Om man inte vill ha kakel på väggarna i tvättstugan, då alla väggar täcks av skåpar nästintill, vad har man då att välja mellan? Det blir glas ovanför bänken, istället för kakel. Men jag gillar inte de där rutiga vävarna, det är inte snyggt och inte heller praktiskt, damm fastnar på väggen lättare tycker jag och då passar det inte så bra i en tvättstuga.

Men måste man ha väv, eller finns helslät väv, eller kan man helt enkelt bara måla???

Sen hörde jag av fackfolk att oftast sätts bara våtrumsgips just bakom tex vasken, inte heller bakom tvättmaskin.
Oftast används bara vanligt gips. Vad är era åsikter kring det?
 
Du kan måla, eller ha våtrumstapet .- plastmatta typ. Vi har målat o plastmatta på golv. det är snyggt tycker jag o mer hållbart än kakel.
 
Väven kan bli riktigt snygg med färg. Och välj då nån färg som inte är så matt så drar den inte till sig damm heller.
 
Jag sitter i samma funderingar som du. Har lagt klinker i tvättstugan, men vill inte sätta kakel på väggarna. Funderar på en slät vävtapet eller helt enkelt bara måla med våtrumsfärg på gipset.

En snygg variant är ju att sätta pärlspont om man har det stuket på huset eller varför inte sätta horisontella råspont och bara måla vitt. Hur snyggt som helst.
 
Väcker liv i den här tråden igen!

Är det ok att "bara" måla våtrumsfärg på gipset i en tvättstuga?
Men, om man nu sätter våtrumsgips och sedan måste den ju kläs med en sån där tätningsmatta (enligt reglerna), men den mattan kan man ju inte måla direkt på, eller? Hur gör man då? Finns det bara två alternativ då, kakel eller sätta våtrumstapet!?!?!

Väggarna blir väl tåligare med en väv på också, ur stötsynpunkter?
Så det finns helt släta vävar också?

Någon måste väl ändå besitta lite kunskaper i frågan, alla har väl inte helkaklad tvättstuga/våtrumstapet.
 
Jag hoppar också in med lite frågor. Är alltså "matta" (som man sätter på väggen i badrum) samma sak som "våtrumstapet"? Jag har sett nåt som är helt slätt och närmast att likna vid en papperstapet (i en tvättstuga), vad kan det ha varit?
 
Cyphera skrev:
Jag hoppar också in med lite frågor. Är alltså "matta" (som man sätter på väggen i badrum) samma sak som "våtrumstapet"? Jag har sett nåt som är helt slätt och närmast att likna vid en papperstapet (i en tvättstuga), vad kan det ha varit?
Nej, tapet och matta är inte samma sak.
Våtrumstapeter är idag väldigt ovanliga.
 
EmMi skrev:
Väcker liv i den här tråden igen!

Är det ok att "bara" måla våtrumsfärg på gipset i en tvättstuga?
Men, om man nu sätter våtrumsgips och sedan måste den ju kläs med en sån där tätningsmatta (enligt reglerna), men den mattan kan man ju inte måla direkt på, eller? Hur gör man då? Finns det bara två alternativ då, kakel eller sätta våtrumstapet!?!?!

Väggarna blir väl tåligare med en väv på också, ur stötsynpunkter?
Så det finns helt släta vävar också?

Någon måste väl ändå besitta lite kunskaper i frågan, alla har väl inte helkaklad tvättstuga/våtrumstapet.
Skall du bara måla väggarna, så finns det ju godkända målade system som inte kräver något tätskikt. T. ex. http://www.beckers.se/_files/pdf/Mala_vatrum.pdf
 
Våtrumsfärg behövs inte. Man kan behandla väggarna i tvättstugan som vilka väggar som helst, ur regelsynpunkt. Men det kan vara klokt med vattenavvisande ytskikt där det riskerar att stänka.
 
jon_h skrev:
Våtrumsfärg behövs inte. Man kan behandla väggarna i tvättstugan som vilka väggar som helst, ur regelsynpunkt. Men det kan vara klokt med vattenavvisande ytskikt där det riskerar att stänka.
Och det är godkänt i våtutrymmen enligt alla regler, BBR och BKR osv...?
Ingen tätningsmatta behövs, typ Casco Wetstop eller liknande behövs på gipset?
 
Nej. Tvättstugan är inget våtrum, precis som kök. Du kommer väl inte ha vattenbegjutning på väggarna? Däremot krävs tätskikt på golvet enligt BBV.
 
Vi hade tänkt rolla väggarna med Casco aquastop, som är en fuktspärr. Och sedan sätta den där Casco Wetstop tätningsmattan, för att få ett godkänt tätskikt. Är vi helt ute och cyklar eller ?
 
Det skadar naturligtvis inte. Men varför? Ska ni göra det i köket också?

Edit: För övrigt använder man den typen av tätskikt under keramik. Ni skulle väl inte ha keramik? Om man behöver en vattentät yta där man ska måla så använder man ett våtrumsfärgsystem, inte kakeltätskikt under färgen. Men ni behöver inte vattentäta väggar i tvättstugan.
 
Redigerat:
Shit, är det inte? Var helt inne på att det ska behandlas som våtrum....*suck*. Någon som vill köpa av oss lite material? ;-)

Ha, så det kan bli! Men oj vad de luras för att få sälja då! Eller vet de inte vad de pratar om? Borde inte de som säljer materialet veta bättre!!! Nä, nu blir jag nästan lite arg. Vi stod ju och diskuterade med personalen i nästan en timma, hur vi skulle göra...
 
Tänkte liksom att en tvättmaskin kanske kunde läka och spruta vatten...är inte det möjligt...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.