Vi har tänkt att göra om i ett TV-rum i en uppvärmd källare. ( Hus byggt 1966) Vi vill hemskt gärna ha parkett, grunden är betong sen träbjälklag-trägolv-nålfiltsmatta och nu en plastmatta på.
De felsta avråder ju från att lägga trä eftersom de e ett organiskt material men vi tänkte ta hit Anticimex (så de kan göra test om det är "normalt med fukt" eller om det är över gränsvärdet) Nu till frågan :)
Om det är så att vi inte har över gränsvärdet i fukthalt, då är det väl ok att lägga trägolv?! Jag menar 40 år utan fukt varför skulle vi helt plötsligt få fuktskador nu?
Eller e de bara å acceptera faktum att klinkers me golvvärme e de absolut bästa ( å alltså ta bort allt trä och gjuta betong)
Blir ju ett sån himla projekt då...å varken sambon eller ja e väl direkt jättehändiga (har typ lagt klickparkett men de så långt kunskapen sträcker sig!)

Snälla hjälp en rookie med råd ;)
 
Solblomma skrev:
Jag menar 40 år utan fukt varför skulle vi helt plötsligt få fuktskador nu?
Rätt tänkt! Riv och kolla om det finns någon fara. Ta beslut utefter det du hittar under alla dom mattor ;). Hoppas det är snustorrt och du kan lägga det parkett du gärna vill
Lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
[quote author=Solblomma link=1141146076/0#0 date=1141146076] Jag menar 40 år utan fukt varför skulle vi helt plötsligt få fuktskador nu?
Rätt tänkt! Riv och kolla om det finns någon fara. Ta beslut utefter det du hittar under alla dom mattor  ;). Hoppas det är snustorrt och du kan lägga det parkett du gärna vill
Lycka till!
gaia[/quote]


Åh va glad ja blir över ett sånt svar ;)
Då finns de en chans för parketten än! Får invänta Anticimex o se vad dom säger..tack för svar :)
 
Jag håller inte med om att det är rätt tänkt för har nu dränneringen runt huset funkat i 40 år så kanske risken att den sätter igen ökar varje år och därmed risken att det blir fuktigare under huset. Vill du nu ha trä i källaren så kör med någon typ av ventilerade golv så att fukten kan ta sig ut på något vis och inte upp i trägolvet.
 
Snuttjulle skrev:
Vill du nu ha trä i källaren så kör med någon typ av ventilerade golv så att fukten kan ta sig ut på något vis och inte upp i trägolvet.

Hmm ok, alltså nån sån slags matta under parketten som ventilerar i sidorna? Eller finns det något annat sätt? *tacksam för så mycket råd som möjligt*
 
Platon gör väll någon sådat att ha mot golv. Kolla lite här där finns det mycke. http://www.isola.se/appl.asp?id=146
Kanske även finns andra märken. Själv kommer jag köra med bara sten matterial i källaren.
 
Riv upp det som ligger där, lägg platon och sen isolering eller golvet direkt ovanpå.
Sätt ventilerade lister.
Det är inte speciellt svårt,
 
  • Gilla
Kim G
  • Laddar…
Snuttjulle skrev:
Jag håller inte med om att det är rätt tänkt
Med "rätt tänkt" syftade jag på att det är rätt att kontrollera proffsigt om det är möjligt ur fuktsynpunkt. Du håller ju med att man kan lägga parkett med rätt läggningsmetod :).
Jag skulle inte ens tänka på nytt trägolv i ett utrymme där trägolvet inte klarade sej innan ( inte fanns innan) men det verkar som om det fungerade i 40 år i Solblommans hus så det finns hopp :). Det är inte alla hus som stor i fuktig lera eller en vattenskål av berg ;).
gaia
 
gaia skrev:
[quote author=Solblomma link=1141146076/0#0 date=1141146076] Jag menar 40 år utan fukt varför skulle vi helt plötsligt få fuktskador nu?
Rätt tänkt! Riv och kolla om det finns någon fara. Ta beslut utefter det du hittar under alla dom mattor  ;). Hoppas det är snustorrt och du kan lägga det parkett du gärna vill
Lycka till!
gaia[/quote]
Kanske jag som läser konstigt men när jag läser detta så fattar jag det som att du tycker det är rätt tänkt att bara för att det inte har skett en skada på 40år inte kommer att bli det i morron. Detta va det jag oponerade mig emot då det kan gå fort om dräneringen slutar funka eller tillochmed att granne tar ner några träd som förut tagit väl hand om överblivet vatten. Det senare har en granne till oss råkat ut för men det va deras egna träd de tog ner. Ny dränerat men det hjälpte inte då det vattnet som förut tagits upp av ca 5 lövträd skulle tas omhand av dräneringen. De åkte på att gräva upp igen. :(
 
wiknil skrev:
Riv upp det som ligger där, lägg platon och sen isolering eller golvet direkt ovanpå.
Sätt ventilerade lister.
Det är inte speciellt svårt,
Fast de som e lite bökigt e ju om träbjälkarna e fuktiga, ruttna, alltså då måste ju dom bort å sen måste de ju gjutas betong å sen kan man väl göra de du beskriver?!
Eller har jag fattat fel? Fast de e klart är det torrt då kan man ju lägga platon å parkett.
*hoppas de e torrt* Har bokat tid me Anticimex, de kommer måndag den 13/3...
Om de nu skulle vara fukt, nån som har en susning vad det skulle kosta (arbetskostnaden alltså? att leja bort det, ? Rummet är 20 kvm o allt ska ju isåfall bort, å sen ska betong gjutas, sen kanske golvvärme och slutligen klinkers...
15/20/30 tusen? Nån som vet c:a?
Eller nån som har lust å komma å hjälpa till ;)
 
Träbjälkarna som du kallar dem som ligger på betongen är nog bara reglar som resten av golvet vilar på. Dessa river man helt ut och jämnar till för att sedan lägga nytt golv.
 
Vad som är rätt eller fel i ditt hus vet jag inte. Men jag har dålig erfarenhet av trä mot betong i källare själv. Jag har precis rivit ut ett sånt golv. Det låg korksmulepapp mellan betongen och trägolvet. Det blev fukt under korksmulepappen och fukten gick upp i väggarna. Nu ska jag lägga Bergoplattor där hade jag tänkt. Jag har insett att i min källare måste det vara ett luftigt golv. Bergoplattor är varken så särskilt snygga eller sköna att gå på men.... Ovanpå ska jag ha trasmattor eller något sånt. Nu använder jag inte mitt rum så mycket, har det mest som förråd.
Jag tror att man kan lägga en bit plast på betongen för att kolla om det finns fukt i golvet. :-/ Är det snustorrt när plasten legat där några dagar finns det ingen fukt.
 
En välrennomerad besiktningsman jag känner menar att man i en källare endast ska ha sådana material som klarar en mindre översvämning, dvs inget organiskt som trä, papp, plast. Jag lever efter den devisen.
 
synpunkter skrev:
En välrennomerad besiktningsman jag känner menar att man i en källare endast ska ha sådana material som klarar en mindre översvämning, dvs inget organiskt som trä, papp, plast. Jag lever efter den devisen.
Vad menar ni med organiskt här. Plaster är ju inte oorganiska om man snackar kemispråk, men det är knappast det som avses här. Plast angrips väl inte av fukt?
 
Plasten klarar ju en mindre översvämning men är så tät att ev fukt underifrån tar andra vägar så som mot innerväggar eller andra rum där det inte ligger plast matta. Så en hålig plastmatta så som bergo funkar ju bra men inget att ha i gillestugan kanske. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.