!
 
Barea skrev:
Behåll, behåll, behåll!!!
Ditt kök har ju ett antikvariskt värde! Hörde någon (från Boverket?) som sa att en kulturskatt från 30-50-talet är på väg att försvinna eftersom kök från den här tiden slits ned och ersätts med högblanda diton. Om tio år är ditt 50-talskök högvilt. Nu ska man inte välja kök utifrån vad det är värt om tio år.
Men jag hade aldrig i livet bytt ut de övre luckorna. Möjligen hade jag bytt ut bänkskåpen eftersom de ser slitna ut och inte verkar särskilt stora.
Om ni har mucho dolares skulle jag köpa nya bänkskåp från Kvänum. De har en serie som heter Banér och skulle funka utmärkt till era fina överskåp.
Lycka till hur ni än gör!
Kan bara hålla med Barea! Behåll!
 
Jag kan tycka både och...de är coola och charmiga men kanske inte helt jättepraktiska.
Om ni nu bestämmer er för att byta kunde ni ju kanske åtminstonde ta ner dem hela och spara dem/sälja till någon som vill ha. Kanske kan de passa någon annanstans i huset där förvaring behövs?
 
Jag tycker era nuvarande överskåp ser ut att ha bättre planering än dagens moderna överskåp. Så mitt råd är behåll dem och ge dem en totalrenovering. Byt ut nedre skåpen mot moderna.
 
Vill bara säga att vi bestämt oss för att behålla skåpen. Jag har lämnat luckorna på lack igår. Vi har ägnat dagen att att riva skafferi och underskåp samt bila bort betongklacken under spisen. Imorgon börja återuppbyggnaden. :)
Tack så mycket för era synpunkter! Det känns som vi tagit rätt beslut.
 
Vad kul!
Lägg ut en bild när ni är färdiga så att vi sned-skåps-nördar får gotta oss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.