Många flyttar ut sina fönster i samband med tilläggsisolering. Är det någon här inne som kan ge en ungefärlig uppgift om kostnad för detta?

Jo, jag vet att det beror på en massa saker, men någon kanske har tilläggsisolerat nyligen och har ett hum om vad extrakostnaden blev för er att flytta ut fönstrena i samband med detta.
 
Bara ifall det inte dyker upp någon som kan ge ett riktigt svar på din fråga, vill jag ge tipset att du kan få en ungefärlig uppfattning om storleksordningen genom att söka efter uppgifter om kostnad för fönsterbyte - sådana finns det bland trådarna här - och sedan lägga på litet marginal.
För i grund och botten är det ju samma jobb, även om fönstret som sätts dit är det samma som tas bort, fast med lite extra eftersom snickarna måste:
- Vara extra försiktiga när de demonterar fönstrena eftersom de inte kan kasseras - kan t ex inte ta genvägar som att såga sönder karmar som är svåra att få loss
- Anpassa smygarna både ut- och invändigt
 
Grovt räknat mellan tumme och pekfinger ca 500 kr/st.
Uppdelat på: Foder, fönsterbänk, plåt, drev, karmskruv, latexfog och färg.

Edit: Gjorde det själv så ingen arbetskostnad inräknad.
 
Tackar så mycket för snabba svar.

I forumet hittar jag den här tråden där man uppger arbetskostnad för fönsterbyte till 1000-1500 kronor + moms per fönster.
Anser ni att det stämmer överens med verkligheten?

Om vi lägger till moms och Linnex 500:- i materialkostnad så landar vi på cirkus 1800- 2400 kronor per fönster.
Hur låter det?
 
Om nu pengarna i den där tråden stämmer (har aldrig anlitat en snickare, gör allt sånt själv, så jag vet inte vad de har för timkostnad) så skulle jag tro att du hamnar i övre änden av det intervallet eller t o m något över. Uppgiften i den tråden baserade sig ju på att "duktiga snickare eller fönstermontörer gör färdigt ca 10 fönster på 2-3 dagar" men med de ytterligare faktorer som jag nämnde lär de inte hinna med så mycket som 5 fönster på en dag.

Sen, som du själv påpekar, beror det på en massa saker, man kan råka på komplikationer som t ex att det visar sig vara svårt att hitta något bra att fästa karmen i längre ut. Men ni har i alla fall fördelen att bytet kan göras under pågående fasadbyte, så yttre foder och ev. överlappande panel kommer redan att vara borttagna, lätt att få dit överbleck, kanske också lättare att se förutsättningarna innan de börjar.
 
Ja, man kan också upptäcka att fönsterfodren är spontade fast i den gamla fasaden. Det gör man om man försöker flytta ut fönster på egnahemshus från 30 - 40-talen. Där byggdes väggarna, inklusive fönsterfodren, i fabrik i stora "luckor" som sedan monterades ihop.

Våra snickare fick alltså tigersåga loss fönstren. I det läget låter också 1000-1500 inklusive montering väldigt billigt. Vi gjorde det som en del av vår fasadrenivering, så jag vet inte heller priset på bara just den delen.

Och sedan blir det ju som sagt en del pyssel med fönsterfoder som ska passas in på insidan också. Det har vi inte gjort än. Jag skulle inte gissa att det ingår i priset heller.
 
Tack för svar och synpunkter. Jag tyckte också det lät "billigt".

Jag kan tycka att i samband med fasadbyte skulle det inte vara så svårt att få dit lite reglar att fästa fönstrena i men då vårt hus är byggt -27 så man vet ingenting om vad som döljer sig när man börjar riva :) .

För en grov budget kanske jag ska räkna med en extrakostnad på 4-5 tusen inkl. allt (in- och utvändigt) per fönster? Eller?
 
Mitt gamla inlägg handlade om att byta fönster...dvs såga/riv ut det gamla utan att vara rädd om det fönstret, montera nytt fönster, dreva, spika list mm
På ett 70-talshus byter iaf jag o medhjälpare lätt 10 fönster på 2 dagar.
Sen beror det på om det skall monteras smygar mm eller om det är ett gammalt 30-tals hus där de gamla fönstrena sitter spikade med 9 tums spik :)
Byta går betydligt fortare än att flytta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.