Hej på er!

Håller på och renoverar en lägenhet lite, har tagit bort två dörrposter och ska bygga en snygg portal av dessa tänkte jag...Jag har lite ideer hur jag ska göra men skulle behöva lite input!

Dörrhålet ser ut såhär efter att jag nyss rivit karmarna..
Har fyllnads-spacklat lite för att fylla upp de värsta hålen

http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg

http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg

Min tanke var att sätta en planka, kanske MDF, runt hela hålet, på ytorna som tittar in mot dörrhålet alltså. Jag tänkte att plankan skulle få vara lite för bred så att jag sedan kan sätta lister på väggarna, spackla, slipa och måla. MDF bitarna tänkte jag man skulle sätta fast med distanser som antingen skruvas in i väggen eller kanske limmas upp med typ PL400. På det sättet kan jag distansiera upp en sjysst och rak portal som jag sedan fäster bitarna i..

Se skiss (portalen sedd underifrån):

testnu1.th.jpgthpix.gif

Låter det som ett bra sätt?

Min andra fråga rör ett rör.
I ett av hörnen i hallen går det ett avloppsrör som jag måste bygga in på något sätt..
Hur skulle ni gjort?
Bygga en "låda" runt det, eller kanske göra ett snett hörn?
 
Redigerat:
pwrdesign skrev:
Hej på er!

Håller på och renoverar en lägenhet lite, har tagit bort två dörrposter och ska bygga en snygg portal av dessa tänkte jag...Jag har lite ideer hur jag ska göra men skulle behöva lite input!

Dörrhålet ser ut såhär efter att jag nyss rivit karmarna..
Har fyllnads-spacklat lite för att fylla upp de värsta hålen

[länk]

[länk]

Min tanke var att sätta en planka, kanske MDF, runt hela hålet, på ytorna som tittar in mot dörrhålet alltså. Jag tänkte att plankan skulle få vara lite för bred så att jag sedan kan sätta lister på väggarna, spackla, slipa och måla. MDF bitarna tänkte jag man skulle sätta fast med distanser som antingen skruvas in i väggen eller kanske limmas upp med typ PL400. På det sättet kan jag distansiera upp en sjysst och rak portal som jag sedan fäster bitarna i..

Se skiss (portalen sedd underifrån):

[bild][bild]

Låter det som ett bra sätt?

Min andra fråga rör ett rör.
I ett av hörnen i hallen går det ett avloppsrör som jag måste bygga in på något sätt..
Hur skulle ni gjort?
Bygga en "låda" runt det, eller kanske göra ett snett hörn?
Hej!

Spännande projekt. Jag har själv byggt liknande "portal" i både lättbetong och gipsvägg. Jag gjorde i båda fallen på nästan samma sätt.

1, Skaffa väldigt raka byggreglar. Låt de torka inne hos dig till ditt inomhusklimat, så länge som möjligt:)

2, Utför vändlimning med störtning som beskrivs i 2:a posten denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html Det är verkligen en toppenmetod! Nu har du fina raka reglar.

3, Klyv reglarna så att de är 45*bredden på väggen (viktigt alltså att du inte har köpt för klena reglar från början, då vändlimning med störtning tar bort en sågklingas tjocklek.

4, Fäst reglarna med tex karmskruv eller skruv och plugg i väggen (både på sidorna och uppåt såklart). Här är det extremt viktigt att det blir lod och vågrätt på alla håll och kanter, men också, vilket kanske inte är lika uppenbart, att regeln inte "vrider sig". Vad jag menar med det hoppas jag framgår av bifogat word-dokument, "Portal 1". Finns det någon form av risk att fukta kan tränga upp underifrån så är det läge för underlagspapp undertill, eller att släppa regeln någon cm från golvet.

5, ska du ha gemensamt, tröskellöst golv mellan rummen, tex parkett, så lägg detta nu. Givetvis med sedvanliga avstånd till väggarna, dvs reglarna i detta fallet. Detta kan också göras innan punkt 4.

6, Klä nu alltihop med mdf. Blir bäst att klä så att skarven blir synlig när man står inne i portalen och "tittar in i betongväggen", dvs hela bitar ut mot de respektive rummen. Limma med vanligt trälim, inomhusvarianten har jag använt, vet att en del föredrar uteträlim, för att det medger lite rörelse, men jag tycker att inomhusträlim har funkat bra. Skruva, med försänkning och förborrade hål. Skruva i både regel och med försiktigthet i "ändträt" på mdf-skivan i mitten.

7, har du mätt rätt och varit nogrann kommer nu mdf-skivan att täcka regel samt avtståndet mellan befintligt betongvägg och regeln, samt gå någon cm ut på betongväggen (beroende på hur bred mdf-remsa du vill ha). Limma eller skruva dock inte mdf-remsan i betongväggen, låt den skall bara ligga kloss intill. Dels så sitter mdf-remsan redan fast helt tillräckligt, dels så slipper du problem om det av någon anledning skulle förekomma rörelser mellan betongväggen och regeln. SOm sagt, är du nogrann, och betongväggen någorlunda rak så ligger mdf-remsan kloss mot väggen. En mycket liten sträng latex i hörnet mellan mdf-remsa och betongvägg kan vara en ide, fast i ett senare skede. Mdf-remsan låter du gå ner och ansluta mot golvet, behövs inga lister eller liknande. Tänk på att försiktigt fasa av hörnen på mdfen så tåler det mera och färgen fäster bättre. Behöver dock inte vara alls mycket.

8, grundmåla, spacka, slipa, måla etc.
 
Redigerat:
H
Tänk på att kitchiga grejor som portaler. oranga köksluckor och även plastparkett gör lägenheten mindre attraktiv och sänker värdet om du ska sälja, det blir dålig budgivning eftersom spekulanter hellre väntar till något annat objekt innan de bjuder.
 
Eh, hade det varit en pizzeriaportal skulle jag kunna förstå din pekpinne holmertz, men en helt vanlig rak portal? Vad är det som är kitchigt med det?
 
Hänger inte heller riktigt med? :)
VI ska lägga sjysst italienskt klinker-golv i kök, hall och klädkammare, luckorna i kök är vita och portalen blir vit och stilren :)

Tror däremot det HÖJER värdet jämfört med att ha massa karmar sittandes överallt :)

Hur som helst...
Har börjat limma up distanser nu med PL400, tror det blir bra!
Rakt blir det faktiskt också!
Tänkte grunda distanserna innan jag monterar MDF-listen.
Tänkte även köpa färdigmålade vita lister att klä in portalen med, tror det blir ett snyggare slutresultat (och enklare) än att spackla, grunda och måla.

Mvh Patrik
 
pwrdesign skrev:
Tänkte även köpa färdigmålade vita lister att klä in portalen med, tror det blir ett snyggare slutresultat (och enklare) än att spackla, grunda och måla.
Enklare, ja. Snyggare, ytterst sällan tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.