leaf skrev:
Tack för en bra post - love it!

Kom ihåg att samband (korrelation) inte innebär orsak (kausalitet) (t.ex, så finns det ett klart samband mellan glassförsäljning och brottslighet, men det finns inget orsakssamband - istället finns det så kallade "smygande variabler", så som utetemperatur, som påverkar).

Jag håller dock med dig i din slutsats att bostadspriser påverkas av reallöner. Lönerna ska ju betala utgifterna för boendet, och bostadspriserna kan inte öka mer än inkomsterna i längden (procentuellt sett). Om priserna ökade mer än inkomsterna, så skulle de ta en allt större procent av inkomsterna gå till boendet, och 100% är ju en övre gräns. Alltså kan bostadspriserna inte öka mer än inkomsterna i längden.

Att bostadspriserna har ökat så mycket mer än inkomsterna i flera år är ingen hållbar utveckling. Antingen bryts trenden med kraftigt stigande priser och vi ligger kvar på en hög nivå, eller så går priserna ner.

Att priserna ökat mer (procentuellt sett) än lönerna i så många år ser jag som ett tecken på att priserna troligen kommer att justeras ner.

Håller helt med dig. Det fanns säkert vissa som hade en positiv reallöneutveckling under depressionen på 1930-talet men jag betvivlar att bostadspriserna gick upp bara för det.
 
Det är statistiskt säkerställt att priserna kommer att stiga under 2009, förutsatt att inflationsprognosen för 2009 blir som Riksbankens senaste inflationsprognos, dvs en inflation om 1,66% eller lägre.
Grattis att du kan spå framtiden. Om du tror på dig själv så bör du snarast köpa fastighets- och byggaktier för allt ditt kapital så blir du ekonomiskt oberoende ifall du får rätt vilket du verkar väldigt säker på.
 
Deven skrev:
Grattis att du kan spå framtiden. Om du tror på dig själv så bör du snarast köpa fastighets- och byggaktier för allt ditt kapital så blir du ekonomiskt oberoende ifall du får rätt vilket du verkar väldigt säker på.
Tack! En prognos är altlid en prognos. Rent statistiskt så talar 22 år av 23 år med positiva reallöneutvecklingar för att priserna går upp 2009.

Att köpa aktier är knappast samma sak som att köpa hus eller bostadsrätt. Titta exempelvis på förra lågkonjunkturen 2000-2003 då bostadspriserna steg samtidigt som aktiekurserna rasade.
 
Lekkamraten skrev:
Tack! En prognos är altlid en prognos. Rent statistiskt så talar 22 år av 23 år med positiva reallöneutvecklingar för att priserna går upp 2009.
Med samma argument kommer brottsligheten garanterat att gå ner det närmaste året, då Diplom-is varslade 60 medarbetare förra veckan ;-)
 
ErikL skrev:
Med samma argument kommer brottsligheten garanterat att gå ner det närmaste året, då Diplom-is varslade 60 medarbetare förra veckan ;-)
Seriös kommentar i en seriös sträng? Du får nog vänta till dess att 2009 passerat innan du förkastar prognosen.
 
Lekkamraten skrev:
Seriös kommentar i en seriös sträng? Du får nog vänta till dess att 2009 passerat innan du förkastar prognosen.
Nej, jag förkastar prognosen för att man inte kan handskas med statistik på det sättet. Om den sen råkar falla in eller inte är oväsentligt - på samma sätt som att brottslighet fortfarande inte beror på glasskonsumtion även om den skulle sjunka nästa år. Man kan t.ex. inte bara strunta i datapunkter med reallönesänkningar kombinerat med stigande priser om man vill räkna ut en korrelation, eller bara titta på tecknet.

Självklart finns det över längre tid ett klart samband mellan stigande reallöner och bostadspriser, men det betyder inte att det är "statistiskt säkerställt" (inte ens på låg 95%-nivå) att man ett enskilt år får stigande bostadspriser även om reallönen skulle utvecklas positivt.
 
Nyfniken skrev:
Själv tror jag att det är betydligt viktigare att hålla koll på arbetslösheten om man är intresserad av vart bostadspriserna är på väg..
Nu har jag orkat fixa siffror på det också.

Man har ändrat sätt att beräkna arbetslöshet två gånger, därför är den blå serien uppdelad i tre delar.
 
  • ARB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
En långsam gradvis höjning av fastighetspriserna under många år med reallöneökningar, då och då sker reallönesänkningar men då droppar fastighetspriserna rejält, är det en korrekt tolkning av diagrammet Lekkamraten?

Diagrammen säger inget om på vilken nivå priserna toppar eller bottnar så det bästa som kan sägas verkar vara att fastighetsprisernas går upp när reallönerna går upp och priserna går ner när reallönerna går ner. Men vad kan man egentligen använda den kunskapen till?

För den som köper hus i spekulationssyfte kan det så klart vara intressant att veta åt vilket håll det är på väg inom den närmsta tiden, om man ska köpa, sälja eller avvakta. Men de som köper hus för att bo i det kommer väl ganska långt med vetskapen att när man blir pensionär så är huset troligen värt mer än vad man köpte det för.
 
ErikL skrev:
Nej, jag förkastar prognosen för att man inte kan handskas med statistik på det sättet. Om den sen råkar falla in eller inte är oväsentligt - på samma sätt som att brottslighet fortfarande inte beror på glasskonsumtion även om den skulle sjunka nästa år. Man kan t.ex. inte bara strunta i datapunkter med reallönesänkningar kombinerat med stigande priser om man vill räkna ut en korrelation, eller bara titta på tecknet.

Självklart finns det över längre tid ett klart samband mellan stigande reallöner och bostadspriser, men det betyder inte att det är "statistiskt säkerställt" (inte ens på låg 95%-nivå) att man ett enskilt år får stigande bostadspriser även om reallönen skulle utvecklas positivt.
Vi är överens om att sambandet stigande reallöner ger stigande bostadspriser. Uttrycket statistiskt säkerställt får du ta med en nypa salt i ett forum som detta. Det går såvitt jag minns rätt att göra teckentest inom statistisk teori och beräkna utfall, men jag tänker inte grotta ned mig i statistiska teorier.

Det jag ville belysa var sambandet och anledningen till att vi har en lång period av reallöneökningar. Det är många områden att ta hänsyn till när det gäller bostadspriser. och jag tror att de för de flesta är okänt varför vi numera har reallöneökningar och inte som tidigare ömsom reallönesänkningar och reallöneökningar.
 
bra-byggare skrev:
En långsam gradvis höjning av fastighetspriserna under många år med reallöneökningar, då och då sker reallönesänkningar men då droppar fastighetspriserna rejält, är det en korrekt tolkning av diagrammet Lekkamraten?

Diagrammen säger inget om på vilken nivå priserna toppar eller bottnar så det bästa som kan sägas verkar vara att fastighetsprisernas går upp när reallönerna går upp och priserna går ner när reallönerna går ner. Men vad kan man egentligen använda den kunskapen till?

För den som köper hus i spekulationssyfte kan det så klart vara intressant att veta åt vilket håll det är på väg inom den närmsta tiden, om man ska köpa, sälja eller avvakta. Men de som köper hus för att bo i det kommer väl ganska långt med vetskapen att när man blir pensionär så är huset troligen värt mer än vad man köpte det för.
I stort så. Bostadspriserna behöver inte droppa rejält men de faktorer vi sett under 2008 med urholkade reallöneökningar och ett inflationsmål som inte hållits (för första gången sedan det infördes) har bidragit till i vart fall en svag prisutveckling på bostäder under 2008.

Jag tror att många försöker komma fram till vad som ska hända med bostadspriserna. Att veta att framtiden innehåller faktorer som vanligtvis (för att inte skriva uteslutande) ger högre bostadspriser tror jag intresserar många.

Personligen tittar jag på många faktorer, jag tror bla att bostadsmarknaden för privatbostäder kan ha satt en långsiktig botten nu i oktober när kreditoron var som högst. Framöver kommer bostadspriserna att gynnas av lägre räntor, stigande reallöner, oförändrad eller sänkta skatter m.m.
 
Nyfniken skrev:
Nu har jag orkat fixa siffror på det också.

Man har ändrat sätt att beräkna arbetslöshet två gånger, därför är den blå serien uppdelad i tre delar.
Förklara gärna vad du anser att bilden ska visa? Varför FASTPI genom KPI om fastighetspriserna inte följer KPI? Det finns andra index än KPI att använda som är bättre i och med att KPI inte mäter så mycket av vad det kostar att bygga. Titta exempelvis på, Byggandsprisindex
 
Lekkamraten skrev:
Varför FASTPI genom KPI om fastighetspriserna inte följer KPI?
Reella huspriser.

Lekkamraten skrev:
Det finns andra index än KPI att använda...
Ja, men inte om man vill titta på reella huspriser. Jag är inte intresserad av förhållandet mellan att bygga själv och att köpa begagnat.
 
Nyfniken skrev:
Reella huspriser.


Ja, men inte om man vill titta på reella huspriser. Jag är inte intresserad av förhållandet mellan att bygga själv och att köpa begagnat.
Detta styrs av vart i landet du avser att göra jämförelsen. Det finns en ett förhållande som kallas för Tobins Q som tar fram detta förhållande för en genomsnittsbostad på orten. Bygga hus har en artikel här: Tobins Q Viktigt att tänka dock att alla orter kan innehålla undantag från en viss kommuns Tobins Q, ex ett fåtal sjötomter som skiljer sig från övriga bebyggelsen på orten.
 
Lekkamraten skrev:
Att köpa aktier är knappast samma sak som att köpa hus eller bostadsrätt. Titta exempelvis på förra lågkonjunkturen 2000-2003 då bostadspriserna steg samtidigt som aktiekurserna rasade.
Det innebär bara att bostäder är mer övervärderade eftersom det inte har skett någon större priskorrigering på väldigt länge. Om jag nu som i ditt fall skulle tro på stigande bostadspriser. Varför skulle jag själv investera i en bostad när jag kan köpa ett fastighetsbolag som t.ex. Wallenstam som med nuvarande marknadsvärde har ett substansvärde på kanske ca 150:-/aktie för 56.50:-? Enligt min mening är i dagsläget bostäder övervärderade medan aktier är undervärderade. Den smarta investeraren väljer självklart aktier även om det fortfarande kan finnas en viss nedsida kvar. Fast jag anser att nersidan är betydligt större när det gäller bostäder och någon potential till stigande bostadspriser det närmaste året är jag väldigt skeptisk till.
 
Deven skrev:
Det innebär bara att bostäder är mer övervärderade eftersom det inte har skett någon större priskorrigering på väldigt länge. Om jag nu som i ditt fall skulle tro på stigande bostadspriser. Varför skulle jag själv investera i en bostad när jag kan köpa ett fastighetsbolag som t.ex. Wallenstam som med nuvarande marknadsvärde har ett substansvärde på kanske ca 150:-/aktie för 56.50:-? Enligt min mening är i dagsläget bostäder övervärderade medan aktier är undervärderade. Den smarta investeraren väljer självklart aktier även om det fortfarande kan finnas en viss nedsida kvar. Fast jag anser att nersidan är betydligt större när det gäller bostäder och någon potential till stigande bostadspriser det närmaste året är jag väldigt skeptisk till.
Suck. Jag tror att du är ganska ensam om dina påståenden. Aktier köper man alltid med ett visst inlsag av spekulation om antingen stigande utdelning (direktavkastning) eller stigande aktiekurser. Aktier värderas utifrån hur marknaden uppfattar framtida vinstutsikter m.m.
Nu är det här ett forum för byggahus och bostäder, inte aktiespekulation. Om du är intresserad av aktier finns det gott om andra forum och diskutera substansvärde, förändrade avkastningskrav etc.

Bostäder köper de flesta enbart för att bo i och helt utan spekulationssyfte. Det är nog svårt även för dig att låta familjen sova i en aktiedepå. Vi har alltid lagt en viss del av vår inkomst på boende oavsett boendeform och kommer givetvis att göra så även framöver.

Enligt Bengt Assarsson, docent i nationalekonomi vid Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet som under cirka 15 år arbetat som makroekonomisk expert och konjunkturanalytiker vid finansdepartementet och Riksbanken kan fastighetsmarknaden vara undervärderad idag.

Även han talar om en återhämtning för bostadspriserna under nästa år 2009 vilket även en jämförelse mellan reallönernas utveckling och bostadspriserna gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.