Som sagt ni diskuterar med en fjärrvärme rudis :). Har alla termostat uppskruvade på max och antalet radiatorer är 11 stycken samt golvvärme i badrum på en yta á 7kvm. Har bara knappat mig fram på displayen och fick denna framledningstemperaturen.
 
Då är det fjärrvärmeverkets framledningstemp du lyckats hitta i någon undermeny, annars skulle ni svettas ordentligt i ert hem :)

Dock låter det kosntigt att det är så hög returtemp, min värmeväxlare är konstruerad så att den reglerar flödet i primärkretsen (den sida i värmeväxlaren som värmeverkets vatten strömmar genom) så att returtempen (fortfarande i primärkretsen) hålls så låg som möjligt oberoende av min förbrukning.
 
PX-21 skrev:
Det kan ju vara uttemp på vattnet-tilloppstemp...radiatorrörets tillopp borde vara hyfsat varmt..

Det finns ingen anliggningstermometer( insticksterm)på tilloppsröret?.Och på returen?

[länk]

Mvh
Skall kolla när jag kommer hem...men undrar fortfarande om den höga returtemperaturen på något vis påvekar vår, relativt, höga förbrukning. Borde finnas en fjärrvärme manual för dummies:)
 
Nej det borde inte spela någon roll.
En KWh är en KWh oavsett flöde genom värmeväxlaren.

Däremot vill fjärrvärmeleverantören ha så låg returtemp som möjligt till sitt värmeverk.
Vissa leverantörer har även debitering för flödet genom värmeväxlaren, men om ditt problem endast är hög förbrukning i KWh så borde inte returtempen/flödet spela någon roll.

Hur varmt har ni inne?
Hur väl isolerat är huset, byggår, gamla fönster?
Gillar ni att använda mycket varmvatten, duscha/bada länge o ofta?
 
Gabbe1 skrev:
Nej det borde inte spela någon roll.
En KWh är en KWh oavsett flöde genom värmeväxlaren.

Däremot vill fjärrvärmeleverantören ha så låg returtemp som möjligt till sitt värmeverk.
Vissa leverantörer har även debitering för flödet genom värmeväxlaren, men om ditt problem endast är hög förbrukning i KWh så borde inte returtempen/flödet spela någon roll.

Hur varmt har ni inne?
Hur väl isolerat är huset, byggår, gamla fönster?
Gillar ni att använda mycket varmvatten, duscha/bada länge o ofta?
Vi ligger runt 22grader cirkus... Två vuxna i hushållet och inget badande och inget överdrivet duschande. Huset är byggt -53 och allt är mer eller mindre orginal, fönster m.m. Isoleringen på vinden kan säkerligen förbättras..kutterspån, kanske en decimeter. Jag har inte "fibblat" med inställningarna på växlaren sedan den blev installerad men läser på samma forum "Fjärrvärme" att många justerar kurvan m.m. för att minska förbrukningen...och visst ligger det i planeringen att fixa till isoleringen på vinden, byta fönster m.m. men frågan är om jag kan göra något under tiden..typ, ändrade inställningar på växlaren. På min växlare kan man köra temperatursäkningar hela/delar av veckan under vissa tidsintervall...kanske kan det göra stor skillnad på förbrukningen?
 
Jag tror du har en rätt bra värmekurva redan om du har 22 grader inne med fullt öppna termosteter på elementen.
Hade kurvan vart onödigt "brant" så hade du haft varmare inne.

Jag är övertygad om att en stor bov i dramat är din decimeter med kutterspån som enda isolering på vinden.
Du tjänar in en tilläggsisolering där väldigt snabbt, om du inte har snuskigt billig fjärrvärme vill säja.
 
Circus 22 C?(kanske 23-24 C?) mät gärna exakt ;) varje grad ni sänker blir 5 % inbesp/år.....bara en tanke;) !

Mvh
 
Jag tycker det måste ju va rätt stor skillnad på vart man bor i landet, jag bävar inför fjv-räkningarna i vinter trots det är milda vintrar nu förtiden... (förut 15800kwh inklusive hushållsel + 15 kubik ved) har svårt att tänka mig att man kan justera till nåt (förutom att sänka innetemp..) nån som är i samma sits? (gammalt 2-vån.hus 160kvm)
 
Storlek och ålder på ditt hus stämmer rätt bra med mitt.Vi har också det mesta från den tiden huset byggdes, bortsett från isolering av vinden. Jag tittade på vårt förbrukning före vindsisolering och den låg på 16.400 kW. Vi är två vuxna+ 2 barn, som jag har skrivit tidigare, vi har runt 18 grader som bastemperatur, men genom att vi lagar rätt mycket mat och bakar ofta, tillkommer en del värme därifrån. Lite värme tillkommer också från myseldning.
Så din förbrukning låter väldigt högt, om du inte bor i Naimaka eller liknande ställe.


pettersvarte skrev:
Vi ligger runt 22grader cirkus... Två vuxna i hushållet och inget badande och inget överdrivet duschande. Huset är byggt -53 och allt är mer eller mindre orginal, fönster m.m. Isoleringen på vinden kan säkerligen förbättras..kutterspån, kanske en decimeter. Jag har inte "fibblat" med inställningarna på växlaren sedan den blev installerad men läser på samma forum "Fjärrvärme" att många justerar kurvan m.m. för att minska förbrukningen...och visst ligger det i planeringen att fixa till isoleringen på vinden, byta fönster m.m. men frågan är om jag kan göra något under tiden..typ, ändrade inställningar på växlaren. På min växlare kan man köra temperatursäkningar hela/delar av veckan under vissa tidsintervall...kanske kan det göra stor skillnad på förbrukningen?
 
kyticka skrev:
Storlek och ålder på ditt hus stämmer rätt bra med mitt.Vi har också det mesta från den tiden huset byggdes, bortsett från isolering av vinden. Jag tittade på vårt förbrukning före vindsisolering och den låg på 16.400 kW. Vi är två vuxna+ 2 barn, som jag har skrivit tidigare, vi har runt 18 grader som bastemperatur, men genom att vi lagar rätt mycket mat och bakar ofta, tillkommer en del värme därifrån. Lite värme tillkommer också från myseldning.
Så din förbrukning låter väldigt högt, om du inte bor i Naimaka eller liknande ställe.
Visst är det otroligt högt..även om jag skulle sänka till 18grader så skulle jag fortfarande inte komma i närheten av dina 16.400KW. Vet inte ens var man skall börja "felsöka"....Bor så långt ifrån Naimakka som man kan komma i Sverige = södra skåne... Känns lite hopplöst i och med att vi knappast har någon "bastutemperatur" inne och slösar direkt med varmvattnet...
 
18 C mot 22 C ------4*5% =20 % är ju lite låt säga 25 % (För bakning skillnad)
25 % är ju 25 % lär väl göra ca 7250 kWH?/år.....ca 21750 kWH/år eller är jag ute i orenad luft:p

Mvh
 
fel !!!!!....ingen el..... f-värme diskution

Mvh
 
Redigerat:
Så jäkla högt låter in 29 MWH/år ocm du har 125 + 125 med taskig takisolering och 20 ++ grader.

Jag ligger ju på nästan 25M med 100källare+100+halvt inredd vind och taskig takisolering och jag ligger bara på 20 grader inomhus.

Ett tipps är att sätta in riktiga termostat på varje element så du kan styra exakt hur varmt du ska ha i varje rum. Du kanske vill ha 19 i sovrummen men ändå 22 i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.