Jag håller på med en utbyggnad med ambitionen att gamla golvet ska fortsätta på nya delen. Idag ligger det ett 205mm brett furugolv (i verkligheten ca 10mm furu limmat på 15mm spån). I utbyggnaden ligger nu golvspån som botten. Jag letar efter 205mm breda och 8-10mm grova plank i furu som jag tänkt limma på spånet. Fast det var inte så lätt att hitta märkte jag...

Allt golv ska målas vitt. Min fundering är om det kan funka att köpa ett billigt klickgolv, med rätt bredd, och måla över. Eller blir känslan och resultatet helt fel? Vet någon vart man kan specialbeställa plank som jag vill ha?

Det går ju att köpa 200mm breda stavlimmade furuplank. Jag hade lite funderingar på att köpa det och försöka få det kluvet på en såg. Då borde resultatet bli ungefär vad jag vill ha.

Eller är det någon som har bättre tips?
 
Varför har du golvspån i botten på utbyggnaden ? Är det inte lika bra att köra "riktigt" golv direkt på reglingen som du anpassar mot befintligt skräpgolv i gamla delen?

8-10 mm "golv" vill jag inte ens kalla bräda, än mindre plank.

Du kommer garanterat någon gång behöva slipa golvet och med 8 mm kvar att jobba på så är det helt omöjligt.

Bara att ta bort spånet och gör det riktigt. Sen vid nästa golvslip tar du o river bort skräpet i gamla delen.
 
OK, förlåt, jag håller med, det är vare sig plank eller brädor. Vi kallar det fanér :)

Golvet kommer att läggas på befintligt bjälklag, som går åt fel håll för att nya golvet ska ligga åt samma riktning som det gamla. Och jag orkade inte bygga om hela bjälkaget. Till saken hör att på undervåningen sitter undertaket åt andra hållet. Därav anledningen till att jag ville göra det lätt för mig, lägga golvspån och limma dit golvfanér. Eftersom golvet ska målas kommer slipning aldrig att bli aktuellt.
 
Nu ska jag bråka med dig igen...ta och riv upp golvet, kottla i reglar så du får det åt rätt håll och lägg in riktigt golv. Det där du föreslår blir inte bra.
Garanterat kommer du få märken osv även på ditt massiva fanérgolv...oavsett målning eller inte.

Visst är jag jobbig? Men ta dig den tiden och du kommer känna dig så nöjd när du vet att fötterna går på ett riktigt golv och inte något smäck.
 
Jag är rädd för att jag håller med dig, igen. Bra golv är bra golv, ingen tvekan om den saken. Jag tänkte att jag, för en gångs skull, kunde ta en genväg. Men det kanske är klokt att göra ordentligt på en gång.

Tack för ditt "jobbiga" råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.