Vi letar efter ett matbord som rymmer 4 pers på var sida, ca 240cm. Det verkar finnas gott om denna typen av bord i tex ek, men vi vill ha ett svart eller svartbrunt. Alla olika typer av material kan vara intressanta. Någon som har något tips där det kan finnas?:rolleyes:
 
Vad har du för prisklass?
 
För bara bordet har vi tänkt oss upp till 10000:- Sen kommer ju stolar till med, men dom känns inte lika svåra att hitta :)
 
Vi har IKEA:s Bjursta , med stolar oxå från IKEA.. Är riktigt nöjda med bordet faktiskt. Till vardags har vi 8 stolar, varav två på kortsidan, till fest och med även den andra iläggsskivan går det klämma in ett gäng folk till.
 
fresve: Jag har kikat på just Bjursta, är bara rädd att det blir trångt med 4 pers på varje kortsida när det inte är fullt 240cm, men det kanske beror på vilken stol man väljer. Hur tycker du det funkar att sitta 4 pers utan iläggsskivor?
 
slihnell skrev:
fresve: Jag har kikat på just Bjursta, är bara rädd att det blir trångt med 4 pers på varje kortsida när det inte är fullt 240cm, men det kanske beror på vilken stol man väljer. Hur tycker du det funkar att sitta 4 pers utan iläggsskivor?
Det kan du inte alls göra, får bara plats med 3 st på varje långsida utan iläggsskivor. Stolarna är då innanför benen, och skivan sticker inte ut åt något håll.
I normalfall har vi en skiva i, vilket gör att stolarna på kortsidan får plats. Benen centreras då så skivan sticker ut lika mycket åt båda håll. Väljer man att enbart låta skivan skjuta ut åt ett håll, tror jag du skulle kunna ha en stol vid sidan av ett ben, och då få plats med 4 st stolar igemte varandra, och då inte ha några stolar på kortsidorna. Dock kommer det nog se lite lustigt ut.
 
Nisses i Västerås / Smedjebacken har ett riktigt häftigt bord.

Ett rektangulärt bord som är rejält högt och till det höga stolar. 8 stolar och bord kostar omkring 8000:- Kanonpris. Vi tänkte köpa ett sånt men ramlade över ett annat i fyndhörnan.

www.nisses.com
 
IKEA:s Bjursta har vi som köksbord, och ytan håller inte för dagligt bruk i en småbarnsfamilj. Vi köpte det för drygt ett år sedan, och fanerern på bordsytan har bleknat ordentligt på sina håll, spruckit upp och ser hemsk ut. Vi har lagt vaxduk på för att slippa se eländet. Och då har vi torkat med wettexduk eller i vissa fall kökssvamp. Inga starkare rengöringsmedel än vanligt diskmedel.

Men i övrigt är bordet härligt stort, och när man lägger i bägge skivorna så ryms det ett ganska ordentligt kalas där.
 
Ikea har ju också Norden matbord (björk/vit) som kan bli uppåt 266 cm "fullt" utställd så att säga. Eftersom inte bordet är massivt direkt (mer än vissa delar av det).. så är det ju inte lönt att slipa och betsa osv.. men däremot kan man ju måla om det ändå..(om man skulle vilja ha ett svart bord tex).

Jag själv ska bygga ett tillsammans med min make, i samma stuk som norden.. men helt massivt med tjockare ben och väldigt stora tjocka plankor som bord (vill just åt den här romantiska hårdheten av att ha lite springor mellan plankorna ist för skiva..).. vi har köpt materialet .. och nu är det bara tiden som ska läggas ner då hehe :)

Hoppas du hittar ett bord du gillar och som räcker storleksmässigt, finns säkert många.. det kluriga är att hitta på dem..(det är ju ändå lite trendigt med stora bord just nu).

Lycka till
MVH Sandra
 
Snigla skrev:
...Jag själv ska bygga ett tillsammans med min make, i samma stuk som norden.. men helt massivt med tjockare ben och väldigt stora tjocka plankor som bord (vill just åt den här romantiska hårdheten av att ha lite springor mellan plankorna ist för skiva..).. vi har köpt materialet .. och nu är det bara tiden som ska läggas ner då hehe :)...
Vad har ni köpt för plank till ert bord?

/Elmwood
 
Elmwood:

45x220 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.