till att börja med ska jag säga att jag kan väldigt lite om byggfrågor.

Tanken är att jag ska bygga en stuga med byggyta 80 kvm

Jag är rätt säker på att plintgrund kommer funka då det står ett gammalt fritidshus på såna sen mer än 40 år. på tomten :)

Fråga 1. funkar plintgrund på ett fritidshus på 80 kvm (det gamla är ca 30 kvm)?. 5-10 kvm kommer vara överbyggd veranda .

Fråga 2. när det gäller plintar är det värt besväret att lägga skiva under plinten?Kan det inte skapa mer problem än spara energi? Borde väl inte vara mkt värme som försvinner där rimligen?

3.Det jag f.ö inte förstår är ngt förmodligen enkelt: hur fäster man plintarna i plattan?
det framgår inte ur dom beskrivningar jag läst. man ställer väl inte bara dit plinten :s?
 
janne5011 skrev:
till att börja med ska jag säga att jag kan väldigt lite om byggfrågor.

Tanken är att jag ska bygga en stuga med byggyta 80 kvm

Jag är rätt säker på att plintgrund kommer funka då det står ett gammalt fritidshus på såna sen mer än 40 år. på tomten :)

Fråga 1. funkar plintgrund på ett fritidshus på 80 kvm (det gamla är ca 30 kvm)?. 5-10 kvm kommer vara överbyggd veranda .

Fråga 2. när det gäller plintar är det värt besväret att lägga skiva under plinten?Kan det inte skapa mer problem än spara energi? Borde väl inte vara mkt värme som försvinner där rimligen?

3.Det jag f.ö inte förstår är ngt förmodligen enkelt: hur fäster man plintarna i plattan?
det framgår inte ur dom beskrivningar jag läst. man ställer väl inte bara dit plinten :s?
Fråga 1.: Ja , funkar utmärkt

Fråga 2. : Om du menar för värmeisolering?: Nej
Om du menar en lastfördelande platta under plinten: Det görs ibland beroende på markens hållfasthet. Oftast behövs det inte.

Fråga 3.: Inte förstå ??
Vilken platta?
Om du har berg under plintarna så brukar det vara klokt att borra in dubbar som sen gjutes in i plintarna.
 
Fråga 2: med platta, menar du en frigolitplatta för isolering? Den ska i så fall inte vara UNDER plinten, den ska vara uppe, alldeles under marknivån. Tack vara den behöver du inte borra ner plintarna så djupt för att nå frostfritt djup.
 
andersmc: ja det var det jag menade. I så fall är det nog bättre grävao rdentligt förmodar jag. Enkelhet brukar vara en bra princip

med platta menar jag det jag läst här:

http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/Beskrivningar/Utvandigt/Bygg_en_plintgrund/
Nästa steg är att gjuta bottenplattor till plintarna. Plattornas storlek ska minst vara 50 x 50 x 15 cm. Du kan själv välja om du vill gjuta plattorna direkt i graven, eller på marken och sedan lyfta ner dem. Gjut in ett bockat armeringsjärn i plattan, så får du både ett handtag och något att fästa plinten i. Lägger du en isolerande markskiva under bottenplattan hindrar du kyla att gå genom plinten till underliggande mark."

så frågan kvarstår ska man bara ställa plintarna på plattan och pytsa på lite jord lär det väl sluta med att barren kan tippa ner på backen :O.


PX-21 tack för länken om stolpskor. lagt i favoritmappen=).
 
janne5011 skrev:
så frågan kvarstår ska man bara ställa plintarna på plattan och pytsa på lite jord lär det väl sluta med att barren kan tippa ner på backen :O.
Även i detta fall bör du ha armering som håller ihop plattorna med plintarna.
Det bästa när det gäller plattor/plintar för hus brukar vara att gjuta plattorna nere i gropen.
Då får man bäst passning mot den orörda marken under dem.
 
janne5011 skrev:
andersmc: ja det var det jag menade. I så fall är det nog bättre grävao rdentligt förmodar jag. Enkelhet brukar vara en bra princip

med platta menar jag det jag läst här:

[länk]
Nästa steg är att gjuta bottenplattor till plintarna. Plattornas storlek ska minst vara 50 x 50 x 15 cm. Du kan själv välja om du vill gjuta plattorna direkt i graven, eller på marken och sedan lyfta ner dem. Gjut in ett bockat armeringsjärn i plattan, så får du både ett handtag och något att fästa plinten i. Lägger du en isolerande markskiva under bottenplattan hindrar du kyla att gå genom plinten till underliggande mark."

så frågan kvarstår ska man bara ställa plintarna på plattan och pytsa på lite jord lär det väl sluta med att barren kan tippa ner på backen :O.

.
Du menar alltså en slags "fot" till plinten. Ja, antingen gör du som de beskriver och gjuter in ett armeringsjärn och sedan gjuter du plinten i ett gjutrör. Om du använder färdiga plintar funkar ju inte armeringsjärnet. Då kan du välja att bara ställa plinten på plattan. Den står ju väldigt stadigt sedan när man packat återfyllnaden runt om. Vill man vara väldigt säker så gjuter man i bottnen på gropen och gjuter fast plinten på samma gång.

Man MÅSTE inte ha den här plattan i bottnen. Det har att göra med hur tungt huset blir och hur stadig marken är etc. Om just du behöver platta under vågar jag inte svara på. Det måste nog avgöras på plats.
 
När jag gjutit plint med tubrör så har jag grävt till frostfritt tagit singel i botten lagt en betongplatta i botten (Har tagit bort gamla framför entren) borrat hål i stenen bankat ner armering på med en kaka cement fylla tubrör...funkar klockrent;)

Mvh
 
ok nu är jag med.

Tack alla som svarat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.