Anders Svensson skrev:
Hej. Menar du att ta en gammal rektangulär oljetank som accabatteri?.
Jepp, Funkar helt perfekt så det är många som betalat både för att bli av med en fin acktank för att sedan köpt flera små tankar o betalat dyrt..
 
Funkar gör det ju, men bra?!. En tank bör vara cylindrisk. Men om man har gratis ved kvittar det ju.
 
2:an - Vad jag menade med att det tar 3 år innan jag har torr ved är att jag inte kommer att ha tid att hugga ved och få den torr. Jag kommer att ha fullt jobb med att bygga hus, fixa till trädgård etc.

Jag vill ha nåt som sköter sig själv ett tag tills jag kommer i ordning och kan installera vedeldningen och fixa ved. Även om jag har tillgång till "gratis" ved.

Fsn - Så som garaget ser ut just nu finns det ingen plats på söderväggen för stående paneler men om det är optimalt kan det ju gå att ändra på ritningen kanske...:cool:

En fråga, man borde ju kunna kombinera stående och liggande paneler. T. ex. en stående och en/två liggande för att täcka upp vår & höst. Blir det för mycket förluster med extra rördragning etc. tro?

Anders - Finns det några billiga bra luft/vatten värmepumpar som skulle passa bra för en sådan här konfig?
 
thojak skrev:
2:an - Vad jag menade med att det tar 3 år innan jag har torr ved är att jag inte kommer att ha tid att hugga ved och få den torr. Jag kommer att ha fullt jobb med att bygga hus, fixa till trädgård etc.

Jag vill ha nåt som sköter sig själv ett tag tills jag kommer i ordning och kan installera vedeldningen och fixa ved. Även om jag har tillgång till "gratis" ved.

Fsn - Så som garaget ser ut just nu finns det ingen plats på söderväggen för stående paneler men om det är optimalt kan det ju gå att ändra på ritningen kanske...:cool:

En fråga, man borde ju kunna kombinera stående och liggande paneler. T. ex. en stående och en/två liggande för att täcka upp vår & höst. Blir det för mycket förluster med extra rördragning etc. tro?

Anders - Finns det några billiga bra luft/vatten värmepumpar som skulle passa bra för en sådan här konfig?

Jag har en Airwell. Enkel och bra, men ej kanske den effektivaste. Gör en kWh för ca 0,3-0,37 öre totalt. Det duger till mig.

Hårdräknar man på det så brukar det jämna ut sig på livslängden. Jag menar om man betalar 100-120kkr för en värsting inverterstyrd, eller 30-40kkr för en enkel.

Foma gör en enkel som jag nog skulle titta närmare på om jag var du. I dag vet i fanken om jag inte köpt den i stället för den jag har. Men de är i stort sett likvärdiga, med skillnaden att Foman är lite mer lättmonterad. Sedan om du vill ha bra grejer finns Idesta. Han som gör till Euronom. Deras Polaris ska ju vara bra. Men jag tror det är bättre att köra på en normal här nere. För polarisen förlorar COP med vinsten att kunna gå ner mot lägre temperatur. Och hur ofta har vi under minus 17 grader som jag ställt min Airwell på .

Sen kommer Daikin,Aqua Inv. och alla de andra.

Varför jag valde Airw. var för mycket god teknisk support. Enkel som en Rysk stridsvagn. Och tilltalande för mig som tekniker, som kör efter håll-orden, ju enklare desto bättre. Vis om hur allt kan krångla.

Sen som sagt, antingen om du är är lite tekniskt insatt LÄS PÅ. Om inte annat tag hjälp av någon som verkligen kan det. Inte bara tror han/hon kan det.


Sen kan man alltid räkna in en massa andra aspekter som gratis ved, utrustningens totala kostnad, vad man har råd att investera, läge, klimat, och framför allt behov av kWh samt hur mycket tid man vill lägga på det.
 
Redigerat:
Anders Svensson skrev:
Funkar gör det ju, men bra?!. En tank bör vara cylindrisk. Men om man har gratis ved kvittar det ju.
Vad är det som inte funkar??

När vi mätte tempen längst in i oljetanken är det 1,3-1,6° lägre temp där än i andra änden på tanken (3,2 meter in men i samma höjd) där dom två tankarna är ihop kopplade o där laddningen oxå sker, Mellan dom två tankarna skiljer inget o det är samma sak vid urladdning.. Eldar var 6:e dag då det va nån plus ute men då fanns det ändå vv kvar så han kunde duscha innan eldningen.. :)


Oljetanken är isolerad 285 mm i sidorne o 500 mm i toppen medans 500 l tanken har 70/100 mm..
 
Termiken. En fykantig slår aldrig en rund med samma förutsättningar.

Då hade ju alla tankar varit fyrkantiga.

Men det kvittar ju om man:

A: har tanken billigt

B: har veden gratis

C: bättre än inget
 
Tja han klarar sej med ca 2 fulla ilägg (240 l ved) för att värma tanken 50-55° (3700 l) vilket gör att det räcker i 6 dygn då tempen ute ligger runt 0° i tegelhus på 155 m2 + källare byggt -56 utan extra isoleringsåtgärder :)

Så jag tycker alt B o C går bort :)
Hade han köpt en tank på 3,7 m3 så hade den kostat drygt 20000:- extra mot vad det nu gjorde...
 
Inte om du vill köra sol. Med ren ved ja.
 
Inga problem för då kopplar man ju in solen i 500/750 l tanken som har slingorna sen stänger man bort stora tanken.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.