Jag undrar hur mycket en väggregel kan utvidga sig på längden. När jag byggde golvbjälklaget använde jag en kortling mellan två fixerade golvbjälkar. Vanligtvis sågar jag reglar någon millimeter kort, men nu fick jag till den så att jag behövde använda en hammare för att få den på plats. Nu efteråt funderar jag på om det lämpliga att ha den så "tight". Är det någon som har kunskap om detta?

/Tigersågen
 
Den blir ju inte längre än när virket var färskt. Längdändringen för trä är marginell och på en kort(!)ling bör den vara helt försumbar.
 
Ändrar den åt något håll så är det att den blir mindre
 
De flesta jag känner inklusive mig själv och två snickare brukar tvärt om såga reglarna någon millimeter för långa då det är mycket lättare att montera dem då: Slå dem på plats och skråspika/skruva - mycket lättare när regeln inte far omkring. Virke växer inte på längden med tiden.
 
Jag kom att tänka på brädgolv som har en förmåga att expandera vid fuktigt väder och krympa i torrt. Har hört att golv som lagts för "tight" i princip kan spränga väggar. Vanligtvis kan trä expandera åt något håll, men i mitt fall går inte detta, det skulle i så fall innebära att en vägg sprängs :(.

Men jag tolkar era svar att jag inte behöver vara orolig, utan kan lägga spån, flytspackel, tättskikt och klinker utan att golvet och väggar sprängs :).

Tigersågen
 
Golvet kan däremot resa sig.....några väggar sprängs inte...:)

Menar om man lägger flytande golv typ parkett mm...
 
Redigerat:
en golvyta rörsig som du säger men
en kortling gör det inte allt. eller jo kanske någon undradels mm.
räckna på hur stor en kortling är vs ett helt golv så förstår du att dom
golvet behöver 5mm stälplats vid lister så lär kortlingen inte behöva
någon ställplats alls :)
 
Jo men huvudpoängen är ju inte att en kortling är mindre än ett golv utan att om trä sväller p g a fuktupptag, så gör det det framför allt på bredden, d v s tvärs fiberriktningen - utvidngningen på längden är som Benno säger försumbar.
 
Ett plankgolv rör sig bara i en riktning, dvs på tvären.
 
Tack alla som svarat, nu kan jag sova lugnt på nätterna :).

MVH/Tigersågen
 
Trä rör sig faktiskt både pga förändringar i fuktkvot och i temperatur.
Furu har en längdutvidgningskoeff på 5 * 10^-6 parallellt fibrerna och 30 * 10^-6 vinkelrätt fibrerna pga temeraturförändringar.

Dess fuktrörelse är störst i tangentiell riktning mot årsringarna och ca 50% av detta värde i radiell riktning. Den axiella fuktrörelsen är förvisso mkt mindre men kan dock mätas - ca 10% av den tangentiella.
Typiska värden kan för en viss furubit vara
8% tangentiell
4% radiell
1% axiell

1% kan tyckas väldigt lite, men det motsvarar 1cm per meter.
Det kan alltså bli betydande rörelser även längs med en lång bräda eller planka.
 
Men i praktiken har den eventuella längdutvecklingen ingen som helst betydelse. Självklart gör man som BobbyEwing säger, sågar de några mm för långt och spänner fast reglarna med hjälp av hammaren och skråspikar sedan.
Att vingla runt med för korta kottlingar eller reglar är ju ett riktigt skitgöra som kräver dubbelt så många händer som man äger och bara ställer till det.

Byggde häromsistens en mellanväg mellan två rum där tanken är att man ska kunna ta ner väggen och göra ett stort rum sen när barnen vuxit upp och inte behöver sovrummen. Således var parketten lagd under väggen och inte vill man ha spikhål där. Bottenregeln lades med foam under som skydd och skråades fast mot väggen och motsvarande takregel fästens med tre spikar i taket samt skråspik mot vägg. Sen spände vi dit "För långa" reglar som skråades fast. Blev tvärstumt och när sen osb + gips är på plats så lovar jag att det satt ordentligt. En ev längdutveckling i detta fall gör ju väggen än mer stabil. Inte för att det behövs men... något problem kan jag inte se med detta.
 
anaitis skrev:
Trä rör sig faktiskt både pga förändringar i fuktkvot och i temperatur.
Furu har en längdutvidgningskoeff på 5 * 10^-6 parallellt fibrerna och 30 * 10^-6 vinkelrätt fibrerna pga temeraturförändringar.

Dess fuktrörelse är störst i tangentiell riktning mot årsringarna och ca 50% av detta värde i radiell riktning. Den axiella fuktrörelsen är förvisso mkt mindre men kan dock mätas - ca 10% av den tangentiella.
Typiska värden kan för en viss furubit vara
8% tangentiell
4% radiell
1% axiell

1% kan tyckas väldigt lite, men det motsvarar 1cm per meter.
Det kan alltså bli betydande rörelser även längs med en lång bräda eller planka.
Är inte helt säker på att jag förstår dig. Men hur stor förändring i fuktkvot och temperatur menar du krävs för att en fururegel ska förändras 1% i längd? Tycker spontant att det låter som en väldigt stor förändring. Sån längdskillnad uppträder ju inte ens i trallvirke som gått från dyngblött till väldigt uttorkat efter flera år ute och 3 veckors sommarvärme.
 
Daniel_N skrev:
Är inte helt säker på att jag förstår dig. Men hur stor förändring i fuktkvot och temperatur menar du krävs för att en fururegel ska förändras 1% i längd? Tycker spontant att det låter som en väldigt stor förändring. Sån längdskillnad uppträder ju inte ens i trallvirke som gått från dyngblött till väldigt uttorkat efter flera år ute och 3 veckors sommarvärme.
FUKT
Nu har jag inte min ref.litteratur tillgänglig, men har för mig att fuktrörelserna gäller om fuktkvoten går från fibermättnad (dvs ca 28%) till snickeritorrt (ca 12 %). Fritt ur minnet dock.
Detta är nog helt MÄTBART även på tryckimpregnerat virke. Ögonmåttet är kanske inte tillräckligt noggrannt.


TEMPERATUR
Om vi tänker oss 40 graders temeraturskillnad (varm vårdag i solen - kall natt) så får vi i fiberriktning
40 * 5 * 10^-6= 200 * 10^-6 = 0,2 * 10^-3= 0,02% dvs 0,2 mm per m.
Alltså ganska lite jämfört med fuktrörelsen!
I den andra riktningen blir det 6 ggr så mkt.

Hoppas jag räknat rätt nu!!
 
Enligt den här sidan är längdrörelserna bara 0,01% per procentenhet fuktkvot, inte 0,06%, vilket det blir med anaitis exempel.

För övrigt är det inte särskilt stora variationer i fuktkvot i virket i ett hus. Detta är inte en viktig faktor, men det kanske alla är överens om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.