Från 1 juli gäller nya regler om skorstenens höjd. Tidigare var det 1 meter över nock, nu räcker det med 1 meter högre än takytan, under förutsättning att skorstenen mynnar ut över nocken. En klar förbättring för de som har skorstenen vid takfoten. Men hur detta påverkar utemiljön förtäljer inte lagen. :-?
 
sånt slipper man med pelletskamin, vi måste ha långt rökrör med vedkamin, så det kommer se ut som en raketstartramp, men inte me pellet, då det bara behöver vara 1m över takytan oavsett skärning
 
Var hittar man dessa nya regler?
Skall nämligen ha ett snack med skorstensfejarmästaren om just skorstenshöjder senare i vinter och vill gärna ha "kött på benen" för vår sak...nämligen att slippa bygga raketstartramper...
 
ja det står säkert på boverkets hemsida, men jag fick höra det av sotaren som var och kollade var vi skulle installera kaminen, och han sa att det är nya regler från typ1 juli i år.
 
Just precis, på Boverkets hemsida. Å andra sidan finns det anledning till att fundera på kaminens placering, om man nu är nybörjare= vad som är bra och dåligt.
Själv undrar jag om det är så vettigt att placera kaminen/spisen mot en yttervägg, och det var i och med detta som skorstenarna blev väldigt höga på hus med 45graders tak eller däröver. En kortare skorsten kan även medföra att det ryker ned på den egna tomten ;)
Själv tycker jag att kaminen skall placeras centralt i huset.
 
det beror ju på om det går att placera den centralt, hade jag haft möjlighet till det, så hade jag givetvis placerat den centralt
 
Någon med mer kött på benen angående eventuell särbehandling vid pelletskaminer gällande skorstenshöjd etc ???

inkognito: kan du utveckla vad som gällde i ditt fall mer i detalj, vad menar du exempelvis med "men inte me pellet, då det bara behöver vara 1m över takytan oavsett skärning"

Har tidigare kontaktat både sotarfejarmästare och byggnadsnämnd angående detta men inte fått något gehör.

Finns det inga tydliga regler eller praxis att läsa om detta någonstans på nätet? i BBR, som roli länkar till, finns inget specifikt skrivet om skorstenar för just pelletskaminer!
 
inkognito skrev:
sånt slipper man med pelletskamin, vi måste ha långt rökrör med vedkamin, så det kommer se ut som en raketstartramp, men inte me pellet, då det bara behöver vara 1m över takytan oavsett skärning

Kan man då placera en pelletspanna mot yttervägg?
-och skorstenen över pannan-

I så fall öppnar sig stora möjligheter för lösningar som tex bygga om tvättstugan till pannrum i markplan.
 
Husagaren skrev:
Någon med mer kött på benen angående eventuell särbehandling vid pelletskaminer gällande skorstenshöjd etc ???

inkognito: kan du utveckla vad som gällde i ditt fall mer i detalj, vad menar du exempelvis med "men inte me pellet, då det bara behöver vara 1m över takytan oavsett skärning"

Har tidigare kontaktat både sotarfejarmästare och byggnadsnämnd angående detta men inte fått något gehör.

Finns det inga tydliga regler eller praxis att läsa om detta någonstans på nätet? i BBR, som roli länkar till, finns inget specifikt skrivet om skorstenar för just pelletskaminer!

Det kanske har med rökgastemperaturen för pelltseldning att göra. Samt risk för sotbrand i skorsten osv... Jag tror temperaturen är 350 grader eller lägre. Och vad motsvarande temp för ved- eller oljeeldning är vet jag inte, men det vore intressant att få veta.
 
Jag hämtade ut ett häfte med alla regler hos sotaren i min kommun  inför ett pannrumsbygge.. o där står inget om olika höjder för ved eller pellets... dock en massa annat som jag inte begriper hälften av...

Edit: hämtade papprena för ca 1 månad sen så ev nya regler ska ju ha vart med...
 
Rapid skrev:
Det kanske har med rökgastemperaturen för pelltseldning att göra. Samt risk för sotbrand i skorsten osv...  Jag tror temperaturen är 350 grader eller lägre.  Och vad motsvarande temp för ved- eller oljeeldning är vet jag inte, men det vore intressant att få veta.
När jag hade sotaren här för att provtrycka skorstenen så berättade jag att jag tänkte
elda med pellets, och då sa han att de inte var speciellt hårda på reglerna när det gällde pellets, eftersom det var så låga rökgastemperaturer..
trä börjar ju inte brinna förän vid typ 300 grader.. och det kommer man väl aldrig
upp i med pellets?

Jag undrar igentligen vad min rökgastemp kan ha legat på med min gamla panna, en kokspanna från 50 talet som vi eldade ved i..
när den gick för fullt så var murstocken så varm att det inte gick att hålla på den (så över 50 grader iaf)
nu blir den aldrig mer än jummen, och rökgastempen ligger på 150-200 grader (med ved)

/Daniel

 
jag vet bara att med pelletskamin, eller kanske också med pelletspanna, så gäller att skorstenen bara behöver vara 1m över taket, oavsett vart på taket du går igenom. Går du genom takfoten, så gäller alltså 1m högre an taket är där du gör hålet för skorsten, även om det är allra längst ut på plåten.
 
Rätta mig om jag har fel:

Ur brandskydds- och förbränningsteknisk synpunkt (ur sotarns och brandkårens perspektiv) är det ok att skorsten från pelletskamin inte mynnar ovan nock. Det är också just dessa aspekter som avses med med "typgodkänd"

Ur rökspridningsperspektiv (ur byggnadsnämndens perspektiv) däremot kan man stöta på patrull, pga principbeslut för planlagt område etc. Därmed är det upp till respektive byggnadsnämnd om man ger dispens från reglerna i BBR i varje enskilt fall.

rätt/fel uppfattat av mig?
 
Enligt det papper som sotarna riksförbund får ang ändring av regeln så är det nu 40cm över nock som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.