Är det någon som har erfarenhet/kunskap om att lägga fris vid inläggning av massiva, spontade trägolv?
Jag ska skruva in massiva furugolv i två rum och har planerat att lägga gerad fris runt bägge golven. Jag sitter nu och funderar på hur man gör detta på bästa sätt så alla tips mottages tacksamt!
Vad börjar man med, hela frisen, halva frisen eller "golvet"? Hur gör man med spontning mellan frisbrädorna och golvbrädorna osv, osv...
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ett sett en golvkille en gång göra ungefär det du tänker.

Han la först golvet, lite större än det som ryms inne i frisen.
Sen använde han sänksåg på skena (tror jag iaf) och sågade rent kanterna mot frisen.
Slutligen använde han en fräs och fräste spår i den nyss sågade ytan samt i kanterna av bräderna som skulle utgöra fris. I dessa spår la han in några långa smala träremsor (typ kex, fast ändå inte, för dom var några dm långa). Någon som vet vad det är / heter?

Men jag tyvärr ingen råkoll, det var bara ett jobb jag såg utföras lite då och då, när jag av olika anledningar gick förbi.
Jag vet t.ex. inte om han limmade frisbräderna....
 
Mikael_L
Ingen här på forumet som själv har lagt fris och fått några bra erfarenheter?
Har ni några synpunkter mellan följande två upplägg:

Alt 1:
Skruvar in "golvet" utan fris men lämnar ett tillräckligt stort avstånd till väggarna för att sedan kunna "lägga ner" frisbrädorna rakt ner. Raksågar ev. "kortändarna" med sänksåg och skena för att få en rak kant.
Golv1.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frisen skruvas sedan uppifrån (och pluggas) alternativt limmas mot undergolvet.
Golv2.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här finns altså ingen spontning mellan golv och fris. Ev lämnas ett nåtat glapp mellan frisen och "golvet" som kan ta upp ev. rörelser.

Alt 2:
Två av frisbrädorna läggs ut med fjädern mot golvbrädorna. Själva golvbrädorna läggs sedan med fjäder i not. När allt är klart raksågas "kortsidan" och ett notspår fräses in. De sista två frisbrädorna skjuts in med fjädern i not.
Golv3.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glappet som blir mellan vägg och frisbrädor (minst fjäderns bredd) bör kunna döljas av golvlisten.

Eller ska man göra på något helt annat sätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Calle1234
  • Laddar…
Gjorde som i alt. 2. Har en kakelugn i ena hörnet så det krävdes lite mer än bara en vanlig fris som du ritat.
Det är ett litet pill att få till allting, speciellt i gamla hus där allt är snett och vingt.

Golvet jag la var ett 43mm furugolv, ca 23cm brett med lös fjäder.

Om jag skulle lagt i ett vanligt rum där det bara skulle vara fris runt om som du ritat i bilderna så hade jag nog skaffa en sänksåg och gjort som i alt 1. Då är lätt att få det rakt och snyggt.
 
Faktum är att jag har en öppen spis i ena hörnet men jag orkade inte rita in den i bilderna. :)

Har du haft några problem med att frisen trycks isär av golvet Saxpy?
Vart får man tag i lösa fjädrar? Hur har du fäst frisen?

Vad tror ni om kexning i gerningarna? Är det bra eller riskerar det bara att spricka upp när golvet rör på sig?
 
Quist skrev:
Faktum är att jag har en öppen spis i ena hörnet men jag orkade inte rita in den i bilderna. :)

Har du haft några problem med att frisen trycks isär av golvet Saxpy?
Vart får man tag i lösa fjädrar? Hur har du fäst frisen?

Vad tror ni om kexning i gerningarna? Är det bra eller riskerar det bara att spricka upp när golvet rör på sig?
:)

Inga problem med att de pressas isär.

Frisen ligger helt för sig själv, bara skruvad ovanifrån och pluggad. Man ska inte göra det svårare än nödvändigt.
Hyvleriet som levererade mitt golv hade sågat till lister, 12x25mm cirka som lades i som fjäder.
 
Quist skrev:
Vart får man tag i lösa fjädrar?
Plywoodremsor brukar funka.
 
Saxpy skrev:
Frisen ligger helt för sig själv, bara skruvad ovanifrån och pluggad.
Tack för svar!
Har du skruvat två skruvar i bredd? Jag hörde (=läste) någon säga att plankan ev. skulle kunna spricka då ifall den torkar ihop. Men alla pluggade golv jag sett har haft två plugg i bredd på plankan...
 
Jag har skruvat i zick-zack på inrådan av min snickare.
 
Quist Quist skrev:
Ingen här på forumet som själv har lagt fris och fått några bra erfarenheter?
Har ni några synpunkter mellan följande två upplägg:

Alt 1:
Skruvar in "golvet" utan fris men lämnar ett tillräckligt stort avstånd till väggarna för att sedan kunna "lägga ner" frisbrädorna rakt ner. Raksågar ev. "kortändarna" med sänksåg och skena för att få en rak kant.
[bild]
Frisen skruvas sedan uppifrån (och pluggas) alternativt limmas mot undergolvet.
[bild]
Här finns altså ingen spontning mellan golv och fris. Ev lämnas ett nåtat glapp mellan frisen och "golvet" som kan ta upp ev. rörelser.

Alt 2:
Två av frisbrädorna läggs ut med fjädern mot golvbrädorna. Själva golvbrädorna läggs sedan med fjäder i not. När allt är klart raksågas "kortsidan" och ett notspår fräses in. De sista två frisbrädorna skjuts in med fjädern i not.
[bild]
Glappet som blir mellan vägg och frisbrädor (minst fjäderns bredd) bör kunna döljas av golvlisten.

Eller ska man göra på något helt annat sätt?
Hur gick det för dig Quist? Vilket alternativ blev det och har det åldrats väl?

Är själv i Fristankar, men de två rummen är långt ifrån fyrsidiga och raka. Så frågan är om man ska ta den enkla vägen ut, eller om man ska ge sig på detta konstdrag.
 
jag har lagt fris i två rum, eller snarare nytt golv i ett rum och lagt om i ett annat. Jag har försökt att med handöverfräs lägga in en spont och det går att "vika in" brädorna om man tänker efter, tagit bort golvlist och lägger i rätt ordning. Jag la fris kring köksskåpen, så det var många vinklar och vrår.

Där jag la om så la jag på ett ställe utan fris, då jag inte la om hela golvet, där kan jag irrittera mig på att det sviktar lite. Skulle jag göra om skulle jag lägga ett "undergolv" precis där. Det gjorde jag i köket där frisen låg "mitt ute" på golvet. Så verkade det också vara gjort från början.
 
J JohanLun skrev:
jag har lagt fris i två rum, eller snarare nytt golv i ett rum och lagt om i ett annat. Jag har försökt att med handöverfräs lägga in en spont och det går att "vika in" brädorna om man tänker efter, tagit bort golvlist och lägger i rätt ordning. Jag la fris kring köksskåpen, så det var många vinklar och vrår.

Där jag la om så la jag på ett ställe utan fris, då jag inte la om hela golvet, där kan jag irrittera mig på att det sviktar lite. Skulle jag göra om skulle jag lägga ett "undergolv" precis där. Det gjorde jag i köket där frisen låg "mitt ute" på golvet. Så verkade det också vara gjort från början.
Hej Johan, tack för ditt svar.

Var det värt arbetet såhär i efterhand? Har redan ett gammalt undergolv som ligger som jag isf ska lägga ett 14mm furugolv på. Det största bekymret som jag upplever är att golvet kommer behöva passa perfekt både på längden och bredden. Men om man får till det snyggt kommer man för evigt vara nöjd.
 
Grabben. Grabben. skrev:
Hej Johan, tack för ditt svar.

Var det värt arbetet såhär i efterhand? Har redan ett gammalt undergolv som ligger som jag isf ska lägga ett 14mm furugolv på. Det största bekymret som jag upplever är att golvet kommer behöva passa perfekt både på längden och bredden. Men om man får till det snyggt kommer man för evigt vara nöjd.
Ja, jag hatar fult lagda billiga golv, så helt klart värt arbetet. Man måste vara jävligt noga och mäta på millimetern, såga med sänk eller cirkelsåg när man lagt golvet, fräsa med handöverfräs, men i stort är det inte gigantiskt mycket mer jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.