Har fått syn på ett hus där ingen verkar ha bott på säkert 30 år.
En amatörbedömning är att timmerstommen verkar i stort sett o.k., fönsterbågarna o.k., vissa rutor fattas, golven fattas, en del av en innervägg vid murstocken är av någon anledning riven, skorstenarna är säkert otäta, taket vet jag inte, eftersom det ligger ett plåttak lagt över det gamla (men det borde ju vara tätt just nu i alla fall).
Huset kan f.ö. säkert bli helt fantastiskt vackert i renoverat skick ::), byggt i slutet av 1800-talet, med urtjusig snickarglädje och kakelugnar i varenda rum.
Men var går gränsen egentligen för när det är praktiskt och ekonomiskt möjligt att renovera? Är det någon som har någon erfarenhet? Såg för några år sedan en artikel om ett hus på Gotland som inte ens hade något tak, men som nu var renoverat och bebott igen. Fast det stod inte vad det hade kostat...
Bör kanske tillägga att vi inte är särskilt händiga själva, och inga miljonärer heller :-/.
 
Gränsen mellan vansinnesprojekt och en bra affär är förstås hårfin och gråzonen är stor.

Om ni inte gör merparten av allt arbete själva är det nog klokt att lägga ner projektet (ni var ju inga miljonärer).

Förutsatt att ni nu gör detta själva, eftersom det som jag ser det är det enda alternativet i ruckelprojekt, måste ni bereda er på att detta tar allt tid ni har under flera år. Är det ok?

Trist med neggopostar men vi sitter själva mitt i en mastodontrenovering så man börjar få en rätt bra inblick i både investeringsbehov och tidsåtgång för denna typ av projekt..... :p

 
Hej

Vi har renoverat ett gammalt hus (ruckel)

Har bl a

Nytt dubbelfalsat plåttak
Tilläggs isolerad fasad och golv.
Nya fönster
Ny EL
Nytt vattenburet värmesystem (golvvärme)
Nytt avlopp
Nytt kök
Nya golv


Jag vill inte skrämma dig, men det tar VÄLDIGT mycket tid och renovera gammla hus, men resultatet kan bli bra många gånger bättre än vid nybyggnation.

Om jag visste hur mycket tid det tog innan vi började med huset, då är jag osäker om vi skulle köpt huset.

Renoveringskostnaden ligger på cirka 1,3 miljoner, vi har tagit in hantverkare för fasad, tak, el, kakelläggning och rörmokare, har haft en snickare på heltid under 4 månader samt att min pappa har hjälpt oss på heltid under ett år.
Vi har under 1,5 år lagt ner all fritid och semester på huset.

Många av hantverkarna var sådan vi känner och därför har vi haft "bra" priser på dem!?

Vi köpte huset för 2 år sedan och nu börjar vi bli klara.

Jag skulle tänka efter flera gånger om jag vore du,
det kan bli väldigt dyrt, se till att ha en rejäl budget med mycket pengar för oförutsedda utgifter.

att sätta om en kakelugn kostar cirka 30 000 kr.


 
Räkna inte med att taket är OK. Plåttaket kanske inte lades på i tid, och kanske inte helt korrekt heller.

Så är det på vårt renoveringsobjekt. Allt måste i princip åtgärdas. Det är stommen som är bra.

Det är antagligen ett vansinnesprojekt, men nu har vi kommit igång i alla fall.
El framdragen, ny brunn grävd, avlopp fixat, källaren, grunden. Det har inte vi gjort, vi har nöjt oss med att slita ut allt på insidan. Det var intressant och vi fick verkligen en inblick i hur huset ser ut och skicket, och vet säkert att allt gammalt "äckel" är borta.
Vi har dessutom målat panel.

Det blir inte billigare än att bygga nytt, den saken är klar. Men det är inte ett nytt hus vi vill ha.......

/EB
 
EB! Vad har det kostat hittills då?
 
Vansinnesprojekt - ja. Vi har inte spikad kalkyl med fast pris, bara cirkapris, och har inte betalt så mycket än.
Så vi får se....
Vi litar dock på vår byggmästare, har ingen anledning till något annat. Enbart goda rekommendationer.

/EB
 
Jag tycker att det låter som ett kul projekt. Man behöver inte vara särskilt händig från början. Har man bara intresse och tycker att det skulle vara kul att lägga all sin fritid på huset (som jag gör) så lär man sig efterhand. Och förutom tillfredsställelsen av att ha gjort allting själv så kommer man undan med halva priset.

Men om man hellre tillbringar sin fritid på golfbanan så är det nog bättre med en nybyggd villa på frimärksstor tomt.

Om man ser möjligheter i stället för problem så går de flesta hus att renovera. Men vissa typer av problem ska man akta sig för, som till exempel hussvamp, eller allvarliga sättningar. Men är bara den bärande stommen rimligt frisk så finns det egentligen inga hinder.
 
jureit skrev:
"Händighet" är inget man föds med, det är ingen gen. Det är något man tillägnar sig längs vägen.
Fast visst måste det finnas en gen som skapar ohändighet? :)
 
Tack, det var klokt det där om att händighet är något man tillägnar sig längs vägen...
Och klokt med några varningens ord också.
Jag ska försöka komma inomhus först och ta en titt, så får vi se hur det verkar efter det.
 
Jureit är känd för sina välformulerade inlägg. Jag minns med värme ett brandtal han skrev för rätt länge sen om just händighet som var hur långt som helst.

Härligt!

ps. Jureit - kanske dags att lägga mer tid på bygget än forumet?!
 
Finns viljan kommer kunskapen på sikt.
Men man måste nog vara både lite smågrinig och strunta i vad andra tycker i början.
När vi började renoveringen växte det en stor björk ut genom ena ytterväggen. Många tyckte det var vansinne och att vi inte hade alla bitar på rätt ställe i skallen ;)
Men nu är vi en bra bit på väg och de till en början negativa tongångarna börjar så smått övergå i "avundsjuka" ;D
 
Som alla tidigare talare påpekat så tar det en ofantlig tid.

Jag har per definition alltid varit tidsoptimist fast även oxå alltid slutfört vad jag företagit mig. Men detta huset har varit riktigt riktigt jobbigt. Rivit ALLT på kåken bara stommen kvar, hitills kostat 600 papp, är dock nästan klar nu. Gjort allt utom stomresning på utbygget själv.

Men! som vanligt så är det juh läget på kåken som avgör, och det är det nått dom kunde förr så var det o hitta bra lägen!
Känns på nått sätt ibland som att alla "bra" nya lägen håller på att ta slut.

Till historien kan sägas att jag från början trodde att ja skulle kunna spara mycket mer av det gamla än vad som sen gick att göra.
 
Erik_D skrev:
Som alla tidigare talare påpekat så tar det en ofantlig tid.


Men! som vanligt så är det juh läget på kåken som avgör, och det är det nått dom kunde förr så var det o hitta bra lägen!
Håller med! Man utsätter sej gärna för alla plågor och kostnader som renoveringen innebär om man hittar den där perfekta boplatsen ;D.
gaia
 
När vi börajde vår totalrenovering hade vi inställningen att precis allt var tvunget att bytas. Sedan blev det en bonus när vi kunde behålla något!
 
Starfighter skrev:
När vi börajde vår totalrenovering hade vi inställningen att precis allt var tvunget att bytas. Sedan blev det en bonus när vi kunde behålla något!
mmm....jag väntar fortfarande på den där bonusen..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.