Vi köpte ett billigt 70-talshus i bra skick under förutsättningen att kunna fixa till det så att det INTE såg ut som 70-tal.

Men, vad gör man med en karl som tycker allt är för dyrt/onödigt/jobbigt?

Jag vill byta fönster från fula, stora, bruna utan spröjs till fina, vita med spröjs.

Hur jobbigt/lång tid tar det att byta/sätta i nya fönster i befintliga öppningar?

Är det bättre/lättare att köpa lika stora/eller större fönster än att sätta in mindre?

/Phillie
 
phillie skrev:
Hur jobbigt/lång tid tar det att byta/sätta i nya fönster i befintliga öppningar?
Det kan ta allt från c:a tre timmar per fönster till...mycket mer. Det beror på förutsättningarna. Det enklaste scenariot är nog om det är ett trähus med träfasad, fönstren är monterade med enbart karmskruv och inklädda på konventionellt sätt med smyg- och foderbrädor. Kan var knepigare om det t ex är putsat eller teglat in i smygarna.
Sen tillkommer en del efterarbete med att göra snyggt runtomkring.
Det är inte speciellt slitsamt jobb om inte fönstren (nya eller gamla) är av det tyngre slaget, t ex stora vridfönster.

phillie skrev:
Är det bättre/lättare att köpa lika stora/eller större fönster än att sätta in mindre?
Enklast att byta till samma storlek. Svårast är att byta till större för då blir det ingrepp i stommen.

phillie skrev:
Men, vad gör man med en karl som tycker allt är för dyrt/onödigt/jobbigt?
Byter karl eller byter hus..?  ;)
Nämen allvarligt, att försöka göra ett 70-talshus till ett icke-70tals-hus blir inte nödvändigtvis så lyckat. Risken är att spröjs och sånt bara ser malplacerat ut i slutänden. Det blir ändå inget 20-tals- eller 2000-talshus eller vad du nu har för ideal.
En tanke är ju att sälja och köpa ett hus som är mer i din stil men det låter på dig som att det skulle ha varit för dyrt.
En annan tanke är att försöka lära sig uppskatta det som det är. För många av oss har 70-tal ful- eller tråkstämpel för att det är för gammalt för att vara modernt och för nytt för att vara mys och nostalgi. Men det kommer att gå över, det är inte i sig sämre arkitektur än något annat. Man kan ju alltid måla över det bruna om man vill få en fräschare känsla. Modern inredning som t ex modernistiska kök passar oftast bra in i 70-talshus.
Vad gäller just fönstren tar det knappast mindre tid att måla om dem än att byta, om man ska måla efter konstens alla regler, men det är väldigt mycket billigare.
 
Hej!

Håller med Farzan
Byter karl eller byter hus..?
.

Jag tror att det är en dålig idé att köpa ett renoveringsobjekt om man inte är överens om att det ska byggas om. Ingen ombyggnad är enkel och alla gamla hus gömmer på hemligheter som visar sig när man börjar riva i dem. Även om allt går som det ska blir det tungt, stökigt, dammigt och tar massor med tid.

Håller också med om frågan varför ska ni byta fönster? Är de gamla dåliga, eller är det bara fel färg på dem? Om fönstren är OK är det antagligen i alla fall billigare att måla om dem.

Om ni ska ändra stil på huset så tror jag att ni borde skissa lite på helheten innan ni börjar riva i detaljerna. Annars så tror jga att risken är stor att ni får ett hus som inte passar ihop med sig själv. Gör en plan både för utseende på huset och för vad som ska göras och kanske till och med när. Kostnaderna är också bra att planera. Om ni sedan kan komma överens om den planen kanske det blir enklare att få något gjort.

Där jag bor skulle jag antagligen behöva bygglov för att byta ut fönstren mot spröjsade. Sådant behöver också kollas upp.

/pinebar





 
phillie skrev:
Jag vill byta fönster från fula, stora, bruna utan spröjs till fina, vita med spröjs.

/Phillie
Slipa och måla fönster , köp fuskspröjs .... räkna med ca 1000kr per fönster ( har sett priser över 500kr per spröjskit/fönster men vet ej om det kostar samma idag) + ett antal timmar med slipnng och målning. Det behöver man knappt en karl till :).
gaia
 
  • Gilla
AnnJepp
  • Laddar…
Kanske börja lite mer småskaligt så
gubben ser att det går att förändra utan
mycket pengar/jobb och att det ändå
blir bra förändring.
Sen är han säkert "fast". :cool:

Har man riktig otur med fönstren så
är dom intergrerade med stommen inte
bara att riva ut utan avväxling ovanför.
Fast det va i ett radhus område med
antaglingen fabriks stommar.

Mvh Putte
 
Men, vad gör man med en karl som tycker allt är för dyrt/onödigt/jobbigt?
Du gör det själv helt enkelt. Att slipa o måla fönster är en baggis.
 
Klart du ska byta fönster om du har råd och/eller tid! I vårt område har ett flertal bytt fönster, senast grannen (till vita spröjsade), med mycket gott resultat. Framför allt de som bytt ut de stora fönstren i vardagsrummet har fått ett mycket snyggare hus

...tycker jag...som också gjort det... :D

Man kan spara lite pengar på att välja fasta fönster istället för öppningbara på de ställen man inte behöver vädra (e motsv). Bättre även rent energimässigt och stöldsäkrare.

Finns företag som gör hela jobbet med fast pris per fönster, t ex Mockfjärdsfönster, men det blir förstås billigare att byta själv. Köper man många fönster på en gång ska man dessutom ha bra rabatt!!!
 
Fasta fönster funkar i en del lägen men tänk på att det bör finnas ett öppningsbart fönster i varje rum...samt att det blir inte så snyggt o ha ett öppningsbart o ett fast fönster bredvid varandra..det fasta fönstret har mer glasyta än det öppningsbara vilket gör att det inte linjerar med varandra. Det blir inte snyggt alls tycker jag...

fasta fönster brukar väl vara 1000-1500:- billigare än öppningsbara.... eller ??

Staffan
 
Frågan är ju om man behöver byta ut alla fönster?

Här var det 70-tal med tegel o brunlaserat hela skiten, dock inga fel på sakerna! Så, lite målarfärg för en 15000, och 4 veckors eget arbete gör susen! Till bara fönsterna klarar man sig med ngn tusing och en veckas arbete! (fick måla fönsterna 4 ggr)
Spröjs förresten, testa o ta bort dem. Blir ett helt annat hus o ljust inne. :)
Nu är vårt tegel kvar vitt, panelen kolsvart, och fönster och undertak vita, betydlig mer modernt utan o se konstigt ut.

Jag tycker bara allt är dyrt/onödigt/jobbigt när jag tycker saker är tråkiga, kanske det är därför vissa saker aldrig blir klara! :surprised: ;D

Målandet var fasen kul, underbart väder i september i år. :)
Resultatet??
normal_111.JPG
normal_112.JPG

Mer bilder finns på vår hemsida.
 
Phillie, du skriver att du inte vill att ditt 70-tals hus ska se ut som 70-tal. Hur vill du att det ska se ut?

Att göra ett 70-talshus till sekelskiftesstil blir sällan bra.
Kan hålla med din man att det är onödigt att byta ut fönstren om de är i bra skick. Då är det bättre att lägga pengarna på färg och göra som fresve. Blev snyggt tycker jag!
 
Din man har fullständigt rätt - det ÄR dyrt och jobbigt att renovera. Har man små ekonomiska marginaler och dåligt med lust och ork bör man inte ge sig på några renoveringsprojekt.
 
Jag har sett ett 70-talshus som hade brunbetsade fönster. Ägaren målade om dem för några år sedan, nu med röd täckfärg och det blev jäkligt fint!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.