Är nyblivna villa ägare första gången.Flyttade från storstaden Malmö till en liten byJag har bott i hyresläg i hela mitt liv o vet vilken hänsyn man ska ta till de andra Vi kommer från Polen men har Jag bott i Sverige hela mitt liv Det var så spännande o vi var lyckliga började renovera omg Huset är byggt 75 o inget var vidgjort Alla grannar hälsade oss välkomna o vi kände direkt att vi har hamnat rätt Inte nog med det våra grannar är polacker med hon 63 han 83 trevliga personer tyckte vi!!!!!Efter ett tag märkte jag att hon luktade ofta alkohol varje gång hon kom till mig var hon påverkat Jag är nykter o drogfri sen 9 år tillbaka ho visste om det (jag sa sanningen )men ändå tvingade hon i mig spriten då blev jag lite :mad:och sa att hon måste respektera mig!!!! Efter detta samtalet märkte vi att de var jätte konstiga mot ossTyvärr samma sommar 2007 fick vi översvämning i källaren (2 ggr)o var tvungna att drenera huset.Då bröt helvetet vi blev kallade tjuvar alkoholister jag (hora) o mina barn med Gubben ville slå min make som är 39 med en spade vi blev hotade att det kommer folk och bränner ner huset.Hon kastade sniglar över staketet på våran tomt Han ville slå min hund men en borrmaskin Vi var tvungna att kastrera honom för de anmälde oss till komunen att hunden skäller för högt vi kallade på polisen de kom o alla blev kallade till förhör under all bråk var våra nuvarande vänner närvarande där mannen blev anmäld av vårag granne för svartjobb De har känt varandra i över 15 år Tyväärblev utredningen nedlagd för att det sades mycket på polska o för lite på svenska fast jag översatte allt till våra vännerEfter detta blev min man sjuk skilsmässa var ett faktum min tös 14 år ville flytta till pappa(hon och hennes kompisar var kränkta med)Nu kommer min fråga i dagens läge så soppar han alla löv till våran tomt och all ogräs kastar han på våran sida Andra grannar har sett de Vi är helt förtvivlade vad skall vi göra?????FLYTTA???Det finns inget staket mellan våran o deras sida Vad händer när snön kommer då får vi allt på våran sida SNÄLLA var skall vi vända oss tacksamma för alla råd och tips MVH Anna
 
Som jag ser det så har du 3 altertnativ. Polisanmäl grannen för ofredande, hemfridsbrott, egenmäktigt förfarande.

Ignorera grannen totalt

Flytta.

En polisanmälan ger troligen ingen effekt överhuvudtaget. Om du väljer att bo kvar så är mitt absoluta råd: Ignorera grannen helt. Ta ingen diskussion överhuvudtaget. Dokumentera helst med bilder när han slänger skräp på din tomt, eller andra brott. Släng inte tillbaka något, gör ingenting som grannen kan motanklaga dig för.

Fixa ett staket.

Men mitt bästa råd är nog ändå: Flytta.


En liten undran bara, vad var det som utlöste problemen i samband med dräneringen? Blev det störningar för grannen?

Det enda som skulle vara bättre för dig är om du kunde få grannen att flytta istället. Men det finns inget utrymme i lagen för att tvinga fram en sådan lösning. Vad grannen än gör så kan ingen tvinga honom att flytta från sitt hus.
 
Fy vilken situation ni har hamnat i :( Blir både ledsen och arg för er skull.

Som hempularen skriver är det nog omöjligt att tvinga fram att grannen skulle flytta. Jag förstår att ni inte vill flytta, men kanske blir det i slutändan den bästa lösningen för er – att hitta ett nytt hus.

En sak ni skulle kunna försöka först, är att höra med kommunen om de erbjuder någon form av medling mellan grannar, vissa kommuner gör det.
Här är två artiklar som kanske kan vara intressanta:
http://sydsvenskan.se/malmo/article270191/Medlaren-tror-inte-att-grannbraken-blir-farre.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=753500
 
Vad glad jag blev att det var ändå två st som svarade Jag skrev inte allt vad de har gjort det skulle ingen orka läsa Vad som utlöste allt var deras svartsjuka att vi gör allt själva utan att anlita firmor Det har vi varken råd med och det är mycket roligare när man gör det själv Såklart blir det fel men man lär sig.Du skrev att vi skall undvika disskutioner med de!!!Det går ej att prata med dessa folk De är ovänner med alla grannar Efter bråket sa alla att de är konstiga de har inga barn inga vänner o de dricker alkohol.Deras svartsjuka gick ut på att de har tyvärr mögel i huset och det sa vi till de på ett vänligt sätt men det gillade inte de.Ang staketet så skall vi sätta upp en mur av byastenar men inte nu utan till våren Är bara rädd vad somm kommer att ske tills dess:rolleyes:Jag har faktiskt bett min tös att spela in på telefonen hur han soppar o kastar torra buskar på våran tomtNi kommer ej att tro det men hon råkade radera filen:eek:Fick en tid nu på måndag till polisen jag får se vad som händerAng flytten är det ett svrt beslut tanken finns men varför ska de som sköter sig flytta o de som är störiga bo kvar?????Jag är jätte tacksam för alla svar och sänder varma hälsningar till alla MVH Anna
 
Om du bor i en stad där det finns poliser fortfarande, så brukar de kunna lägga in er gata i den runda de åker för att synas. Med lite tur så åker de förbi den dagen de slänger över något om inte annat brukar åsynen av en polisbil då och då få en del människor att hålla igen lite.

Annars är det som redan skrivits jättesvårt att komma till rätta med sådana här problem. Vart och ett av brotten kräver stor utredni9ngsinsat, men har ett så lågt straffvärde att ingenting händer ens efter att en massa resurser lagts ned på att lagföra någon. 50 dagsböter eller så är ju inget som avskräcker.

Lycka till med mötet med polisen, och så kan vi ju alltid hoppas att deras alkoholkonsumtion tar ut sin rätt på kroppen och de blir så orkeslösa att de inte orkar bråka längre.
 
Går ju att filma med videokamera också. Utan bevis så kan ni anmäla bäst ni önskar, att grannarna är på er sida lär inte hjälpa. Troligen kommer det hela bara att eskalera. Idioter som trängs tenderar ofta att bli än värre idioter.

Finns några i västerbotten med romer som grannar allt är i princip fel men myndigheterna kan inget göra. Granne efter granne har flyttat efter hot osv.

Enklast är att skyffla problemen vidare och sälja och flytta.

Annars finns ju HA också, de brukar kunna "lösa" problem, kanske kan vara värt en 10k ;)
 
Tack för rådet jag som drogfri person sen 9 år hoppadess på detsamma att deras hälsa försämras men gubben tar nog steroider snacka om vilken kondis han har Det e bara han som jobbar i trädgården klipper gräset o klättrar på taket Hon springer med pappilliotter i håret o klarröda naglar o dirigerar vad han skall göraJag har funderat detta som du skrev att "lösa det själv" men litade o trodde för mycket på det rättsliga systemet.:cool:Sen med min bakgrund skulle polisen veta direkt vem gjorde vad Glömde tilllägga att pga av samma människor så har en familj sålt huset o flyttat för att de spred falska rykte om de Detta hände för ca 6 år senJag vet att det är många andra som har liknande grannproblem men orkar inte slåss (kämpa) eller skäms att tala om det Ni ska veta alla som läser detta att äktenskapet tar mycket på krafterna Jag frågade innan polisen om de kunde köra förbi på min gata ngn gång o svaret blev att de har ej resurser till det :rolleyes:Det är så många som beklagar att detta har hänt oss men ingen kan förstå hur det känns att bo i ett hus o vara fånge i sitt eget hem om man inte har råkat ut för samma sak Sänder många kramar MVH Anna
 
Svårt och tråkigt. Grannsämja är mycket värt! Det jag tycker är viktigt är att dokumenterar allt "fel" de gör. Video, bilder egen dagbok etc. Utifall du skulle vilja göra process av det, genom polis eller domstol/advokat är denna dokumentation ett krav. I jordabalken(miljöbalken?) finns också bestämmelser om hur man ska sköta sin mark/tomt. Långskott iofs.

Vad jag också tycker du ska överväga är hur mycket kraft och energi du kan låta grannarna stjäla av dig. Även om du trivs i huset så finns det ganska många andra hus att köpa runt om i landet som du säkert också skulle kunna trivas bra i.

MVH Nilfyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.