Skall behandla min nya fasad med järvitriol tänkte jag.

Blandade ett testskott med 1 hekto järnvitriol och en kokande liter vatten och applicerade på en planka.
Testade också med att blanda lite silverbets i.

Resulatet blev lite smutsolivgrönt till att börja med. Speciellt den som inte var silerbets i.

Bifogar en bild med de olika här. Bilden är tagen en dag efter behandlingen.

Hur lång tid tar det innan man får den silvergråa färgen på träet?
Har jag för mycket järnvitriol/vatten?
Läste någonstans att man skulle ha lösningen stående i 3 dagar så ett den löste upp sig riktigt, nu var järnvitriolen på botten av kärlet hela tiden och innan varje penseldrag var jag tvungen att röra runt i blandingen, stämmer detta?
Vilken sida skall man behandla om en är hyvlad och en är sågad?

Många frågor, ni som har gjort detta borde ha svar på några av dem iaf.
 
Redigerat:
Har kollat på AndersG's hus och hur han har använt 28mm gran. Problemet hör i Göteborg är att det är väldigt svårt att få tag på allt annat än 22mm ytterpanelvirke.

Så är det någon som har använt kärnvirke från fura eller gran och behandlat med järnvitriol?

Blir det samma resultat som splintvirke?
Vilket är att föredra av gran och fura om man lyckas få tag på kärnvirke

Kärnvirke från fura skall vara tåligare än gran, men tränger vitriolen in om den är fet av koda och hartser?
Här står lite om detta
 
Redigerat:
Järnvitrol blir snyggt och jag rekommenderar att man sprutar på vattenlösningen med en trädgårdstryckspruta. Bifogar mitt hus målat för 3 veckor sedan. 28mm granfasad.
 
  • DSC00070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Thornor 12!
Jag har ny målat både nya huset och tidigare gästhuset med järnvitriol och med jättefint resultat! Jag ska försöka bifoga en bild/bilder senare.
Här är mitt recept, som jag kopierat här på sidan tidigare och modifierat:

Järnvitriollösning:

0,5 kg järnvitriol
8,5 liter varmt vatten
1 påse silverbets räcker till 16 liter järnvitriolvatten, max 40 kvm yta.

1.Lös upp och rör om järnvitriolen i en 15 liters hink med varmt vatten.
2.Lägg i silverbets och rör om.
3.Måla med pensel.

Silverbets hjälper till att göra ytan gråfärgad direkt. Men betsen försvinner med tiden. Samtidigt som järnvitriolen kommer fram/grånar först efter någon eller några månader. Alltså ett fint, snyggt resultat direkt!
 
Hej! Hittar inte hur man laddar upp bilder på denna sida, men här kommer en länk till bilder där man kan se då huset håller på att målas och kanske också någon bild då det är klart. Jag hoppas det funkar!
Det är alltså 28 mm, norrlandsgran. Var helt OK att hitta i Veddige hos Derome byggvaror.

http://www.pixbox.se/pic_show_id22217113.html
 
Jag säger bara grattis, fy vad snyggt, precis SÅ vill vi att vårt resultat skall bli.

Har du spontad ytterpanel eller kör du sk. inverterad lockpanel med lockläkten på insidan.

Vi skall ha samma släta yta som er utan lock men har inte bestämt vilket är att föredra. Sedan har vi tänkt att blanda olika bredder lite slumpmässigt för att få mer liv i väggen.

Vid närmare granskning ser jag att ni också har olika bredder på panelen.

Kanske skall ta en tur till Veddinge.... Vad blev kvm-priset på ett ungefär, Jag har fått pris på 105 kr/kvm på spontad panel i gran 23x145 från en brädgård som köper från Rolfs Såg(norrlands gran).
 
Tack, tack! Ja, det är snyggt, det tycker alla som varit hemma och tittat. Det som är snyggt är kombinationen med färgen och de olika bredderna på brädorna, tycker jag själv.
Men så smart av dig att ha lockbrädorna under! Att jag inte kom på det, nu är det lite sent för mig! Annars hade jag nog föredragit den lösningen!
Vi har inte varken lockbrädor under eller spontad panel. Men vi har en rejäl luftspalt och där bakom en vattentät fiberduk innan isoleringen, så det ska nog fungera ändå, får vi tro, vi har hört oss för med andra som byggt så förut. Om det kommer in något regn, så rinner det rakt ner direkt, det stannar inte kvar som fukt.

Jag har inte priserna på virket, men det var något dyrare än vad 22mm är.
Ring de i Derome och om du ska ha större mängder, så får du säkert rabatt.
Lycka till!
 
Då jag skall behandla fasaden med järnvitriol i helgen har jag bara ett frågetecken/undran som jag inte har fått svar på.

Viken sida av panelen skall man behandla, kapilläruppsugningen antar jag är bättre på den sågade sidan vilket talar för att den är den hyvlade som skall vara utåt, men då kanske vitriolen inte tränger in med fläckigt resultat som följd....

Hade jag kört helt obehandlat hade jag tagit de hyvlade sidan utåt, nu vet jag inte vilket som är bäst, hur har ni andra gjort?

/T
 
Vi har den ohyvlade sidan utåt, det var snickarna ense om. Järnvitriolen fäster dessutom mycket bättre, det blir definitvit bättre resultat så, vi har nämnligen provat på hyvlat och det är svårare.
 
Vi har behandlat mitt hus med järnvitrol, med mycket bra resultat. Detta recept använde vi:
10 l vatten
0,5 kg järnvitrol
30 g kopparsulfat
0,5 påse silverbets
1 msk flytande diskmedel

Kom ihåg att måla nerifrån och upp.
 
Bror skrev:
Kom ihåg att måla nerifrån och upp.
En snabb fråga:
Ska man måla nerifrån och upp när man använder trådgårdstryckspruta också?
 
mauno skrev:
En snabb fråga:
Ska man måla nerifrån och upp när man använder trådgårdstryckspruta också?
Ja, det skall man. Om du får stänk på obehandlad yta så blir et fläckar av det. Stänk på en redan behandlad yta syns däremot inte.
 
Bror skrev:
Vi har behandlat mitt hus med järnvitrol, med mycket bra resultat. Detta recept använde vi:
10 l vatten
0,5 kg järnvitrol
30 g kopparsulfat
0,5 påse silverbets
1 msk flytande diskmedel

Kom ihåg att måla nerifrån och upp.
Har du några bilder du kan dela med dig av?

Jesper
 
Jesper!

Vi har gjort ett taklyft och är blev klara med den järnvitriolade fasaden häromdagen. VI beställde norrlandsgran men fick mellansverigeskog. När jag ringde sågverket påstod de att granen är bättre från mellansverige och furen är bättre från norr.
Hur som haver, så här ser det ut innan balkonger och altaner har kommit på plats. Kolla under "Kategorier" och "Bygget".
http://www.bodelssons.blogg.se
 
"Vi har behandlat mitt hus med järnvitrol, med mycket bra resultat. Detta recept använde vi:
10 l vatten
0,5 kg järnvitrol
30 g kopparsulfat
0,5 påse silverbets
1 msk flytande diskmedel

Kom ihåg att måla nerifrån och upp."
Hej! jag ville bara tala om att vi visste inte att man skulle börja nerifrån och uppåt, men det gick jättebra ändå!
Sen se jag i receptet att du har använt kopparsulfat. Då blir resultatet lite annorlunda, färgen blir lite brunare. Och ju mer vatten desto ljusare färg, vi hade 8,5 l vatten till de mängderna järnvitriol och järnsulfat.
Jag var också inne på Leenas bilder, är de målade med kopparsulfat i? Så ser det ut för mig. Men det ser läckert ut också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.