Det var en Fridolf som skrev i ett äldre inlägg på Snickeriforum följande:

"jag ytbehandlat ett bord eller en del (mitten) av ett bord med Loctites superstål, det gav en kolsvart stenhård och absolut vattentät/tålig yta ungefär som japansk lack eller pianolack, vilket jag var ute efter. Torktiden var ett litet problem men efter övande på en skiva av samma storlek gick det bra, segt efter 3-4 min beröringstorrt efter ca 15 min och fullhärdat efter ca 1 dygn"

Fick inte tag i honom och frågar därför här där det är lite mer fart: Är det någon på detta eminenta forum som testat denna ytbehandlingsmetod?
 
Menar du yt behandling med epoxy eller Loctites superstål?

Yt behandling med epoxy har jag gjort men inte med ovannämnda.

Mvh Pär H
 
Samma här, jag har använt epoxy men inte just loctites.

Jag skulle ytbehandlade några tunga högtalare i MDF med epoxy åt en kollega. Jag använde vanlig lamineringsepoxy och ett svart pigment. Flera lager senare varav det avslutande opigmenterat (glasklart) fick jag den bästa "pianolackytan" jag sett. Absolut kolsvart och en djup lyster...
 
Det här låter spännande. Låter ju fantastiskt att man kan få en sådan djupsvart blankfinish utan lackskåp, starka lösningsmedel o värmeugn.
Vad var det för fabrikat, inköpsställe för lamineringsepoxin niklas? Fick du lägga på många lager? Mellanslipningar?
 
Jag har använt två sorters lamineringsepoxi, mest för att jag råkade ha över efter kajakbygge. Den ena kom från BHP i Malmö, den säljs på Biltema numera om jag inte har fel för mig. Den andra köpte jag från Kompositfabriken på Gotland. Pigmentet var ett vanligt svart flytande färgpigment av den typen man kan få tag i vilken färgaffär som helst. Viktigt är att pigmentet inte innehåller silikon och liknande. Lamineringsepoxyn jag har använt har varit helt genomskinlig och ungefär som fernissa att lägga på.

Om jag inte minns fel gjorde jag så här:
1) Ytorna spacklades och slipades noga.
2) _Allt_ damm togs bort med fuktad trasa (aceton)
3) Så många lager lades på att ytan såg jämnsvart ut (kommer inte ihåg exakt hur många).
Inga mellanslipningar. Om man inte väntar för länge binder det nya lagret kemiskt.
4) Den svarta ytan slipades försiktigt för att få bort ojämnheter.
5) Ett eller två lager opigmenterad epoxi lades på extremt noga med skumgummiroller och efterslätning med målardyna.
6) Om ytan utsätts för UV-ljus behöver den lackas med UV-skyddande lack för att inte gulna och brytas ned. Detta gjorde inte jag... (På kajaken använde jag Perfection=otäcka lösningsmedel).
7) Ytan polerades.

Jag är inte säker på att jag kan upprepa det här med samma resultat...

Resultatet blev högblankt och faktiskt riktigt tåligt. Funkar såvitt jag vet bara på "döda" material eftersom epoxy inte är flexibelt...

Pingler skrev:
Det här låter spännande. Låter ju fantastiskt att man kan få en sådan djupsvart blankfinish utan lackskåp, starka lösningsmedel o värmeugn.
Vad var det för fabrikat, inköpsställe för lamineringsepoxin niklas? Fick du lägga på många lager? Mellanslipningar?
 
Om man vill få en lite mer slitstark yta än med epoxy kan jag rekommendera två-komponents uretanlack. Gärna den som är avsedd för båtar.
 
Japp, jag har använt Perfection tidigare. Den är egentligen till för "båtar ovan vattenlinjen" och nästan sjukt slitstark... Den finns även i några olika täckande kulörer.
 
Tack för svaren!!
Har nu skickat efter lamineringsepoxy och svart pigmentpasta från Epotex. Fick också då rådet att klarlacka med tvåkomponents polyuretanlack. Ska testa med Biltemas.
Vore ju grymt om det funkar. En polare tyckte också att jag skulle mellanslipa mellan de två sista lagren med PU-lack och avsluta med minst 2000-korn och därefter polermedel på skumgummidyna.
 
Ett litet tips är att efter att du har blandat epoxyn vilket göres försiktigt .Så låt det stå så att eventuellt luftbubblor går ur blandningen.

Man kan också använda typ fönsterskrapa eller någon annan gummiskrapa på samma sätt som när man lackar golv.

Mvh Pär H
 
Så man kan spackla ut epoxyn. Som när jag lägger på hårdvaxolja på trämöbler. Gör det med spackel för att få så tunt lager som möjligt.
 
Om man kan få den yta som ska behandlas absolut i våg , då går det att lägga ett riktigt tjockt sissta lager med PU-lack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.