Om man vill ha spotar i fönsterfodret, ovan fönstren, i samtliga rum i hela huset. Hur gör man? En "vanlig" transformator verkar bara ha en räckvidd på 2m? Det betyder en massa transformatorer om man har flera och breda fönster. Har även sett att det finns jättetransformatorer (vår elektriker hade aldrig sett dessa tidigare, finns på elburik.se tex), de har lång räckvidd, tror det var 10m eller tom 20m. Men då är kruxen att man måste ha kraftigare kabel 2,5m2 eller tom kanske 4m2 (finns det, jag kanske snurrar till det). Det blir väldiga kabelkostnader. Men hur brukar man göra då? Det måste finnas någon som är bekant med detta, spotar i många fönster... Vi vill även kunna styra samtliga på ett plan, samtdigt, så alla går att släcka och tända samtidigt.

Det jag vill veta är; brukar man sätta massor av transformatorer, det blir en för varje lampa om fönstren är 2m breda...
eller brukar man använda dessa stora transformatorer och använda dyr kraftigare kabel?

Och om man nu använder flera små transformatorer; hur och vart brukar man placera dem, så de får tillräckligt med luft runtom? Puttar man bara in dem i samma hål som spotten eller blir det en kopplingsdosa ovanför fönstret?

Rätta mig om jag är helt ute och vimsar...ursäkta mitt icke fackmässiga språk. Vill bara förstå hur man brukar göra...för vi måste ju veta vart och om det ska vara transformatorer i väggarna...

Försök gärna förklara lite enkelt och inte så ingående...om det går ;-)
 
En väldig massa spottar blir det tydligen.

Fråga 1: Tänker du använda små burkar av den typ som brukar placeras under köksbänkar eller blir det en typ med små vridbara skärmar?

Fråga 2: Om du tänker använda en strömbrytare för samtliga, Hur tänker du dig kabeldragningen?

Gissar att du måste köpa en "spottsamling" inkl transformator till varje fönster. Transformatorn kan kanske placeras lite diskret nertill vid ett av fönsterfodren och hamnar kanske under en gardin. Matningen till varje fönster, trafo, blir då 230V.

Det krävs alltså en vägkorsning upp till varje fönster från matningen.

Skall du mata 12 v från en transformator blir det väldiga förluster och det krävs som du redan konstaterat grova ledningar. Var gör man av dem?

Låter som ett svårt projekt (glöm inte värmeutvecklingen) men ett intresant projekt skall ju vara lite svårt.
 
Du kan sätta kpl-dosor vid fönstren och använda trafos som
placeras i dosorna.Det kanske går att sätta dosorna mellan fönstren så
dem "täcker " fler fönster? Lycka till.
/Stefan
 
Jag tipsar dig på denna LED spotlight från www.designlight.nu

D-L1903 (Den har ett varmvittljus som kan jämföras med vanligt glödljus)

Behöver endast dra 230V fram till spotlighten de sitter nämligen converter på den. Hur smidigt som helst och snygg oxå =)
 
  • D-L1913.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi har spottar i våra fönsterfoder. Kan faktist rekomendera detta då man har fönster ända till golvet. Våra spottar är bara på 10 W. Typ Hide-a-light 1201.

Vet faktist inte var transformatorn sitter! Vår elektriker gömde dem i skåp och klädkammare samt på vinden.

ska nog kolla var de finns !
 
Svar på Luddets inlägg:

Fråga 1: Tänker du använda små burkar av den typ som brukar placeras under köksbänkar eller blir det en typ med små vridbara skärmar?
SVAR: Är inte riktigt med på hur de olika alternativen du beskriver ser ut. Det ska vara spottar som byggs in i fönsterfodret, som inte sticker ut, utan är helt infällda.

Fråga 2: Om du tänker använda en strömbrytare för samtliga, Hur tänker du dig kabeldragningen?
SVAR: Ingen aning, den får elektrikern stå för, men vi måste ju ändå ha klart för oss om vi kan slå igen väggarna...

Gissar att du måste köpa en "spottsamling" inkl transformator till varje fönster. Transformatorn kan kanske placeras lite diskret nertill vid ett av fönsterfodren och hamnar kanske under en gardin. Matningen till varje fönster, trafo, blir då 230V.
SVAR: Men det blir problem om fönstren går ända ned till golvet och att man i många fönster inte kommer att ha gardiner...

Det krävs alltså en vägkorsning upp till varje fönster från matningen.

Skall du mata 12 v från en transformator blir det väldiga förluster och det krävs som du redan konstaterat grova ledningar. Var gör man av dem?
SVAR: Precis vad jag undrar över också. Men de måste väl gå in i vanliga 16mm VP-rör???

Låter som ett svårt projekt (glöm inte värmeutvecklingen) men ett intresant projekt skall ju vara lite svårt.
SVAR: Ja, problemlösning är vardag numera ;-). Ingenting blir enkelt.
 
JKPK_peter skrev:
Hej!

Vi har spottar i våra fönsterfoder. Kan faktist rekomendera detta då man har fönster ända till golvet. Våra spottar är bara på 10 W. Typ Hide-a-light 1201.

Vet faktist inte var transformatorn sitter! Vår elektriker gömde dem i skåp och klädkammare samt på vinden.

ska nog kolla var de finns !
SVAR: JA, det måste finnas någon lösning! Men det verkar inte vara busenkelt. Inga givna svar...Ja, kolla gärna hur din elektriker löst problemet! Tycker inte vår eletriker haft något givet svar på frågan, och vi bara måste veta hur detta ska lösas, innan vi bommar igen alla väggar...med två lager...
 
Elinfo skrev:
Jag tipsar dig på denna LED spotlight från www.designlight.nu

D-L1903 (Den har ett varmvittljus som kan jämföras med vanligt glödljus)

Behöver endast dra 230V fram till spotlighten de sitter nämligen converter på den. Hur smidigt som helst och snygg oxå =)
Ja, det låter som en smidig lösning. Räcker 1W LED? Vad motsvarar det i vanligt glödljus?
Behövs infällnadsburkar till LED spottar, precis som 230v spottar?
I slutändan antar jag att de olika alternativen måste vägas för och emot, installationstid, inköpspris, övrig materialkostnad osv. När det handlar om ett antal spotar så är det också avgörande. Vet du något ungefärligt pris på en sådan spot?
 
EmMi:

Jag skickar ett PM till dig med tel till vår elektriker som vi hade!
 
EmMi skrev:
Ja, det låter som en smidig lösning. Räcker 1W LED? Vad motsvarar det i vanligt glödljus?
Behövs infällnadsburkar till LED spottar, precis som 230v spottar?
I slutändan antar jag att de olika alternativen måste vägas för och emot, installationstid, inköpspris, övrig materialkostnad osv. När det handlar om ett antal spotar så är det också avgörande. Vet du något ungefärligt pris på en sådan spot?
Kan jämföras med ett ljus på 12,5W 12V Halogen. Alltså bättre än de 12V 10W puckar folk brukar sätta.

Fördelar:
likvärdigtljus, smidigt montage, slipper separata trafos. slipper risken för långa 12V ledningar som tappar effekt. lägre förbrukning. längre livslängd.

Ring till www.designlight.nu och fråga efter närmsta återförsäljare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.