Jag ska renovera och tilläggsisolera mammas tvättstuga från 60-70-talet. På vintern är golvet iskallt så jag tänkte antingen tilläggsisolera det eller riva upp det och lägga en bättre isolering.

Golvet består, om jag läser ritningarna korrekt, av klinker, 60mm plastbetong armerad med hönsnät, någon form av membran samt ytong lättbetongblock i botten.

Jag har funderingar på att lägga typ 200mm cellplast, gjuta in vattenburen värme och sedan klinker på det. Är det rätt sätt att göra det på? Det rör sig om ca 6-7kvm.
 
Nä. Jag skulle avråda detta. Grunden under huset är troligtvis helt oisolerad eftersom dels är det från den tidsperioden och dels är iskallt.

Är källaren, jag förmodar att det är en källare, inredd i övrigt med tidstypiska gillestugor osv så riskerar du att du trycker ut fukt i de andra rummen med hjälp av golvvärmen och får andra mindre roliga problem.

Jag är inte helt säker men när jag ville bygga som du så avråddes jag å det bestämdaste från alla håll jag frågade om saken. Det är nog bara tofflor som gäller....
 
Cheesus skrev:
Nä. Jag skulle avråda detta. Grunden under huset är troligtvis helt oisolerad eftersom dels är det från den tidsperioden och dels är iskallt.

Är källaren, jag förmodar att det är en källare, inredd i övrigt med tidstypiska gillestugor osv så riskerar du att du trycker ut fukt i de andra rummen med hjälp av golvvärmen och får andra mindre roliga problem.

Jag är inte helt säker men när jag ville bygga som du så avråddes jag å det bestämdaste från alla håll jag frågade om saken. Det är nog bara tofflor som gäller....
Ah, nej det är inte i källaren. Detta är en tillbyggnad till huset som innefattar garage, förråd och kallförråd för frukt och grönt. Den enda delen som inte har källare för övrigt. Fasaden till denna tillbyggnad är i två-tre lager ytongblock och sedan vanlig fjällpanel och troligtvis 10 eller möjligtvis 15cm isolering.
 
PX-21 skrev:
kan detta funka?

[länk]
Mvh
Det ser intressant ut, men hur bra funkar det i en våtrumsmiljö? Vattnet kan i princip rinna rätt ner under platonmattan om det blir läckage. Annars måste man dra platonmattaon ovanför golvnivån och det skulle nog se fånigt ut.
 
jaja man skall nog läsa första inlägget innan man lägger sig i......
Tvättstuga var det ja....Blir nog inte så bra då...med den varianten:p

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.