Någon som vet hur kvalitén på Meeths fönster är? Aluminium ruskigt billiga...

;)
 
... Jo, nu vet jag kvaliten på Meeth fönster.

Entusiastik som man är köpte jag Meeth fösnter till hela huset. -Det ångrar jag.

KÖP INTE MEETH FÖNSTER

Bakgrund: Meeth fönster är inte gjorde för att fungera på svenska trähus. följande huvudorsaker:
*Man kan inte montera med karmskruv. Dom är för tunna, finns inte möjlighet till det.
*Det finns inget spår för att fästa fönsterbleck
*Det finns ingen tätning mellan fönsterkasett och karm
*Karmsido är limmade ihop

Ovan, kanske inte så allvarliga i sig yttrar sig i följande. Om man väljer att fästa fönstren med tex spikplåtar (2 skruv i karmen, 2 skruv i trästommen) så kan spänningar uppstå i karmen, varefter karmen spricker igir-fogen mellan lång och kortsida. Då läcker vatten.

Konstruktionen är gjord så att vatten FRITT skall rinna in i fönstret för att sedan dräneras ut genom ett jål (vansinnig konstruktion). Om man fäst fönstret med skruv eller blec så kan denna invändiga kvaitet/ränna punkteras och vatten läcker.

Det finns inget spår att fästa underbleck. Följden är att man måste limma fast bleck med skriv cc 15, men det blir inte tätt (jo, visst fan kan du få det tätt ett år eller 2, men konstuktionen är undermålig)

Jag förstår varför fönstrena är så billiga. Därför de är helt värdelösa. Ingenjör som man är kollar man på U-värde, utskikt mm och tror att dom är bra. -NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!

KÖP ABSOLUT INTE SKITEN. De kan funka i stenhus där man kan fogskumma fast dom i en djup smyg av sten, och man inte använder plåtbleck... Men så gr vi inte i Sverige.

/mina 5 cent
 
prettyNew skrev:
*Man kan inte montera med karmskruv. Dom är för tunna, finns inte möjlighet till det.
http://webview.mine.nu/www.meeth.se/tillbeh.asp
De erbjuder karmskruv som inte är användbara, alltså?

Annars mycket knapphändig information på svenska hemsidan. Jag skulle vilja se om fönster från Meeth brister i estetiken på samma sätt som PVC-fönster gör. Det tar sig uttryck i fula gångjärnkåpor, gerade profiler med breda fogar och den påtagliga plastigheten. Annan medlem som inte tilltalas av PVC-fönster uttrycker sig så här: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/102522-pvc-foenster-ser-inte-bra-ut-eller.html

prettyNew, hur tycker du att Meeth-fönster står sig rent utseendemässigt?
Inom parentes, jag bor i ett nybyggt stenhus, men är intresserad av nya uppslag på fönsterfronten. :)
 
Tja, jag får väl bli motpol till prettynew ;
Vi monterade in Meeth förnster på hela huset, tycker inte det blev så pjåkigt.

prettyNew skrev:
*Man kan inte montera med karmskruv. Dom är för tunna, finns inte möjlighet till det.
*Det finns inget spår för att fästa fönsterbleck
*Det finns ingen tätning mellan fönsterkasett och karm
*Karmsido är limmade ihop

KÖP ABSOLUT INTE SKITEN. De kan funka i stenhus där man kan fogskumma fast dom i en djup smyg av sten, och man inte använder plåtbleck... Men så gr vi inte i Sverige.
Mycket riktigt så har vi ett tegelhus. Vi monterade med en special-karmskruv som man monterar på karmen utifrån, innan fönstret sätts på plats, denna justerar man sen och spänner upp fönstret med. Sen skumma runt om. Detta råd fick jag från 2 oberoende Svenska snickare. Efter förra årets stormar sitter de fortfarande som de skall, inga problem.
Fönstret ställde vi på en ca 20mm bräda som låg föskjuten inåt rel. utsida fönsterkarm, på denna fäste vi droppblecket.
Inga problem.
Tätning mellan fönsterkaset och karm satt det silicon på mina fasta fönster och en gummilist på mina öppningsbara.
Hade problem med 1 (av 15) fönster att siliconsträngen inte var tät, denna fogade jag själv om men blev erbjuden ett nytt.

Estetiskt tycker jag de ser helt ok ut men det är väl upp till person. För mig var det helt ok fönster till ett bra pris.
Jag ångrar mig inte !
 
Bara så att det blir rätt... Är det aluminiumprofiler runt om, eller är Meeth-fönster endast aluminiumbeklädda, ungefär som svanska fönster (trä + alu)? Ser man PVC någonstans, eller ligger plasten som en kärna inuti bågen och karmen?

Varken meeth.de eller meeth.se har några vettiga bilder.
 
Det är mig veterligen ingen PVC i MEETH fönster, vore onödigt att täcka PVC med aluminium.
MEETH är byggda av mycket tunn aluminiumplåt med skumkärna.
Fogskumsfylld aluminiumfolie upplevde jag dem som när jag granskade dem.
http://www.bauelemente-wedel.de/images/Meeth Profil.jpg
 
Redigerat:
Redigerat:
Aaahh !
Du har hittat en annat tysk som heter Meeth i efternamn.

De mindre avancerade fönstret som jag ratade med besked vid inspektion heter "Meeth fenster".
http://www.meeth.de/index.html
Unsere Ziele: (våra mål)
(1) Meeth ist und bleibt billigster Hersteller in Europa! (meeth är och förblir billigaste tillverkaren i Europa)
(2) Eine Million Fenster und Haustüren für Europa pro Jahr! (en miljon fönster och husdörrar för europa per år)


http://www.helmut-meeth.com/
Är en helt annan aktör som tillverkar fönster av Europeisk PVC typ.
De verkar även ha säkerhetsfönster och ex aluminiumklädd PVC där aluminum monteras av estetiska skäl med möjlighet till lack, pulverlack och anodiserade varianter.

Det är http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/www.Meeth.de som säljs billigt på bla blocket och är av en kvalitet som inte är jämförbar med PVC fönster.
Jag är dock övertygad om att även dessa fönster ur tekniskt perspektiv är ett fullgott alternativ till svenska träfönster som i min mening inte är prisvärda i förhållande till kvalitet på materialet (dvs virke). Att träfönstret är estetiskt mer tilltalande med smala karmar och öppning utåt verkar många värdera högre än teknisk funktion.
 
Jag sitter och läser ang meeth fönster och vill rätta er lite.

Meeths fönster går visst att montera med karmskruv, man måste borra hål med en karmskruvsborr och använda den låga typen av karmskruv.

Ang. fönsterplåt så nej det finns inget spår i fönstret men själv monterade jag dit plåten innan jag monterade fönstret och kunde då skruva/nita dit plåten tillsammans med lite tätningsmassa.
 
Hej!

Jag vill gärna veta mer om dessa fönster. Jag har nämligen köpt dem efter att ha tagit reda på allt jag kunde om dem. Jag är hittills väldigt nöjd och har inget att klaga på.
Jag såg dock att det på meeth.se står precis som någon skrivit ovan att de är skumfyllda!? Ett av mina fönster skadades i frakten så jag har dissekerat detta, det har en PVC kärna vad jag kan se. Vidare så är mina fönster helt täta på alla sätt. Det är riktiga gummilister som sitter mot fönster och mellan öppningsdel och karm.
Alltså:
*Man kan inte montera med karmskruv. Dom är för tunna, finns inte möjlighet till det.---Mina går att montera med karmskruv, jag har testad, men har istället valt att först kila och sedan skumma. Har 7 st fönster både stora och små som suttit sedan i somras och har inga problem. Bara resten att montera...

*Det finns inget spår för att fästa fönsterbleck--- nej det finns inte, jag har löst det genom att sätta blecket under. Detta "spår" som nämns har inte funnits på flera av de svenska fönster jag tittat på heller. Dock svårt att hitta bra bleck hos bygghandeln och jag håller med om att det borde gå att lösa bättre.

*Det finns ingen tätning mellan fönsterkasett och karm-----Detta förstår jag inte? Jag har tätning och det är gastätt!, sedan om det skulle läcka så stannar inte vattnet utan kan dräneras bort med kondensvattnets avledning.

*Karmsido är limmade ihop----- mina är skruvade, kanske limmade oxå men 2 st bra dimensionerade skruvar sitter det i varje hörn. Jag kanske missförstod vad som menades...

Självklart vill jag som monterat dem i mitt eget hus att de skall vara bra, men jag vill också veta om dessa inte alls är bra så jag inte fortsätter med resten av huset. Jag kan dock efter en halv sommar och snart hel vinter bara konstatera att de fyller sin funktion. Det har blivit mindre kallras, mycket! tystare och allt ser bra ut.
Ang. U-värdet så har jag funderingar. Jag skall mäta och jämföra med hjälp av värmekamera, men om glaset har ett K-värde på 1,1 så är jag nöjd. U-värdes beräkningen på ett fönster är inte lika viktig anser jag (U-värde är ett medel värde)En karm på 1,3 är heller inte dåligt, men jag är tveksam på att det är så lite i karmen med aluminium som ledande material.

Sedan vet jag inte om det finns någon svensk utpekat återförsäljare. Alla som vill kan nog beställa direkt från fabriken. Jag betalade 30.000:- för 17 st, flera stora, fönster och en helglasad dörr. Inkl. moms och frakt-från en svensk återförsäljare som dock levererade fönstren liggane!!!!???= skador som dock skall ersättas.

Det finns nog mycket att säga om fönster, men jag är nöjd även om jag med facit i hand hade övervägt 3-glas på några ställen och inte bara två-glas.
Det är väl säkert så att man får lite vad man betalar för när det gäller fönster också. Jag tror dock att det som då skall diskuteras på dessa fönster är inbrottssäkerheten som dock är dålig på många fabrikat.

Någon som kan jämföra dessa glas med andra isolerglas? Eller har förslag på hur man skall få fram ett riktigt U-värde genom egen mätning?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.