Snailman
mickeosus skrev:
Utan alla rabatter och allt eget arbete vi lagt ner (läs Micke!) så hade vi aldrig kunnat bygga det huset vi nu bygger. Det är för oss guld värt att ha möjligheten att göra mycket själva och komma ner i en för oss rimlig prisnivå. Vårt hus hade med prefabutförande NF kostat ca 4 mille... Vi lägger 2,3.. LIIITE skillnad om man säger så...

Undrar hur mycket av det som är löner på ett ungefär? (vad man alltså kan komma ner i om man gör ännu mera själv) Ni hade ju tex snickare som reste stommen, samt ev kostander för typ grävare, grundarbeten och så?
 
mickeosus skrev:
Utan alla rabatter och allt eget arbete vi lagt ner (läs Micke!) så hade vi aldrig kunnat bygga det huset vi nu bygger. Det är för oss guld värt att ha möjligheten att göra mycket själva och komma ner i en för oss rimlig prisnivå. Vårt hus hade med prefabutförande NF kostat ca 4 mille... Vi lägger 2,3.. LIIITE skillnad om man säger så...
Väldigt mycket pengar! Men då undrar jag hur länge ni ska hålla på att bygga. För 1,7 miljoner ska man ha 2 hantverkare på heltid GANSKA länge. Hur långt tid tar det då inte för en halvamatör att göra samma jobb på kvällar och helger!?
 
Varför valde vi prefab, nyckelfärdigt, totalentrepernad? Jo för efter att hållit på att renovera ett gammalt hur i 10 år så ville jag ha något helt färdigt utan en massa projekt. Klart att detta alternadtv är dyrare och jag kunde säkert snott ihop det själv om det varit tvunget. Men nu är det klart, inget kvar att fixa med och jag behöver inte hålla på i flera år för att få till det där sista.
 
Har man tur kan man skala av så mycket som möjligt från det fabriksbyggda huset att man ändå kan hamna på samma kostnad som lösvirke. Det gjorde vi efter att ha förhandlat klart. En av de leverantörer vi var i kontakt med ville göra så mycket som möjligt färdigt i fabrik samt leverera golv och kök. Detta gick ju inte vi med på. Vi är jättenöjda med mjöbäcksvillan som det slutligen hamnade hos. Det känns nästan som att vi byggt i lösvirke eftersom de lämnade så mycket kvar till oss att köpa in och göra själva. Yttertak, innertak, fasad, Plåt, innerväggar och resten invändigt... Vi har lyckats spara in en otrolig summa pengar trots att vi valde arkitektritat och prefab stomrest.
 
rikard_borg skrev:
Vi är i byggplaner och hoppas bygga inom två till tre år. Just nu är vi i bläddringsfasen och försöker skapa oss en bild av vilken funktion och stil vi önskar på huset.

Troligtvis kommer vi själva helt eller delvis bygga huset. Jag har själv renoverat det hus vi nu bor i och jag känner att jag tillsammans med min far (snickare) ha de kunskaper vi behöver.

Frägan är huruvida vi skall köpa en färdig byggsats ex Fiskarhedenvillan eller rita själva och beställa allt lösvirke via offert från olika handlare.

Min erfarenhet är att det är svårt att som privatperson pressa priserna tillräckligt för att kunna konkurera med ex Fiskarheden. Dessutom är det tidskrävande!

Jag har också försökt hitta någon förteckning över vilka leverantörer som erbjuder husmodeller i "byggsats". Lämna gärna förslag på leverantörer!

MVH
Rikard









Har du kollat med björkliden ,brahus trivselhus vet att dom är bland dom billigaste på marknaden.
 
Man bör ha goda kontakter och vänner/släktingar som kan ge en hjälpande hand.
I vårt fall med två små barn och nästintill ingen hjälp utifrån kan bygget kännas övermäktigt emellanåt.
Eftersom jag är ensam hela tiden tar allt mycket längre tid än om vi varit två på plats. Två personer jobbar 3-4 ggr så snabbt jämfört med när man slavar ensam.

Alla som kontaktar en brädgård och vill bygga ett helt hus brukar få bra priser. En regel är ju inte heller den andre lik. Jämför riktigt Norrlandsvike med annan skit som går att få tag på. Tråkigt att bygga med reglar som ser ut som S.
Jag tycker inte att materialpriserna är mest avgörande för om man ska bygga lösvirke.

En lösvirketsbyggare bör:
1. Ha gott om tid - för tid tar det!!!
2. Vara nogrann och påläst, alternativt ha goda kontakter som visar eller berättar
3. Vara stresstålig - för i perioder är det papper, myndigheter, beslut och arbete som måste utföras inom en viss tid.
4. Ha stabil ekonomi, för bygget medför stora kostnader och blir oftast dyrare än man räknat med.
5. Ha ett gott psyke eller vara dum i huvudet. För att lägga bortåt 2000 timmer utöver det ordinarie arbetet frestar på.
6. Bra kontaktnät (barnvakter, målarhjälp, hantlangning, byggstädning mm).

Lycka till med byggplanerna
 
Mitt tips efter att ha byggt mitt hus i lättklinker är att TA LEDIGT FRÅN JOBBET och du måste ha hantverkare. Ta tjänsteledigt eller mycket lång semester om du kan. Det tar minst ett halvår, upp till ett år att bygga. Fundera inte på att fixa ett lösvirkeshus på kvällar och helger. Kostnaden för att vara ledig är inte så stor i det stora hela även då man ger sig själv fullt betalt för tiden. Det rör sig om 20.000 kr/månad du kanske behöver för att inte få minskad inkomst under tiden. Och det är du värd, en hantverkare är mycket dyrare (350 kr/h * 160h = 56.000 kr/mån).

Se min blogg på http://villapicea.blogspot.com
 
jag skulle göra tvärtom mot många andra. många köper stomrest och gör det sista själv, jag däremot gör tvärtom därför att jag tycker det är lätt att resa stomme, isolera, klä väggar och tak osv. krävs liksom basic kunskaper för sånt.

däremot är mina kunskaper begränsade vad gäller el, rör, kakel, kök, ventilation osv. därför lägger jag mina pengar på hantverkare i byggets slutfas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.