Fick tag i en digital måttskala med separat display på Blocket.
Svängde ihop en anordning och fäste den på Moretenhyvelns planbord.
Är supernöjd med funktionen. (Glöm finishen på fästanordningen)
Digitalen kan ställas in på så sätt att jag hyvlar en bit och mäter upp den varefter jag ställer in det måttet på siffrorna.
Det är nu riktigt kul att hyvla då man vet precis på tiondelen vad man får ut i andra änden.
Rekommenderas.
 
Bilder tack ;)

Åh, måste få klart min ovanvåning så jag kan göra klart min planhyvelpimp med hemmabyggd digital, steglös matningshastighet etc...
 
OK phl, Ska försöka få med kameran i morgon.
 
Haha, antar att du köpte den för 1500:-. Jag gjorde det iallafall och satt den på min mortenhyvel 410. Det blev kanon för mig iaf. Har kört i 3 mån och repeterbarheten är fortfarande kanon. :)

Edit: Här kommer bilder på min konstruktion och placering av givare och display.

Nu förstår jag inte varför du mäter och justerar displayen varje gång. Jag har låst min display för ändringar och den har inte ändrats mer än 0,1 mm på 3 mån.
 
Redigerat:
Ja, nu ser det ut på min text som att jag mäter varje gång. Det är naturligtvis inte så.
Jag ville förklara att digitalen har funktionen att kunna ställas in på valfritt mått på valfritt ställe på glidskalan. Utan denna så hade man fått knixa en del vid monteringen för att få den på rätt mått.
Efter inställningen har jag inte behövt justera något. Men har monterat min lite annorlunda. Satte den bakom hörnet (på långsidan) så att säga, för att inte riskera att den skadas.
För övrigt samma digital som du köpte. Jag fick den sista han hade. 1000 plus frakt. Men det är ett kanonpris även med 1500. Den kostar 450 dollar i USA så det är inget billigt HongKong-krafs.
 
Först lär jag tacka dig Pingler för du triggade mig att gå ut i verkstaden för att ta kort. Upptåckte att katten var inlåst där.

Sen var displayen lite cool med 3 eller 4 olika basvärden för bråktalen på tumskalan (8, 16, 32 och 64)

Sen måste han ha krängt en massa mätare. Jag köpte min i maj och då var det den sista. Men annonsen fanns kvar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Snorunge skrev:
Först lär jag tacka dig Pingler för du triggade mig att gå ut i verkstaden för att ta kort. Upptåckte att katten var inlåst där.

Framförallt så tackar katten .... :D :D
 
Glad för Kissemissens skull:)

Jag frågade om han hade flera men det var sista, sa han. Skulle gärna köpt en till och mixtrat ihop nåt för bordsfräsen. Det får bli en sådan här istället: http://www.jointech.com/smartliftdigital.htm

Nu ska jag ut o ta kort på min pimpade hyvel.
 
Så här ser min infästning ut. Inget man vinner designpris på men det funkar kalasbra.
 
  • hyvel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hyvel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Inget man vinner designpris på men det funkar kalasbra.
Exakt, hellre funka bra än tvärt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.