Jag har tänkt att måla vårat träpanel tak, för att det skall bli lite ljusare, Är nybörjare på det här, så vad är bäst? metod och färg(lasyr,bets) ?? :-? :-?
 
Är taket gammalt och gulbrunt så är det bäst att måla med täckande färg (2 gånger :().
Själv använde jag lösningsmedelbaserad färg för snickerier inomhus med glans 35. En mat färg skulle vara lämpligare -har jag konstaterat efteråt ;).
gaia
 
Så du tror inte det går bra att lasera det?
Vill gärna behålla trä känslan fast fortfarande få det ljusare ! :) :question
 

En ljus lasyr låter som en bra idé tycker jag. Möjligtvis bör du lacka med shellack på kvistar innan du laserar. Jag är lite osäker på den punkten.
 
Om man ska lasera så är det inte lämpligt att använda shellack. Eftersom inte lasyren är täckande så lyser shellacken igenom, betydligt mer än kvistarna.

Jag vet, jag har provat (inte i taket dock), det var inte snyggt. :'(

I vårt innertak (nytt trä) använde vi vitpigmenterad panellack, matt, från Caparol.

/EB
 
Om det är gammal åldrad träpanel så skulle jag inte rekommendera någon halvtäckande produkt överhuvudtaget. Det blir INTE snyggt.
Åldrat trä brukar slå mycket i röd ton..  det i kombination med en vitlasyr kan ge ett rosa aktigt intryck..
Visst blir det ljusare.. men inte så väldans snyggt med den mörkare tonen i botten.

Nej täckmålning är klart lättare att bli nöjd med. Fast det kostar ju såklart mer..
Och det man ska tänka på i detta fall är att dessa åldrade träpaneler brukar missfärga om man t.ex. skulle måla direkt med en vanlig vattenbaserad snickerifärg.

Först kör man alltså antingen oljegrund eller någon typ av spärrande vattenbaserad produkt.. jag föredrar helt klart vattenbaserat.. speciellt om det är tak som ska pensel stykas..

Hur matt man kan gå är lite olika... många lite mattare vattenbaserad produkter är inte så lämpliga att pensel styka... dom kan lätt bli lite för "torra"..
Produkter med lite mer glans är oftast lite smidigare..
Kring 10 glans och uppåt är lämpligt.

Sen ska man inte glöma att man bara kör en 3-4 brädor i stöten.. HELA vägen över rummet.. Detta för att alltid jobba vått-i-vått och undvika hopstrykningar.

/ Fredrik
 
Jag har gammal furupanel från 1976, som iof såg ganska jämn och fin ut. Dock ganska gul.

Strök hela taket med Jotum vit (taklasyr) 2 ggr. Två brädor åt gången och som ovanstående nämnde. Efterdra hela brädan för att inte få "skarvar". Det gäller att jobba ganska fort. (nacken verker fortfarande)

Vi tyckte inte det täckte så tredje gången strök jag med Jotum bas vit (tror den heter så). Alltså lite mer färg i. Resultatet blev strålande! Hur fräscht som helst, och en härlig färg. Kvistar syns lite, men det är ju meningen med lasyr. Använde ingen shellack.

Om du väljer lasyr, skulle jag rekommendera att använda Jotum bas vit, första strykningen. Ser det väldigt vitt ut räcker det med den vanliga Jotum vit, 2 strykningar till. Det går ju att pussla lite.

I färgaffären sa man att 3 liter lasyr räckte till 18 kvm. Det var en glädjekalkyl.

MVH
Nonex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.