Är just nu bara i planeringsstadiet men hade tänkt byta ut samtliga källar fönster mot glasbetong och mura igen dom som jag inte behöver ha kvar, så jag har en del frågor men just nu undrar jag hur "energieffektivt" det är att ha fönster av glasbetong? Är det likvärdigt med 2 eller 3 glas? eller sämre eller bättre? finns det några nackdelar mot vanliga 2-3 glas fönster? Vad för fördelar finns det?
 
Ingen som har en aning om energivärdet på glasbetong?
 
Jag förutsätter att det är vanliga små källarfönster. Du får sämre ljusinsläpp och kan inte öppna/vädra, grannen har istället ersatt glasblock med vanliga 2-glas.
Ett antal vanliga 2-glas källarfönster eller glasblock har inte så stor betydelse ur energisynpunkt så att det är lönt att räkna på, utan det som avgör mest i en källare är hur fuktig luften är och vilken temp du behöver för att det skall kännas behagligt.
Av vilken orsak vill du byta till glasblock?
 
Med glasbetong får du ett U-värde på ca 2,4, det är något bättre än ett 2-glas fönster som har ca 3,0. Ett bra 3-glasfönster har 1,2 eller bättre.
 
tack för svaret bror då vet jag att det inte blir sämre att stoppa in glasbetong än att behålla 2glas fönstrena som sitter, jag vill ha glasbetong för att fönstrena som sitter där börjar vara i dåligt skick, jag tycker det ser bra ut med glasbetong, det är mer inbrottssäkert än vanliga 2 glas.

Sen så behöver jag inte vädra/öppna fönster jag behöver endast ha 1 öppningsbart fönster eller lucka för att få in pelleten i källaren, ljusinsläpp är inte så viktigt då det inte finns några sovrum i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.