- Är det ok. att häfta fast underlagspappen (idag år 2008) som skall ligga under tvåkupig Vittinge taktegel?

- Måste läkten spikas fast eller är det ok. att skruva fast den? (Jag tänker då i första hand inte på bärläkten utan den som går åt andra hållet)

- Hur viktigt är det att läkten (strö - den som går uppifrån och ner på taket) är så lite skarvad som möjligt i längderna?

Jag frågar för att jag har nyligen sett exempel på en läggning av underlagspapp som jag tycker lämnar en del att önska. Vad säger ni?
 
Taket lutar 30 grader förresten.
 
Häfta: Det beror på vad det är för papp, tillverkarens monteringsanvisning måste följas. Vissa tillåter häftning med rostrfri bredtrådig klammer i det UNDRE lagret där det lappar över. Vissa tillåter inte häftning alls.

Passar på de andra frågorna...
 
Man spikar med breda pappspikar för att pappen inte ska glida bort vid belastning. Belastningen är normalt (om man håller rent) sett inte alls stor under teglet.
Används yap 2200 så kan man häfta den och den håller mer men går det hål på "pappen"(bituminbelagd plastmatta) så bör detta tätas.
Pappspikar tätar sig själva genom det breda huvudet men om man häftar med tryckluftspistol (visserligen ställbart) så kan ju häftklammern gå igenom pappen och man får hål där vatten kan sippra in. och häftklammern självtätar inte som pappspiken gör.
Tegeltak är inte riktigt lika tätt som betongpannor och inte alls lika som plåt (kan få kondensvatten istället)
jag prövade olika metoder att fästa min läkt, både vattenläkt och bärläkt.
Det går lika bra med skruv som spik. skruvar med fasad spets är att föredra då läkten inte får spricka. spika kan vara smidigare ibland...
 
Om du inte har så föreslår jag att du hyr grejerna så kan du spika allt. Mycket smidigare är att leta skruv i fickan hela tiden, samtidigt som du ska rikta läckten rätt.

Jag skulle aldrig använda häftpistol för att stätta pappen oavsett vilken kvalitet den har. Jag kör nästan uteslutande YAP 2200 (Mataki MB350) och spikar den med vanlig papppistol. Pang, pang, pang, sedan är det klart. :D

Luftläkt heter den andra du pratar om (som går åt andra hållet).
 
zupermac skrev:
Luftläkt heter den andra du pratar om (som går åt andra hållet).
Av nyfikenhet, vilken menar du.?
Strö- eller bärläkten?
 
(Jag tänker då i första hand inte på bärläkten utan den som går åt andra hållet) - [/QUOTE skrev:
:)
 
Jaha, ja jag läste inte tillräckligt noga..
Hade heller aldrig hört talas om "luftläkt" - därav frågan.
Ströläkt heter det i min värld.
 
Styx skrev:
Jaha, ja jag läste inte tillräckligt noga..
Hade heller aldrig hört talas om "luftläkt" - därav frågan.
Ströläkt heter det i min värld.
ok, ströläkt då.. ;) Vi menar iaf samma sak.

I elsammanhang säger vi "finns det Gunnar" om det finns pudding. :D
 
Redigerat:
Melie skrev:
- Är det ok. att häfta fast underlagspappen (idag år 2008) som skall ligga under tvåkupig Vittinge taktegel?
Som sagt, monteringsanvisningarna skall följas, vilket med YAP2200 innebär pappspik minst 25x2,5. (20x2,1 är inte godkänd pga storleken på spikhuvudet).

Finns en nyare variant underlagspapp (T-tak YAP Super 25x1m) som är godkänd med häftning. Väldigt smidig att arbeta med då den är lättare och längre än den tradionella. Om det är väldigt blåsigt är den däremot lite jobbig att arbeta med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.