Här är lite bilder på bygget, satte klinkers idag, och på måndag blir det fogning. panelspikning till nästa helg etc...

/Danjel
 
  • 100_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att bli snyggt. Hur stor är den? :rolleyes:
 
oooh, ser ut att vara i samma storlek som den bastu vi klurar att bygga som också har sned tak... ser framemot mängder med bilder!!
 
den är 1800*1200

Jag fick minska på djupet för att inte snedtaket skulle komma för tajt. Nu börjar snedtaket vid 1400. Takhöjden vid dörren blev 2100

Innan jag började gjorde jag en del cadning för att se hur det skulle bli.
 
  • bastucad1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastucad2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastucad3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastucad4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite lavtankar
 
  • bastucad5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att laven hamnar för långt ned, men med snedtaket har du inte så stort val. Du kan inte bygga en lav högre upp på kortsidan mittemot aggregatet.
 
Har även funderat lite på den lösningen, men tror inte det blir så snyggt. I gengäld så har jag löst ventilationen på finskt vis och tar ut den under laven, och skickar ut den i frånluftsåtervinningen. Det ger en högre temperatur även i den nedre delen av bastun. Känns dessutom skönt att inte behöva ha fötterna dinglande i luften och kunna räta ut ryggen.

MVH
/Danjel
 
Rätt typ av ventilation ;) Kan bara rekommendera den! Det är inte lönt att "ducka" i min bastu hehe. Tom skönt på nedre laven, synd bara att man är så klen att man inte pallar trycket :D

Liten bastu är ett helsike att inreda. Vinkelm kommer försvåra det hela med en 10 potens. För mig tog det en vecka men då är man pedant också :rolleyes: Ändå blev det några missar som man skulle önska inte fanns. Vinklar är lömska ;)
 
Iochförsig så är det ju bara att elda på och slå på vatten då bastun inte är så stor och varmt lär du ändå få.
 
Vilket aggregerat har man till en bastu i den storleken?
 
Jag köpte ett Harvia sound 6kw men det hade säkert gått med tylö compact. jag räknade på 1kw per kubikmeter och jag har ca 3,8 kubik. sedan lägger man till 1kw för glasdörren.

MVH
/Danjel
 
Jag har exakt samma aggregat i min 1,25*2 meters bastu, har också glasdörr. Det är lagom stort aggregat för min bastu och troligen också för din. Tar en trekvart till en timme innan man får bastutemp och kan kasta bad.
 
Satte fog idag, på torsdag kommer panelen
 
  • 100_0155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer bli snyggt, bara att sitta och vänta med skopan i hand nu då ;)
 
All panel är klar, bifogar en bild från spikandet, Kan helt klart rekomendera att använda dykertpistol.
Nästan inga märkeni trät, och otroligt smidigt att sätta upp. Bara klick, klick, klick.

MVH
/Danjel
 
  • IMG_0014[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.