Jag har ett gammalt timmerhus som fungerat som fritidshus sedan några tiotal år tillbaka. Vintertid har det av tradition stått utan uppvärmning. Vattnet har naturligtvis också varit avstängt. Nu funderar jag på att dra på stödvärme, c:a 8-10 grader. Förhoppningsvis kommer huset att må bättre av det, frågan är om det kan bli alltför attraktivt för möss och dylikt. Ur lukt/fukt-synpunkt borde det bli bättre, har i och för sig inga stora problem med det än, vad jag vet.

Jag har förstått att det finns hus som är kallställda under vintern och de som har stödvärme på. Det vore intressant att höra om det finns erfarenheter och synpunkter på detta.
 
Vi har ett timmerhus som vi använder på vintern, helger och längre över jul osv. Vi håller stödvärme på ca 8-10 grader och gasar på inför helger (sms-styrning).

Vi har en enkel fuktmätare som finns i termometern. Där kan man läsa av max och min fuktighet. Den står i köket och man kan konstatera att det blir lite fuktigare när det är stödvärme på. De gånger det har varit kallare när vi anlänt stället, kanske 3-5 grader, har det varit ännu mer fukt i luften plus att det tar lite längre tid att driva in värmen i väggar och golv. Att värma upp själva luften går kvickt med vedspis och braskamin, men väggar och så tar längre tid. Enkelt tänkt är det torrt om man har bebolig värme på hela tiden, men dyrt. Kallställt innebär längre tid att värma upp hela husets delar, men billigare. Vi försöker hitta en lämplig balans, bl a med hjälp av fjärrstyrd värme.

Råttorna försöker vi hålla ute med tät grund osv + fällor om tecken på aktivitet i huset har upptäckts.
 
Jag tror inte huset mår bättre av en låg stödvärme. Om inte annat så lär fukthalten bli större - om ni inte blåser på med ännu mer värme - men det är ju inte så ekonomiskt/ekologiskt...
Är timemrhuset dessutom oisolerat, sånär som på timmret då, så är det väl rätt dyrt med uppvärmning ?

Däremot går det nog snabbare att få upp värmen när ni väl kommer upp dit vintertid. Och dessutom slipper ni tömma vattenledningar och kan ha färg osv stående inomhus...

Jag har som mål att ha mitt hus kallställt (vanligt trähus med isolering) - men just nu har jag ca 5grader, bla. pga att jag inte vill tömma allt vatten och har en massa färg/spackel osv stående där - vi åker också upp till stugan då och då även vintertid (har blivit nästan var 6-8e vecka) så då är det lite för mkt strul med vattentömmning osv anser jag.
Jag har också SMS-styrning så jag kan sätta på värmen ett par dagar i förväg - det brukar ta 1-2 dgr att få upp värmen (elvärme) till 17-18 grader beroende på utetemperaturen...

/K
 
Vi har ett timmerhus som vi använder ganska mycket även under vintertid, ungefär varannan var tredje helg. Det huset får stå med full värme hela året av bekvämlighet men också för det faktum att jag tidigare höll på att sänka och höja temperaturen och det visade sig vid jämförelse att det kostade lika mycket.
Dels är fasta kostnaden så pass stor del av totalen dels är energiåtgången inte så stor när man inte använder huset. Det tar tid att värma upp timmerväggarna när de väl är avkylda. Utöver det här huset har vi två andra timmerhus, ett kallställer vi och ett kör vi på sparlåga eftersom det används någon enstaka gång under vintern.
 
Tack för svaren.

Som jag tolkar det är det ingen katastrof att inte ha stödvärme på , mera en fråga om komfort och ekonomi. Att det blir mera fuktigt när man har lite värme på, beror väl på att fukten är mera flyktig strax över 0 än när den är frusen/bunden. Så ur den synpunkten skulle det vara bättre att ha helt kallt än lite varmt. Finns det inga betänkligheter i övrigt att ha huset helt kallställt ? Förutom att det blir rått och kallt och att luktar gammalt hus, förstås. I vårt fall ligger det i mellersta Norrland ett par mil från kusten.
 
Det hus vi kallställer ligger i Dalarna och det enda jag brukar göra förutom att stänga och tappa ur vatten är att plocka bort elektroniska prylar som inte mår så bra av kyla. Kom ihåg också att termostatblandare kan förstöras av frysning, det är viktigt att få ur allt vatten eller montera bort dem. Lukten av gammalt hus vädrar du snabbt ut speciellt om du har möjligthet att elda några brasor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.