Jag planerar att sätta in ett FTX-system i huset, men har lite svårt att hitta "kompletta lösningar" - jag vill ha rening av inkommande luft (åtminstone pollen pga allergi), uppvärmning av luften till lagom innetemperatur när det är kallt ute och helst (men inte nödvändigt) möjlighet att kyla luften på sommaren om det är riktigt varmt ute.

Huset är c:a 180 m2 och vi har än så länge tittat på Flexit SL4 R, den verkar lösa pollen och uppvärmning (med vattenburet värmebatteri), men jag undrar om någon har andra förslag?

Uppvärmningen bör vara vattenburen då jag nyligen installerade en luft/vatten-värmepump.
 
Snailman
enligt tidigare inlägg här så är inte kylning med ftx något vidare effektivt, man bör ha någon typ av fläktkonvektorer...

så jag tänkte ha ftx i kommande hus, men fläktkonvektorer kopplade till frikyla från bergvärme för kylningen.
 
Hmm, OK. Fläktkonvektorer har väl lite större genomströmning än små tilluftsventiler antar jag.

Synd att de är så stora bara, jag kommer att lägga golvvärme överallt och då käns det fel att sätta fläktkonvektorer där radiatorerna tidigare suttit...

Om vi bortser från att det inte är så effektivt - finns det kylbatterier för ventilation i bostäder?
 
Ja det finns kylbatteri, precis som värmebatteri (vattenburen). De för kyla är dock större. Östberg har. Som sagts så rekommenderas inte det, t.ex. så kan rören bli kalla och måste således kondensisoleras. Risk för fukt i rören, med tillhörande risk för problem (mögel, m.m.).

För annan kylning så finns det ju kassettaggregat, de sitter infällda i taket. Går således endast på översta våningen. Finns de som har extra uttag för rör, så man kan dra ett rör för lite kylning till ett annat rum. Jag själv har tänkt göra så, till bergvärme-frikyla.

Tänk på att många FTX-aggregat har relativt små filter. Vill man montera ett finare (bättre filtrering) så kan det bli för höga tryckfall, så det inte går (fläkten orkar inte). Jag skulle rekommendera att montera en egen filter låda (eller två) för externa filter, istället för tilluftfiltret i FTXagget. Då har du möjlighet att byta till finare filter om du önskar i framtiden.

Har du ett FTXagg med bra verkningsgrad så behöver du kanske inte värma luften. Beror nog på var du bor m.m.. Tänk dock på att vissa vatten-värme-batteri kan ha stora tryckfall, om de monteras inne i aggregatet. Detta kostar ström till fläkten.
 
OK, tack för infon.

Jag bor strax söder om Göteborg, så normalt sett blir det inte så hemskans kallt, men man vill inte få syrebrist när det blir köldknäppar heller...

Det kanske blir lite för avancerat med kylning, det kanske får bli kylaggregat centralt placerade. Huset är 1-plans med delvis källare, så det finns vind att montera grejerna i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.