2 917 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Varför har de mail?
Sida 1 av 2
Har under senaste tiden varit i kontakt med ganska många olika företag, hantverkare, försäljare etc.
Jag tycker att det är bra att leta på internet och gå in på hemsidan för mer information om företaget. Ofta står där en e-post adress som kallas kontakt eller info.
Jag skriver ner ett meddelande och väntar på svar.
Ibland kommer inget alls och ibland kommer ett svar som jag tycker är så trist:
"Tack för ditt mail, ring mej på..."
-Varför har de då e-post? [smiley=huh.gif]
Jag tycker att det är bra att leta på internet och gå in på hemsidan för mer information om företaget. Ofta står där en e-post adress som kallas kontakt eller info.
Jag skriver ner ett meddelande och väntar på svar.
Ibland kommer inget alls och ibland kommer ett svar som jag tycker är så trist:
"Tack för ditt mail, ring mej på..."
-Varför har de då e-post? [smiley=huh.gif]
Och likadant med företagshemsidor med typ: "Senast uppdaterad 1997-01-25" eller "köp nu! Påsk erbjudande!" Då kan man tro att företaget har upphört fast de verkligen fortfarande finns. Till alla företagare med ej aktuell hemsida: Ta bort hemsidan, uppdatera eller skriv att: Kontakt kan endast ske via telefon (vi kan inte hantera dagens teknik)
Samma vansinne (fast spegelvänt) utbryter när man ringer upp någon tjänsteman, som knappt ens låtsas försöka svara på en fråga. Man får bara motfrågan:
- Har du tillgång till dator? Då kan du säkert hitta svaret på vår fina hemsida!
Alltså: Varför har somliga TELEFON?!
:'(
- Har du tillgång till dator? Då kan du säkert hitta svaret på vår fina hemsida!
Alltså: Varför har somliga TELEFON?!
:'(
De kanske har lagt ut informationen på hemsidan för att slippa ägna sin (skattebetalda?) arbetstid till att dagarna i ända svara på samma enkla frågor utan istället kunna göra något mer produktivt.billy_baver skrev:
Frågan kvarstår: Varför i hela världen har de då telefon!?
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Det finns en del hantverkare som har fina siter med formulär man kan fylla i för att få offert på diverse jobb. Undrar vart den offertförfrågan tar vägen sen... :
OK, jag har fått svar från en (av 4), men han bara gick under jorden när han skulle komma och titta på vad som skulle göras.
Men det är också ett sätt att se hur responsiva de är. Svarar de inte på frågor från en presumtiv kund lär du inte få tag på dem när du har problem med jobbet de gjort. Var glad att de håller sig borta innan de gjort fel och fått betalt! ;D
OK, jag har fått svar från en (av 4), men han bara gick under jorden när han skulle komma och titta på vad som skulle göras.
Men det är också ett sätt att se hur responsiva de är. Svarar de inte på frågor från en presumtiv kund lär du inte få tag på dem när du har problem med jobbet de gjort. Var glad att de håller sig borta innan de gjort fel och fått betalt! ;D
Varför telefon? "Tex för att svara på frågor vars svar inte finns på hemsidan".
Exakt! Och när personalen inte ens ids ta reda på vad som finns och inte finns på hemsidan känns ju telefonen lika meningslös som hemsidan och hela bizzet ...
OBS! Utfallet blir samma alldeles oavsett om det drabbar kollektivet skattebetalare eller kollektivet kunder. ;D
Exakt! Och när personalen inte ens ids ta reda på vad som finns och inte finns på hemsidan känns ju telefonen lika meningslös som hemsidan och hela bizzet ...
OBS! Utfallet blir samma alldeles oavsett om det drabbar kollektivet skattebetalare eller kollektivet kunder. ;D
Det är främst fax som gäller i byggbranschen.
Annars ser jag, (som kund), hellre en företagare som satsar på tjänsterna än snygga hemsidor eller massiv marknadsföring. Det är ju jag som kund som får betala för marknadsföring, säljare och div overheadpersonal.
Sedan är det ju inte idealt som företagare att ha ett dåligt skyltfönster. Det ger färre köpkraftiga kunder.
Att de vill gå över till telefon från mailinitierandet beror på att de vill skapa en mer personlig relation till dig som kund. Det ökar chansen till ett avslut.
mvh
David
Annars ser jag, (som kund), hellre en företagare som satsar på tjänsterna än snygga hemsidor eller massiv marknadsföring. Det är ju jag som kund som får betala för marknadsföring, säljare och div overheadpersonal.
Sedan är det ju inte idealt som företagare att ha ett dåligt skyltfönster. Det ger färre köpkraftiga kunder.
Att de vill gå över till telefon från mailinitierandet beror på att de vill skapa en mer personlig relation till dig som kund. Det ökar chansen till ett avslut.
mvh
David
Så varför har de då mail?[/quote]fubar skrev:
Det ingår i verktygen för att få in dig i säljtratten.
mvh
David
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
När jag bytte bank för mitt bolån skötte jag allt per mail (förutom underskrifterna på kontraktet som kom med vanlig post). Så skall det gå till, har jag startat dialogen med mail så vill jag fortsätta den så. Skall det ändras skall det vara för att jag vill det eller för att det krävs av andra skäl, inte för att de tror sig vara mer övertygande i telefon. Hade jag velat prata med dem hade jag ringt dem.
Efter alla trådar om dåliga hantverkare är det lätt att misstänka att de kanske inte vill stå för sina löften skriftligt. Men det är kanske att vara onödigt misstänksam.
Efter alla trådar om dåliga hantverkare är det lätt att misstänka att de kanske inte vill stå för sina löften skriftligt. Men det är kanske att vara onödigt misstänksam.