Har haft liknande problem. Skyllde först på katterna men kom att inse att det kom från rått/musbon. Vissa bitar av den gamla Gullfibern vi rev ut luktade f-n och var fulla med spillning.
 
"Berg i dagen i källaren". Låter nästan som en torpargrund. Har du en betongplatta med berg idagen?
 
Hej på er alla som kommer med era kloka funderingar.

Kutte: Jag tittar på att be någon komma och göra en fuktmätning...

PX-21: ingen katt...

puttrix: Samtlig el är utbytt, nya stammar osv.

mycke_nu: All isolering är ju ny, även på vinden... MEN jag har faktiskt, när jag var uppe och rotade ochkollade till vinden noterat mus spillning i isoleringen... fattas ju bara, om man rotar vidare, att man hittar några döa familjemedlemmar till denne lille skitare...

Rapid: Det är som sagt ett suterainhus. byggt på sluttande berg. 2/3 av källaren är gjuten platta på berget. och den del av källaren som ligger mot "toppen av sluttningen" är berget rent och synligt. Jag har funderat på radon osv...
Förmodligen helkorkat att ha denna källare inredd, men det var gjort så när vi köpte. vi har fräschat till och renoverat vidare. Berget är torrt, utam vid vissa tillfällen under sommaren när det kan "svettas lite" kondens... Vi har inga organiska material placerade på berget utan på dessa ytor står på sin höjd några förvaringslådor av plast.


Till er alla: Jag har börjat fundera i banorna på om jag har fel ventialtion. Tre fönster har spårventiler på ovansidan, som är öppna. En ventil i sovrummet i källaren som är öppen.
Det har hela tiden varit självventilerat men jag inbillar mig att huset är för tätt nu.
Jag har "som ett test" provat att ha en pax fläkt på toaletten på markplanet påslagen konstant och en pax fläkt i just ett av "bergutrymmena" som också har gått konstant. Dessa har ju tryckt ut luft ur huset som följdaktligen borde ha sugits in via dessa fönsterventiler och den freshventilen i sovrummet. (Nu nådde förvisso elförbrukningen "all time high" på grund av detta då förmodligen värmgolv har fått stå på i mycket hårdare utsträckning än förut.)
Så detta känns ju inte som en permanent lösning.
Men jag funderar på att skapa en bättre ventilationslösning(mekanisk).
Nu försvinner kanske inte problemet som skapar dåliga lukten i och med detta men om det sitter i organiska material i väggar så kanske inte denna lukt sugs in i huset utan ligger kvar utanför? Jag vet inte hur jag tänkte där men...

Någon som vet vad man ska välja?
luft-luft värmepump?
Jag har hört talas om att Daikin har kommit med en luftvärmepump som även tar in luft utifrån och på så sätt då trycker in friskluft i huset.
Vad ska man välja?

Tackar
 
Ett oroande problem särskilt som du gjort allt du kan för att hitta källan. Jag slås genast av, som någon skrev, att det kan vara en sk. jordlukt etc. Mitt blygsamma förslag är att du superkollar längs källarväggrna om det finns fulkt och organiskt material i den del som har berg i dagen. Jag vet att du redan gjort detta men gå en extra rond. I övrigt instämmer jag i dina egna förslag.

Öka ventilationen i källaren. Borra hål i väggarna!
Värm källaren på vintern!

Håll dessutom koll på fukthalten med en hygrometer, särskilt i juli månad, och dom kalla vintermånaderna.
Jag föreslår att du läser strängarna angående torpargrund -röta, mögel och användningen av avuktare här i forumet, som en orientering.

Kolla dräneringen utvändigt, samt gruskvaliteten.

Jag har själv en luftvärmepump som suger ut luft ur huset. Denna ökar naturligtvis luftomsättningen och detta kanske vore en lagom investering för dig och som dessutom minskar energiförbrukningen.

Dessutom, vid närmare eftertanke: Ta en rejäl funderare på konsekvenserna av bristen på diffussionstät papp. Hur länge har ni bott i huset utan diffpapp? Huset var ju en sommarstuga innan, men när det byggs om till åretruntbostad förändras kraven på detta. Försök att hitta en rutinerad (!) gammal byggnadsingenjör eller snickare som rivit i gamla hus innan, och som kan studera bygget på plats.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.