Hej,

Vi väljer mellen två hus. Ett trivselhus och ett Eksjöhus. Jag tycker det är väldigt viktigt med konstruktionen för att få ett bra hus som håller länge. I framtiden kommer man säkert renovera och ändra om lite.
De flest tycker att trivselhus är bättre än eksjöhus vad gäller kvalitet. Jag har lite svårt att se det. Yter och inredningar kan väljas till samma standard men när man tittar under skalet tycker jag definitivt att eksjöhus är favoriten för mig.
Ytterväggar: Trivselhus har Put/panel-vindskydd-regel/isolering-plast-gips, Eksjöhus Puts/panel-vindskydd-regel/isolering-plast-45 regel/isolering-OSB-gips. Fördelarna för eksjöhus är OSB:n och att plasten sitter innanför el och vvs installationer. Den blir heller inte penetrerad av diverse uppsättningsdetaljer under alla åren.
Vad gäller taket har trivselhus endast en board under pannorna medan eksjöhus har råspontskiva med papp. Enligt trivselhus är detta fullt dugligt och pga. att den "säckar" mellan takstolarna rinner inte vattnet in i skarvarna på boarden. Boarden drar dessutom inte till sig fukt innifrån vinden som då råspont kan göra.
Allt kan säkert ändras av trivselhus men då blir det dyrare.

Detta är endast mina reflektioner. Prismässigt ligger de nu väldigt lika men det lutar åt Eksjö mycket pga.ovanstående. Vad tycker ni experter här på forumet har jag fel?

MVh
Matte
 
Jag har inget svar men det där med skillnad mellan board och råspont skulle vara inressant att höra vad som är bäst. På mitt hus är det board. Jag är lite skeptisk till boarden. Och det beror på att så var det inte på farsans hus och inte heller på farfars dvs det är helt känslomässigt.
 
Trivselhus förklaring varför de använde board var att råspont lättare "suger" åt sig fukt från vindsutrymmet och svaret på min fråga om skarvarna skrev jag i första inlägget.
Fungerar det eller inte, det är inte jag rätt man att svara på men råspont och papp känns mer gediget och beprövat och hur vanligt är det med fukt på vind i ett nytt hus med tät diffusionspärr och rätt ventilation på vind?
 
F
Vid offertinhämtning inför vårat bygge så sa tillverkarna som har board att dom har valt det för att det är bättre, att det samtidigt är billigare är skulle bara vara en lycklig omständighet (eller hur...) ;) . Det faktum att det inte tål lika flacka takvinklar (med takpannor) tyder på att det inte tål vatten på samma sätt som råspont och papp. Att man behöver kralligare läkt för att man öht skall kunna gå på taket säger allt tycker jag.
 
ehhhh hur ofta är man och går på sit tak,och håller inte betongtakpannorna ???
grannens hur är ett boro byggt 1988 med board där finns inte en fuktdroppe.
och tänka sig det är lika fint idag som 1988.
så board är ingen fara
 
När det gäller taket kan man ju tänka sig att lämna råsponten och pappen ganske länge utan pannor. Hur länge skulle man våga lämna takboarden.

Jag skulle lätt välja det hus som har plast, regel, isolering, osb, gips dvs Eksjöhus. Annars har jag svårt att se att huset blir tätt efter att elektriker och andra vandaliserat :D klart. Bara att få osb i alla ytterväggar är ju skönt.
 
Jag är övertygad om att råspont med papp lagd på rätt sätt tål att vara utan betongpannor betydligt längre än board. När de byggde mitt hus så var de extremt noga med att täcka taket med presseningar tills de skulle på med pannorna. Så det är tur att det finns betongpannor att lägga på taket. Sen har jag för mig att nya hus har större problem med fuktiga vindar än gamla. Anledningen är att nya hus är betydligt bättre isolerade vilket gör att värmen inte läcker till vinden och håller den torr. Man får krypgrundsproblemet fast ovanför huset. Men men det är ju inget som boarden löser.
 
Enligt tidningen GDS då de gick de igenom olika takkonstruktioner klassade de råspont som den absolut bästa och mest åldersbeständiga kosntruktionen. Board var sämre och "budget" enligt dom. Försökte hitta mer info på nätet och det jag kunde hitta talade åt olika håll. Det verkar vara 2 olika läger. Jag körde på råspont i vårt hus.
 
Tror det blir Eksjöhus men jag kommer kolla om det går att få samma från Trivselhus och vad det då kostar.
Kommer också sätta OSB på alla innerväggar, de skulle ha 18000 (material+montage) så material kostnaden blir väldigt liten i sammanhanget.
 
Jag tror säkert board eller plast fungerar då man har betongtakpannor. Men helt klart är ju råspont flera gånger bättre. Jag själv har plywood med papp på aningen bättre än råspont då utomhusplywood klarar fukt bättre än råspont, om det mot förmodan skulle blir en läcka.

Detta är ju kanske lite överkurs och det är ju sällan någon ens tänker på takkonstruktionen förrän det inträffar ett läckage. Då är det inte lika roligt för risken är uppenbar att man inte upptäcker ett läckande tak förrän den droppar in i bostaden och då kan de finnas rejält med vatten på vinden. På jobbet har vi board och där är vi sällan/aldrig på vinden. Vi upptäckte att det läckte då det droppade in i innertaket och mycket riktigt så stoppar inte boarden för alltför mycket vatten. Under vissa förhållanden hade vatten trängt in under plåttaket vid en ventilatiosnkåpa där någon slarvat lite med monteringen och det rann igenom. Det blev ju ingen katastrof men det belyser boardens brister tycker jag. Hade det varit råspont hade garanterat inget vatten trängt in genom undertaket.
 
Jag skulle bara vilja belysa en sak! Huset jag byggt är ett budget hus, där tillverkaren tagit många genvägar, jag känner till dessa genvägar och har mina ögon på dem! Men det finns en mycket god anledning till dessa genvägar. innan jag byggde pratade jag med en mäklare om vad man skulle kunna tänkas sälja ett hus för i den regionen som jag byggde. Det pris han gav uteslöt i princip alla hustillverkare förutom smålandvillan och älvsbyhus. Där älvsbyhus hade en leveranstid på två år!! Hurvida du har board som underlagstak eller osbplatta i väggar etc etc är bagateller om du sitter med en skillsmässa på halsen, en av er blir sjuk eller någon förlorar jobbet och så måste ni sälja huset. Således se upp för inlåsningseffekten av att bygga ett hus som är för dyrt för läget!! När mäklare och folk som funderar på att köpa hus väderar så utgår de från läget, läget och läget. Det är i betydligt större uträckning vi som bygger som gräver ner oss i tekniska spörsmål. Jag har tråkigt nog på nära hålla fått se vad som händer när man bygger för dyrt och blir tvungen att sälja med förlust. Det är lätt hänt när man är full av byggar lust att spränga budget och mina vännner är inga idioter. Så håll i pengarna, speciellt i dessa tider när vi är på väg in i en lågkonjuktur och den ser ut att bli giftig!
 
Håller helt med föregående talare. Bygg inte dyrare än du kan sälja det för. Har byggt vårt andra hus precis inom ett år sålde det första med liten vinst, puh. Tror ingen på visningen kollade om det var råspont :D, men det var det och är på mitt nya hus också. Bägge husen byggde jag för att bo i och då vill jag ha kvalitet som står sig men att jag ska också kunna sälja det på dagen och få igen pengarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.