jorme skrev:
Jodå jag blåste på tills jag fick 0,5bar, fyllde upp vatten och eldade lite försiktigt upp tanken i ca 80,80,40 hela eldningen gick fint. Gick ut i morse när tankarna var kalla ca 40,30,30 och chunten helt öppen, vattentrycket var 0! Jag hade med andra ord bara skapat ett problem som jag inte hade tidigare. Startade ladomaten och det "forsade" duktigt av luft. Tömde tryckkärlet och det kom max en liter vatten. Sänkte trycket lite, fyllde på vatten, försökte få ur det mesta av luften och gjorde en liten brasa. Skruvade åt hattarna på avluftarna Så vi får se om trycket håller sig bättre nu och om det är från avluftarna det kommer in luft
Den här proceduren får du göra om ett par gånger innan all luft är ur. Har trycket sjunkit till 0 så är det för lite vatten i systemet, efterfyll till förtrycket "+litegrann", lufta, elda, lufta igen och se vad du får nästa gång det kallnat ner.

Lite nyfiken på hur anläggningen ser ut, systemvolym, hur stort tryckkärl, tryckhöjd, var är kärlet anslutet?
 
Fotografen skrev:
Den här proceduren får du göra om ett par gånger innan all luft är ur. Har trycket sjunkit till 0 så är det för lite vatten i systemet, efterfyll till förtrycket "+litegrann", lufta, elda, lufta igen och se vad du får nästa gång det kallnat ner.

Lite nyfiken på hur anläggningen ser ut, systemvolym, hur stort tryckkärl, tryckhöjd, var är kärlet anslutet?
Har haft anläggningen i drift i 2 år problem med luft har kommit och gått kan vara bra några veckor men när man låter tankarna svalna mycket kan det uppstå problem. 2x750 acc ca 15 m kulvert 200 liters tryckkärl stående vid pannan, pannrummet där prylarna står är ungefär i nivå med markplanet i våran 2 plansvilla så vattempelaren borde väll vara ca3.5 meter
 
"Forsandet" i laddpumpen uppstår oftast ca 1 timme in i eldningen alltså när tankarna börjar bli varma i toppen just när pumpen slår igång går den oftast lungt och fint. Var ut och kollade vatten trycket, tankarna står snart i 40,30,30 så jag ska ut och gjöra en liten brasa på nån timme till men trycklet ser bra ut nu i alla fall, står på ca 0.7 bar.
 
jorme skrev:
Jodå jag blåste på tills jag fick 0,5bar, fyllde upp vatten När du fyllt 0,5 bar i kärlet hur mycket vatten fyllde du då? Vilket över tryck vid pannan hade du när du fyllt på med vatten innan du började elda?:)
 
knekten skrev:
jorme skrev:
Jodå jag blåste på tills jag fick 0,5bar, fyllde upp vatten När du fyllt 0,5 bar i kärlet hur mycket vatten fyllde du då? Vilket över tryck vid pannan hade du när du fyllt på med vatten innan du började elda?:)
ca 0,65
 
Luft problem kan man ha länge men att trycket försvinner helt är mysko?prova att fylla mer vatten till 0,8 övertryck .Säker på att det inte läcker nån stans?:)
 
Ställ förtrycket på 0,5 sen fyll systemet till till 0,8-1 bar med kallt system, Nu kommer förmodligen övertrycksventilen öppna då tanken är varm men försök hålla tanken på 1,5 bar då den är varm till ni luftat klart..
Om trycket då är 0 när tanken blir kall igen är exp.kärlet för litet el så är det läcka nånstans..

En kompis hade just detta fenomen som diskuteras med 300 l tryck.kärl på 3 m3 vatten i systemet men efter kompletering av ett till kärl på 80 l så är problemet borta, Så det spelar ingen roll om kärlen är olika stora bara förtrycket är samma i dom..
 
enligt kärltillverkare så ska kärlen vara lika stora iaf för att det ska funka!
på mina kärl(rinkaby rörs) så stog det att man skulle räkna med 0,1 bar per meter+0,5 bar i förtryck,dvs i mitt fall ca 0,4+0,5=0,9bar, jag har 5m3 tank + radiatorer och kulvert, tre tryckkärl på 200 liter. jag har fått fylla på systemet eftersom trycket varit ner mot noll när det varit svalt och sen har det tryckt ut vid säkerhetsventilen när det blivit riktigt varmt- kanske jag har för högt förtryck? mina kapillärrörssladdtermometrar från RR viar max 90° i tanken med ca 15 cm djupa dykrör, anliggningtermometern på kulverten visar att det laddar över 100° till tekniktanken?!?
 
Redigerat:
Ja du har aldeles för högt för tryck. Jag har lärt mig att ha 0,1bar/m till högsta punkt +0,1bar dvs för dig 4x0,1+0,1= 0,5bar.
Sedan fyller du med vatten tills du får 0,1-0,2 bar högre vattentryck än förtryck, dvs 0,6-0,7 bar vattentryck. (med kalla tankar).

Ju högre förtryck du har desto mindre expansion kan dom svälja.
 
ok, får ta och tappa ur lite ur dom då, jag fyllde dom med kvävgas istället för luft för mindre läckage. tur jag satte avstängning till resten av systemet...
 
pellefant skrev:
enligt kärltillverkare så ska kärlen vara lika stora iaf för att det ska funka!
Det gick då bra hos kompisen iaf så nu är han riktigt nöjd med sin anläggning..

Men det måste som sagt va samma förtryck i båda, Förstår inte varför inte det skulle gå ha två olika storlekar
 
jag förstår inte heller det, men tillverkaren säger så iaf, dom hade gjort försök åxå å kommit fram till det. förmodligen så går det att räkna ut det också ifall man känner för det....
 
Förstår heller inte vad som skulle vara problemet, det är ju enkel fysik detta. Trycket stiger i blåsan ju mer den komprimeras, när man har tex dubbla förtrycket har blåsans volym klämts ihop till hälften, det gäller både ett stort och ett litet kärl.

Rent praktiskt har jag sett anläggningar som kompletterats med ett till kärl med annan storlek och det har funkat.
 
Matss skrev:
Rent praktiskt har jag sett anläggningar som kompletterats med ett till kärl med annan storlek och det har funkat.
Så även min anläggning, har ett 140 och ett 80-literskärl och det fungerar utmärkt.
 
pellefant skrev:
jag förstår inte heller det, men tillverkaren säger så iaf, dom hade gjort försök åxå å kommit fram till det. förmodligen så går det att räkna ut det också ifall man känner för det....

Kanske är för att dom tjänar mer pengar på att sälja ett till 200 l kärl mot ett till 50 l kärl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.