IkEA hävdar själva att man måste ha minst 240cm i takhöjd men visst finns det nåt smart, enkel moddning man kan göra för att komma runt det? Hur högt måste jag egentligen ha?
 
  • Gilla
Stefan129
  • Laddar…
233 om du inte ska använda deras garedober att montera dom på.
 
236 cm är ju garderobstommens höjd
skjutdörrarma går ju utanför i en hängskena men fästet skruvas uppepå garderoben så 1 cm till behövs nog rent praktiskt.
240 till tak är nog som behövs för garberob att resas från golv efter montering, går att montera stående såklart så du kan få lite lägre takhöjd.

ett alternativ är väl att kapa underdelen på garderoben nån cm.

ska mäta på våran uppsatta om ja kommer ihåg när ja åker dit.
 
öhm, förstår inte riktigt vad ni menar. Jag har 236cm i takhöjd och vill kunna montera skjutdörrar. Jag har inga garderobsstommar att fästa skenor i utan hade tänkt sätta skenorna i golvet och taket
 
Garderobens höjd är 236 cm. Om du monterar den liggandes på golvet så måste du ha 240 i takhöjd för att kunna resa den efteråt. Ska du bara ha dörrarna utan garderob så räcker det säkert med 236 i takhöjd.
 
jag är ingen ombyggnadsexpert men ikea skjutdörrar är ju till för deras garderobstommar, så lite pill blir de nog för dig om du inte ska ha de på garderob, de går nämligen inte mellan golv o tak som de lösa man köper normalt utan de hänger på skena utanför garderoben. o krokar i underkant skena utanför garderoben oxo.
 
Precis, det är en övre skena som är tänkt att ligga ovanpå garderobern och en nedre som ska ligga på golvet i garderoben över framkanten, jag löste det genom att sätta en 45*45 uppe och en 45*45 på golvet för att fästa skenorna på. Det gav en totalhöjd på 233 cm.
 
Vi har 237 i takhöjd och har precis monterat ihop 2 IKEA-garderober med 236 höjd. Det var dock inga skjutdörrar utan vanliga garderober med dörrar. Vi fick montera dem stående på plats, det gick inte att montera liggande och sen lyfta dem. Resultatet blev jätttebra, garderoberna går från golv till tak och det ser enhetligt ut.
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Jag hade precis samma frågeställning. Vill ha skjutdörrar på garderoberna i hallen men takhöjden är 237,5 cm. Jag ringde IKEA och dom sa att man måste ha 240 cm för att kunna häkta på dörrarna på skenan.
 
  • Gilla
lukemc
  • Laddar…
Jag antar det är lite snålt om plats då.. man kan hoppas ni har exakta mått över hela taket/golvet.. så det inte är en cm kortare i ena hörnet så att säga (som i vissa vrår hos oss!)

Jag vet inte om det går eller inte.. men om jag får gnugga en av mina geniknölar (den enda..) ;) så skulle jag väl fundera på om det går att sätta lägga skenan den ska gå på/i under och över på dörrarna direkt och skjuta hela paketet på plats... för att sedan skjuta bort dörren där jag ska borra fast skenorna..

Det krävs nog att man är ett par stycken som pysslar med det hela (svårt att få dit och hålla i så stora saker.. samtidigt.. själv).

Jag tror inte det går att fästa skenorna innan (om du inte tänkt fräsa ur lite i golvet och sänka ner den undre skenan)..eftersom du inte kan lyfta nått för att få i dörrarna i skenorna på slutet (därav min idé att sätta dörrarna i skenorna från början och sen sätta det på plats.. och skruva i efterhand)..

Som sagt vet inte, men i teorin va det en bra idé iaf!
Lycka till
MVH Sandra
 
Har du kollat vad det kostar att måttbeställa från Lumi? Det blir antagligen dyrare än ikea, men skillnaden behöver inte vara jättestor. Också besparar du dig lite huvudvärk ;-)
 
Läste denna tråd innan jag köpte garderob och bestamde mig för att pröva.

Jag har just monterat en PAX med Eikesdal skjutdörrar på en takhöjd av 237,5 cm. Det går men man får trixa lite, och man behöver plats runt garderoberna. Problemen med låg takhöjd är dels att montera snäppfästen för takskena, montera takskena,samt att hänga dörrarna.

1. Garderoben bygges stående, sätt in snäpp fästena för takskenan innan överdelen på garderoberna monteras.

2. När du har monterat garderoberna skjut in takskenan för skjutdörrarna ifrån sidan in i snäppfästena, har du inte plats för detta vrid garderoberna i en rikning där du har utrymme. Är det riktigt trångt skjut in takskenan del för del innan du monterar ihop den.

3. Vidare skuva bort ett dörrstopp på takskenan.

4. I stället för att lyfta in dörrarna in i skenan, för in dem ifrån sidan och därefter skruva tillbaka dörrstoppet.

Detta funderar, jag skulle dock inte gå under 237 cm i takhöjd.

Good luck
 
  • Gilla
ebuckland81 och 7 till
  • Laddar…
Jag har inte kommit loss med inköp än men var faktiskt på IKEA igår och kollade igen. Precis som Marive skrev ovan så är 233cm (möjligen 232,5...) som minimitakhöjd om man inte använder deras garderober utan bygger ställning själv.

Nån som har nåt förslag på hur man löser problemet med att öppningen för dörrarna är för liten? Hos mig är öppningen 290cm och då är skenorna 10cm för långa. Det känns som om godset är ganska tunnt så det borde vara rätt lätt att såga m båg men
  • ska man ta bort en bit typ i mitten (så att man kan behålla ändstoppbitarna) eller
  • ska man kapa ena ändan på skenan och borra nya fästen för ändstoppbitarna (är det isf millimeterprecision som gäller för att det ska bli bra?)
?
 
Jag byggde skjutdörrar på skena i min gamla lägenhet.
köpte skena och allt tillbehör, o sen köpte MDF skivor som jag tapetserade.
Egna, orginella och inte så svåra att sätta upp om du läser noga innan och ser till så att det blir rakt. byggde ovanför en spotligtlist på den lilla bit som blev kvar.
 
Ungefär vad blir det för kostnad om man bygger själv? Min hall är rätt smal så jag tror det kan kännas lite för trångt om man kör nåt annat än enfärgade dörrar. Låter intressant med tapetserade dörrar annars

h-man skrev:
...

Nån som har nåt förslag på hur man löser problemet med att öppningen för dörrarna är för liten? Hos mig är öppningen 290cm och då är skenorna 10cm för långa. Det känns som om godset är ganska tunnt så det borde vara rätt lätt att såga m båg men
  • ska man ta bort en bit typ i mitten (så att man kan behålla ändstoppbitarna) eller
  • ska man kapa ena ändan på skenan och borra nya fästen för ändstoppbitarna (är det isf millimeterprecision som gäller för att det ska bli bra?)
?
Nån som har förslag på lösning på mitt problem med att öppningen är lite för trång för IKEAs standardlängd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.