Vi har hittat ett hus som vi funderar på att köpa. Det är från 1930 på 120 kvm som är i behov av en totalrenovering, & jag har lite funderingar vad vissa grejer kan tänkas kosta. Vi bor i södra norrland o huset kostar 600 000 kr. Så man kan ju lägga ner en slant på renovering.Följande behövs göras;

* Ny el i Källare & på övervåningen (nu är det kulon)
* Nytt tak, (tegelpannor nu.)
* Ny panel/fasad utvändigt
* Dränering (grundmur; betong)
* Nya stammar, (vet iof inte än vilket skick dom är i,men det är väl dax för byte tänk ja)

Sen ska köket rivas ut & 2 nya badrum/wc ska göras,alla rum ska målas & tapetseras. Så det finns att göra :)

Jag har en elektriker, snickare & en grävmaskinist i släkten som kan tänka sig ställa upp på respektive grej.Är det någon som kan tänkas veta vad detta kalas kan komma att gå på?
 
Det kommer säkert att kosta minst lika mycket som du får ge för huset. Men är du säker på att du måste byta allt det som du räknar upp? Kanske räcker det med att komplettera med några begagnade tegelpannor? Ny färg kan få den mest skamfilade fasad att se ut som ny. Dränera? Finns det fuktproblem? Det finns andra sätt att renovera på än vad de håller på med i "Äntligen hemma" för tillfället, och som man både sparar pengar och kulturvärden på.
 
Med de kontakterna så tycker jag att du kan fråga dem vad de kan ordna för materialpriser. Mycket svårt att svara på när du inte specar alls vad ni vill ha för vitvaror etc i kök och bad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.