Hejsan!
Jag och min sambo skall inom kort betala in slutbetalning av det hus vi köpt. Dock har det uppstått en familjesituation där vi funderar på att bryta kontraktet och bo kvar där vi bor just nu.
Ett problem är dock att vi redan av säljarna fått tillträde till huset för att kunna renovera köket, vilket vi är i full färd med, innebärande bla nya skåp, luckor och vitvaror.
Säljarna har i sin tur hittat ett nytt boende.
Hur skall vi göra? Det känns som om vi satt oss i en väldigt knepig situation. Kan det bli tal om skadeståndsanspråk mm?
 
Ja, om inte säljaren allvarligt brustit i någon väsentlig förpliktelse, eller om avtalet på något sätt är villkorat till er fördel, är det tveksamt om ni KAN bryta avtalet.

Det kan absolut bli tal om skadeståndsanspråk, samt även under vissa förutsättningar indrivning från kronofogden av slutlikviden.
 
Att bryta avtalet kan komma att kosta er hundratusentals kronor, för ingenting. Marknaden är sådan att det finns ingen anledning för en säljare att vara snäll, det är ingen risk att man kan sälja huset igen om två månader, för ett högre pris. Ni riskerar istället att få betala mellanskillnaden mellan vad ni skulle ha betalat och vad huset kan säljas för, plus ett extra mäklararvode på det. I det läget finns det ju ingen anledning för säljare och köpare att jaga bästa pris.

Om det verkligen är kris, så kontakta en advokat som kan gå igenom papperna med er och förklara ert rättsläge.
 
Jag tror att om ni verkligen inte kan/vill ta över huset, så är det billigare och enklare för er att köpa det och genast sälja det igen. Även om ni dels får en mäklarkostnad, dels en ev förlust. Men att ta samma förlust via säljarna plus de advokatskostnader som i så fall blir aktuella är troligen betydligt dyrare. Att bryta ett köpavtal utan giltigt skäl kan bli ungefär hur dyrt som helst.
 
måste säga det att om jag som säljare skulle gett klartecken för köpare att börja renovera innan överlåtelsedatum och om de mitt i ombyggnad av mitt hem vill backa ur så hade jag blivit så pass förbannad att jag hade krävt max i ersättningskrav.
 
Snällt men dumt av säljarna att ge er tillträde innan tillträdesdagen.
Det ska man inte göra. Visste mäklaren om det?

Jag håller med övriga, fullfölj köpet! Det är det minst dåliga alternativet.
Ni kan förmodligen backa ur affären, men ni har ingen aning om vad det kommer att kosta.
Det blir troligen väldigt dyrt.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.