Känner någon till hur man fäster rör-i-rör mot en väggregel om man INTE kan använda de gröna väggbockfixturerna?
Det är varm\kallt till tvättställ och jag hade tänkt använda en 40cc plåt och väggbock, men det blir för trångt att få ihop det.

Min önskan vore att få rör-i-rören komma rakt ut ur väggen (ungefär som om de vore rakt genomgående väggen)
Kan alltså inte få till en skarp böj så lågt som krävs med väggbockfixtur..

Se bilden, som den röda "vägen" går alltså inte, vill ha som blåa.
 
  • rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför måste du dra rören vid golvet, eller förstår jag fel ? 560mm ög brukar jag ta ut rören till tvättfat, .
Annars får du väl komma från sidan med rören, istället för nerifrån, eller som jag förstod det kommer du nästan jämns med golvet, ,
 
Rören kommer gå vidare från tvättställ till wc, därav höjden.

Slitsen där rören kommer från är i nuläget så smal att det inte är möjligt med väggbockfixtur.
Men jag får nog klamra dit dom å det grövsta mot en väggregel helt enkelt. Har kikat runt på Uponors hemsida och hittar ingen direkt lösning.
 
Kan du inte ta ut dem på rätt höjd vid tvättstället, så når blandaren ner utan skarvar, sen går du ner med kv till toan lite snyggt bredvid avloppsröret och svänger av på lämplig höjd ?
Har du provat att det inte ryms med fixturen, eller bara läst måtten ?
70 regel minus 15 mm i kortling går iallafall...
 
Eller om du kastar ut rekomendationer och normer genom fönstret, så kan du väl tälja av fixkuren till resterna av den går dit, sen silicona fast skyddsröret i den, och något buntband, som grädde på moset..
 
Mäster skrev:
Kan du inte ta ut dem på rätt höjd vid tvättstället, så når blandaren ner utan skarvar, sen går du ner med kv till toan lite snyggt bredvid avloppsröret och svänger av på lämplig höjd ?
Har du provat att det inte ryms med fixturen, eller bara läst måtten ?
70 regel minus 15 mm i kortling går iallafall...
Kanske kan funka. Tvättstället kommer inte sitta på samma vägg som vattnet kommer ut.
Fick för mig det är snyggast (ja estetiskt eller vad f-n som helst) att ha rören komma ut lågt och sen direkt vidare till wc.
Se bilden igen, jag klarar tydligen inte av att få till en wcstol i sketchup, men det kanske förtydligar.

Eller är det vanligt att man drar ut till tvättställ på 56cm höjd?
 
  • toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäster skrev:
Eller om du kastar ut rekomendationer och normer genom fönstret, så kan du väl tälja av fixkuren till resterna av den går dit, sen silicona fast skyddsröret i den, och något buntband, som grädde på moset..
Vilken dum idé.
 
gluecifer skrev:
Kanske kan funka. Tvättstället kommer inte sitta på samma vägg som vattnet kommer ut.
Fick för mig det är snyggast (ja estetiskt eller vad f-n som helst) att ha rören komma ut lågt och sen direkt vidare till wc.
Se bilden igen, jag klarar tydligen inte av att få till en wcstol i sketchup, men det kanske förtydligar.

Eller är det vanligt att man drar ut till tvättställ på 56cm höjd?
Ok , jag trodde du skulle ut med rören under tvättställel,
Då når de flesta blandarrör lagomt ner, om man sätter tvättfatet på 87-90 cm ovan golv,
Och rören ut på 55-56cm

Ska du ut på annan vägg blev det annat....

Dum ide att silicona fast skyddsröret i fixturen ? Ja.... men det tyckte jag det var att klamra var också... Det var du som satte ribban.. ;)
 
LK har ett bleck för sitt system för att fästa skyddsröret i reglar etc., rsk 187 22 16.
Wirsbo har 241 8623.
Kanske dessa går använda? (om jag har förstått din plan rätt)

Det ryms inte att sätta fixturerna upp och ner? kanske inte funkar för dig?
 
Redigerat:
Tack för rsknumren, nu borde det lösa sig om jag både sätter ett sånt bleck som griper tag i "räfflorna" på skyddsrören mot regeln och använder dom speciella klammorna för just skyddsrör :)
 
  • klamma.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.