Har lite problem att få växter att överleva i källaren, de står i källarfönstret, men det hjälper inte.

Tipps på växter som inte behöver så mycket ljus..?
 
Garderobsblomma är mitt spontana tips. Jag tycker även att fredskallor är oändligt tåliga, även om de enligt officiella råd ska stå i ljust eller halvskuggigt fönster, ej i direkt solljus. Kanske är era källarfönster för mörka eftersom allt tycks dö där? Du skulle ju kunna testa – och plocka upp kallan till övervåningen om den tycks tyna bort där nere.
Både garderobsblommor och fredskallor är för övrigt väldigt förlåtande när det gäller vattning, det är väl en fördel om de ska stå i källaren där de kanske glöms bort en aning, gissar jag.
 
Jag har färgade fönster i källaren, typ kyrkfönster om du förstår, därav att det är lite dåligt med ljus.

Fredskallorna blir gula när de står där nere :(

Ska testa garderobsblomman och se om den överlever.
 
Aha, då förstår jag. Ja, testa med garderobsblomma och se om det funkar. Annars kanske du kan överväga att installera växtbelysning? Då borde du få betydligt större valfrihet när det gäller växter.
 
7310070025302 skrev:
Ungkarlsblomma (aspidistra) är också väldigt tålig.

[länk]
Fanns massor med bra växter där som inte behövde mycket ljus...

Har antecknat några namn, på väg till planagen omedelbumms.
 
Hemmakatten
Nja, på Plantagen skulle jag inte köpa så många växter. De flesta (alla) är inköpta från Holland eller Sydamerika och hårt drivna med mycket ljus och gödning för att växa fort, även de s.k. skuggväxterna.När man köper en sådan växt och sätter den i sitt svenska hem med låg fuktighet, kallare (20 grader är betydligt kallare än vad de är uppväxta i) och mörkare (i växthus simulerar man sommar året runt för växande plantor) så brukar det inte ta många veckor innan de dör.

Gå hellre till en riktig handelsträdgård eller blomsteraffär, de brukar köpa in växter som håller och dessutom (förhoppningsvis) har fått växa ett tag i Sverige och 'härdats'.
 
H
Alla krukväxter behöver vissa frekvenser av blått och rött ljus för att fotosyntesen ska fungera. Är det färgade fönster så att någon av dessa frekvenser blockeras kommer inga växter att klara sig. Kanske kan du ljusa upp lite med att sätta in normalt fönsterglas? Växtbelysning blir väl både dyrt och tråkigt i längden.
Hittar du ingen riktig handelsträdgård så ta skott!
 
eller ger man hellt enkelt upp tanken om en blommkruka i detta fönster :).
Själv blev jag trött på misslyckade försök att hålla diverse blommor vid liv på fel ställen till varje pris ... och med dödlig utgång :). Nu pryder jag fönster på annat sätt och sparar mej alla besvikelser ...
Inspiration kom från små fönster på skuggssidan av smala gator i danska gathus där det står oftast allt annat än blomkrukor. Charmigt med alla glashyllor med små glasföremål som ger färgreflexer i det sparsamma ljuset. Glaset släper ju ljuset genom så det inte blir så mycket mörkare inne heller. Ställer du en kruka i liten fönster så stoppar den ju en hel del av dagsljuset som behövs inne, tycker jag.
gaia
 
Hmm, du kanske har rätt gaia.

Ska ta en funderare om det ska vara blommor eller ej..
 
Ja då kanske "Dörrklocka" ...är ett alternativ:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.